Jump to content

Kortere løp = raskere krutt?


Truls

Recommended Posts

Jeg skal lade 9,3x62 og har 52 cm løp. I Ladeboken skriver d'herrer at de generelt oppnådde litt bedre effekt med litt tregere krutt enn det mange mener er "standard" for dette kaliberet. Men testvåpenet som ble brukt, var utstyrt med et løp som er 56 cm langt. Derfor lurer jeg på om fysikken tilsier en regel som sier at jo lengre løpet er, jo tregere bør kruttet være?

Det jeg lurer på, koker ned til hvilket krutt som gir de høyeste hastighetene i et 52 cm løp.

 

(Kom gjerne med noen gromladninger.)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke løslengden som først avgjør om du bør ha hurtig eller seint krutt, men forholdte mellom hylse og kulediameter. Men lengden av løpet vil avgjøre hvor mye du får utnyttet av det seint brennende kruttet, det er nå så.

 

Tror ikke at forskjellen på 52 og 56 cm pipe vil utgjøre noen vesentlig endring av krutt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret. Da satser jeg på at det ikke har noe å si at løpet mitt er en del kortere enn testvåpenet i Ladeboken.

 

Men en annen ting -jeg sitter med nesten en kilo N160 fra et annet kaliber jeg hadde en gang - er det brukandes til 9,3, eller er det for tregt? Jeg har ikke funnet ladedata for N160.

Link to comment
Share on other sites

N160 - er det brukandes til 9,3, eller er det for tregt? Jeg har ikke funnet ladedata for N160.

Det er en god grunn til at du ikke har funnet slike data - kruttet er alt for tregt for 9,3x62. Du kan jo sammenligne med 30.06, som er omtrent samme hylsa (går greit å skyteforme). N-160 er et noe tregt krutt i 30.06, passer best til kulevekter over 185 grs. Når man da utvidet "gapet" til 8 mm - 338 - 9 mm, og helt opp til 9,3, må man ha raskere krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...