Jump to content

Ved kjøp av rifle fra privatperson


Jeger1234

Recommended Posts

Hei

 

Tok nettopp kontakt med en privat person som skulle selge riflen sin på finn.no.

Siden jeg ikke har en godkjent søknad liggende klar tilbøy jeg å gi han et depositum på 2-3 tusen til søknaden ble klar. Selger ville ikke dette, men sa at jeg bare kunne sende inn en søknad siden våpenet sikkert ikke ble solgt med en gang.

 

"Samtale slutt"

 

Dette syntes jeg virket rart siden:

 

Punkt 1: Slik jeg forsto det må man ved kjøp av våpen fra privatpersoner ha våpen nr, navn og signatur fra selger.

 

Punkt 2: Hvorfor skulle jeg gidde å sende inn en våpensøknad på et våpen som ikke garantert blir holdt av til meg

 

Fant ut at jeg ikke kommer til gå for en handel med denne selgeren

 

Hvordan løser dere det ved kjøp og salg av brukte våpen?

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Slik jeg forsto det må man ved kjøp av våpen fra privatpersoner ha våpen nr, navn og signatur fra selger.

 

Etter at du har levert søknaden din til ham.

 

 

Punkt 2: Hvorfor skulle jeg gidde å sende inn en våpensøknad på et våpen som ikke garantert blir holdt av til meg

 

Kommer an på om det er det kaliberet du vil gå for uansett.

Da spiller det vel ingen rolle om riflen er solgt eller ikke - hvis du skal ha ei rifle i det kaliberet innen søknaden går ut på dato.

 

 

Hvordan løser dere det ved kjøp og salg av brukte våpen?

 

Akkurat som ham: Venter til at jeg mottar søknad fra kjøper - fyller så ut det jeg skal med nummer og signatur.

Betaling skjer etter avtale.

Link to comment
Share on other sites

Personlig, så synst eg at selger er definitivt ikkje akkurat så veldig samarbeidsvillig, når han ikkje vil la deg betale depositum for at du vil ha rifla og attpåtil klarer å sei at den blir sikkert ikkje solgt med ein gong, nesten så ein kan lure på om han har lyst å selge, men det er no min meining..

 

Ellers så er ikkje du forplikta til å føre inn våpentype og alt det der når du søkjer om våpen, det er selgeren som skal gjere dette, når han har fått papirene hos deg, og legg data inn på våpensøknaden. Fordel å søke med blanke ark, kun kaliber, sånn at du har sjansen å kjøpe ei annen rifle dersom ting ikkje går som det skal..

Link to comment
Share on other sites

Vil si at trådstarter oppførte seg meget korrekt. Ved depositum oppgir selger info om børsa som trengs på søknaden. Han holder den da selvsagt av i de 2 ukene det trengs før han mottar komplett søknad fra kjøper. Selger sender tilbake del av våpensøknad med våpen. Resten av pengene blir overført mens posten har pakken. Alle blir fornøyde og verden er et lykkelig sted :wink:

Link to comment
Share on other sites

har solgt mange våpen privat,både rifler og pistoler. du trenger ikke nr og navn. søk på kaliber,punktum. står vel at det skal være påført ved privatsalg,men har ikke opplevd noe tull med dette selv,enda jeg har solgt og kjøpt brukt norge rundt,og aldri påført info om selger,eller oppgitt info til kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for mange gode svar, dette forumet er til god hjelp når man er usikker.

 

Selger virket ikke var så veldig sammarbeidsvillig, han ville sikket bli kvitt våpenet så raskt som mulig. Det dukker nok alltids opp noe annet. Sitter å utarbeider en våpensøknad i ønsket kaliber nå så dette er klart når en annen rifle dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Selger virket ikke var så veldig sammarbeidsvillig, han ville sikket bli kvitt våpenet så raskt som mulig.

En løsning er jo å betale hele børsa på forskudd da, så er vel selger fornøyd, og du får overta børsa når papirene er i orden. Skulle du ikke få godkjent søknaden, så får du evt. finne en annen kjøper. Så har i hvertfall selger fått sitt. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...