Jump to content

Slark i våpen


Sportskytter

Recommended Posts

Hei jeg har en gammel hanehagle som ser ut til å være helt ny og ubrukt men den har litt slark eller dårlig tilpasning ?

Jeg lurer da på om dette har noe særlig betydning for å bruke våpenet, som dere kan se av bildene så forsvinner denne slarken vist jeg legger mellom et vanlig kopi ark kunne kanskje prøvd med noe som er enda tynnere men har ikke noe annet akkurat nå.

 

normal_DSC_0639.JPG

 

normal_DSC_0640.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tipset ovenfor er vel kjent som et av de kjappeste for å få et tilsyneltende tight våpen.. Ulempen er at det ikke er særlig holdbart ved bruk, og slarken er snart tilbake igjen.

 

Som det også nevnes, er bytte av hengslebolten en litt mer riktig fremgangsmåte. Jeg klarer dog ikke å se hvor mye jobb det er ut i fra bildene...

Link to comment
Share on other sites

Man kan ta en dor eller annet spisst hardt verktøy og slå inn noen grader.. det er nok den enkleste hjemme i kjeller'n løsningen.
Dette vil jeg nesten sidestille med trikset om å fylle sagflis på girkasse eller differensial for å få bort ulyd. Fikser symptomet men ikke problemet...

 

Eller du kan ta med hagla til en børsemaker og spandere på den noen kroner for en bedre behandling.
Mye bedre forslag.

 

Det er dog mulig å fikse slark i slitne våpen, men hvordan avhenger av hvor slarken er. Er den "opp og ned" eller "bortover"? Mao. hjelper/går det å legge papir under løpsettet? Mellom låseflatene? Rundt hengslebolten?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar men har det noe å si at man skyter med dette ? noe av kruttgassene skal vel allikevel ut den veien.

 

Kruttgassene skal ikke den veien, de skal fremover.

 

Selv om det er litt slark er det neppe noe problem å bruke den. Er det fortsatt like mye slark med patroner i?

Husk, jo mer slark et våpen har, jo forter vil det forverre seg ved mye bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...