Jump to content

hjelp ang kaliber.


nordlendingen

Recommended Posts

av følgende kaliber:

223

22-250

6,5x55

308

 

HVOR er langholdkaliberet som sprenger kråka til kjøttdeig men som berger rypa på middagsbordet? (er åpen for andre forslag)

vil gjerne ha muligheten til og skyte på lange hold oppmot 400m og kanskje over på bane.

presisjon er et krav, hjemmeladning er vel noe alle gjør, og rekylen bryr jeg meg fint lite om når jeg samler 5 skuddsserien innenfor 30mm på 200 meter med 300win-mag. (med annlegg liggende) :oops: men nokk dritprat.

hvilket kaliber??

spørr fordi jeg skal gå over til riflejakt da dette er mere givende...(gått lei av hagle)

 

ser helst at de seriøse jegerne med erfaring med kaliberet de foreslår svarer og ikke de som sitter og klipper inn wikipediadritt og googler bare for å virke som de vet noe..

 

uansett håper jeg ikke gjorde årets drittentrè på forumet deres.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Alle og ingen.

 

Alle fire, ladet med lette (eks Sierra HP) kuler blåser ei kråke til en stor gråsvart ball som driver med vinden og sprer måsen utover halve fjorden om du vil. Og fjærene daler ennå mens du ror forbi skuddplassen...

Alle fire funker strålende ut til og forbi 400m i std. konfigurasjon - .223 dog helst i moderne 1:7, 8 eller 9" riflestigning.

6.5x55 er klart å foretrekke om du vil skyte på f.eks 800m istf. 400m, om du ikke custombygger en .223 eller en 22-250 med hhv. 1:7 eller 1:8" riflestigning.

 

Jeg har sett matvilt skutt med alle de ovenstående, og selv brukt 6.5 og .223 - de virker alle sammen. Tror det er større andel "splatter" fra .223en men har for lite data.

 

Denne skarven fikk ei 140gr Sierra Match King (6.5x55) i maskinrommet

IMG_3567.jpg

 

Dens siste bad ble i smør.

IMG_3563.jpg

Ser jo pent ut her, men om 6.5 kula treffer bein, eller vann, så blir det fort "mineskade"

 

Her har ei 80gr Amax (.223) passert

IMG_4416.jpg

 

Amax via bein (.223, ryggrad, brystbein), men jeg har sett ærfugl verre enn dette av .22LR ved treff i vingeknoken.

IMG_4413.jpg

 

69gr Scenar (.223), men en annen eksploderte fullstendig

IMG_4414.jpg

 

Amax (.223) Dette et inngangshullet, men filetene var uskadde

IMG_4479.jpg

 

Amax, utgangshull

IMG_4405.jpg

 

 

 

Planlegger å få testet .223 og Amax, 90VLD og 69Scenar på rype ila. neste uke. Hvis jeg finner 3 ryper :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei! Og velkommen :D

Du vil nok raskt få beskjed om å prøve år eminente søkemotor ang kaliber valg.

Men utfra dine egentlig ganske spesifikke krav, og at du lader selv, så synes jeg vår gamle traver er et veldig godt alternativ. 6,5x55.

 

Sprenging = varminter 85 grain, V-max 95 grain og TNT varmint 90 grain.

Det er mye ladedata både på forumet og andre plasser på nettet. Hvis du ikke finner det, så har jeg.

 

Langholds kulevalget lar jeg noen andre stå for å utbrodere, men du er vel ikke langt unna svaret med Berger bullets 130 grain VLD HPBT. Men som sagt, det kommer vel mer om dette.I DFS blir jo 6,5'n brukt på 600 også, med alle typer match

kuler...så her har du mange muligheter.

 

For å berge rypa har jo Jørun Lien sin oppskrift i ladeboken.

 

"Norma 120 grains FMJ eller Lapua 100 grains FMJ, lade med relativt raskt krutt så oppnår du liten rekyl, snill hastighet og pene "slakt".

 

Men dette er min mening bare.

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

:shock: daamn! det kaller jeg et førstepremiesvar!!

det svaret som inkluderte bilder og alt skal dere ha kjempeskryt for!

er kjempefornøyd med en slik velkomst. så her på forumet tror jeg jeg slår meg ned som fast kunde :D

søkemotoren ja... :oops:

 

hadde vurdert 22-250 men ble så helsikes mye avansert ladding.. 6,5x55 funker jo til alt sies det så.. er gammel dfs skytter så er kjent med kaliberet men har kun jaktet med salongen ved noen annledninger så ble litt gørr og må krype opp på 50 m for å treffe når det blåser..

 

konklusjonen er altså at kaliberet jeg er kjent med fra før av (6,5x55) kan jeg fint bruke til rype bare jeg bruker litt tid på ammotesting og experimentering? (ikke lyv nå) :D

 

jeg kommer ikke over hvor raskt svaret kom :shock: er helt sjokkert... tydligvis et velfungerende forum dette her..

Link to comment
Share on other sites

JA!

Hehe, 6,5 er fin sjøl på rypa.

Er ikke så mye testing som skal til, da det det er mange nok som har testet før deg :wink:

 

Kalibervalg og funksjonalitet kan vel diskuteres til vi blir blågrønn. Men 6,5 er i hvertfall fin på det mindre viltet i tilegg til at det fint kan brukes på det litt større viltet. Som et allround kaliber ville jeg ikke vært i tvil.

Link to comment
Share on other sites

enn om jeg sier jeg aldri skal skyte noe større enn kanskje gaupe, rev, jerv, med aktuelle våpen.

er det da noe annet kaliber som ville overgått 6,5x55 i funksjon og presisjon?.. kostnad er jo selvfølgelig tema..

hovedsaklig tror jeg nok det er rype og skogsfugl samt kråkespregning det vil bli brukt til, kanskje en og annen rev på åta...

trodde varmintkulene bare eksisterte i 22 kaliberfamilien..?? finnes de virkelig til 6,5x55?

 

andre må gjerne komme med sine forslag. og jeg vil gjerne ha motargumenter også...

Link to comment
Share on other sites

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=668377

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=532738

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=335623

 

Ja, dem finnes..og ja dem gir en utrolig effekt hvis det er hensikten.

Jeg er ingen 6,5 fantast. Jeg har det og bruker det til det viltet det er hensiktsmessig. Da jeg synes rekyl og tunge kuler er gøy, så blir 6,5 stort sett brukt til nettopp småvilt.

 

For all del, jeg kan gi motargumenter så det holder. Siden du skal lade sjøl, er ikke kostnadene de største (host) uansett.

Og alle kalibrene du nevner er i stand til å gjøre det du krever.

Skulle effekten vært det avgjørende er 22-250 den du kjem best ut med...på bekostning av rypene da kanskje. Men 22-250 har jeg ikke egen erfaring med, men det vet jeg eksisterer mye av her. Bare smør deg med tålmodighet til i mårra, så regner jeg med du får dine svar.

Link to comment
Share on other sites

Som flere har skrevet her så har nok kulevalg mer å si enn hastighet.

Har selv brukt 222 Rem, men ferdigrulla ammo i dette kaliberet er stort sett for rakst for min smak til matvilt. Treffer man bein så blir det mye søl, selv med helmantel.

 

Kan jeg låne tråden din til et spørsmål?

Har noen prøvd Barnes TSX på fugl? Denne kula burde jo holde bra sammen. Driver og leker litt med tanken på 53 grs TSX i moderat hastighet på toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blandt annet;

-.222

-.22-250

- 6,5x55

-.308

 

Av disse mener jeg oså det er 6,5-en som best kombinerer det du er ute etter.

 

222/223 må lades ned for å være snill nok med rypa (sånn ca 780-800ms) og sliter med vindavdrift når kråka sitter i i den tretoppen som er 420m unna.

 

22-250 er enda værre til rype, men en fantastisk kråkesprenger!

 

308 er snill med rypa den, men føles mer "feil" til så smått vilt enn 6,5x55.

 

 

Så derfor har jeg som du ser en dedikert ryperifle i .222 som er ladet med musefisladninger.

En 22-250 som kun jobber med å sprenge svartfugl.

En .308 som brukes til helt andre ting.

Og en sofasniper i 6,5x55 som kan brukes til alt hvis jeg gidder bære den med meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...