Jump to content

Jamthund


AHL

Recommended Posts

du finner vel neppe så mange jämtvalper som har bandpremierte foreldre da dette er en utpreget løshund.. Må si jeg ikke ville vært han i andre enden av det bandet visst den hunden fikk golukta, tror du kommer til å bruke utrolig mye tid på å, for det første, finne en vaalp med bandpremierte foreldre, så det å få hunden til å gå pent i bandet med elglukt i nesa.. Hvorfor ikke heller satse på NES eller NEG der det faktisk er en del bra bandhunder??

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert an å trene opp en jemthund til bandhund, men som sagt tror du må bruke mye tid. Jeg sliter veldig med mine to hvis de går i band og det er fersk lukt i nesa. Men det er sikekrt jeg som ike har vært hard nok i disiplinen. Men mine er som jordfresere og jeg bør ha hansker på meg.

Link to comment
Share on other sites

Jämnthund skal ikke gå i band, den er avlet frem for løshundjakt og skal brukes som det den er avlet frem for. Det finnes mange gode bandhunder blant gråhundene og de er er egnet for den slags jakt. Hvorfor kaste bort en hel del tid på og løpe rundt i skogen med en hund i band som egentlig skal være løs når det finnes hunder som er avlet frem for bandhund jakt. :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si meg enig i det som er sagt. Jämthund er løshund! Jeg har prøvd etter alle kunstens regler på å ikke få min til å dra ved feks ettersøk, men det er helt nytteløst. Jeg tror hjernen kobler ut når det blir godlukt i nesa. Jämtene er nok ofte veldig ivrige, som nok ofte kan gjøre det vanskelig å stille innpå elg ved bruk i bånd.

 

Jeg tror sjansen til å få en velfungerense bandhund er større ved å prøve neg eller nes.

 

Et annet argument kan vel være at det er unødvendig å skaffe seg en så stor hund når man kan gjøre det bedre og enklere med feks nes.

 

Vil bare gjenta: Jâmt er en energisk og tøff løshund.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Har en jamt som brukes både som band og laus hund. Grunnlaget ble lagt mens hunden var ung og det funker kjempe fint. Er ikke sliten i armene etter en hel dag i band, men stopper med en gang han prøver å dra. Ellers på året brukes han som trekkhund med sykkel og ski, men han har lært seg forskjellen på trekkselene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...