Jump to content

Skogsfugljakt!


Mellingen

Recommended Posts

Sitter her og igrunn er jeg litt trist, jeg gleder meg noe så sykt til skogfugljakta! Men blir i grunnen litt deprimert når det er så lenge til til...

 

Men i den forbindelse tenke jeg og få igang en skogsfugl jakt tråd! :D (jada, vet vi har en tråd som heter Skogsfugljakt 2009 osv)

 

Tenkte dette kunne være en tråd der folk kan dele:

 

- Bilder?

- Historier fra høsten og tidligere høster?

- Filmklipp?

- Hvor ville du jaktet hvis du kunne velge fra øverste hylle?

- Tips og råd?

- Osv, bruk fantasien :D

 

Det jeg rett å slett prøver er og lage en tråd for og gjøre ventetiden litt kortere og litt enklere og takle for oss alle! :wink:

Link to comment
Share on other sites

10.09.09 kl 1430 4,3 kg. Perfekt stand og reis.

10092009221.jpg?t=1265995435

 

Og denne. 03.10.09 4,5 kg. Støkket av en kompis 50 meter lenger opp i lia.

03102009238.jpg?t=1265995656

 

Dette er mine store øyeblikk i høst. Har endel orrfugl og noen røy, men tiuren husker man best. 23 aug setter jeg kursen over grensa. Alt for lenge til..

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke fått bildene enda.

Men det kommer ;) Skulle jeg valgt fra øverste hylle ville jeg nok fortsatt å jakte der jeg gjør :)

 

11/9-09

Hadde litt av en opplevelse etter jeg hadde gått i ca 2 timer uten fugl, og en gammel blåhana går opp i kanten av lastbærerveien jeg krysser.

Bare lyden fikk meg nesten til å gå på ryggen, fluktretningen ble fra min høyreside og bakover i en halvmåne. Det var for tett til å skyte med engang. Men så fikk jeg endelig en liten luke. Og skuddet gikk uten å tenke på at det sikkert var 45m :S

Men skuddtegnet var rimelig klart, full sammenklappning av vinger og ned som en sekk :D

 

Å merke seg skudd stedet er en fordel, men ble fort glemt når man beiner for full maskin for å forsikre seg om at fuglen ikke skulle løpe vekk.

Etter en halvtime/trekvarters leting kom kompisen min, som hadde gått et stykke unna og ikke hadde registrert noe smell.

Vi var nær ved å gi opp i det han plutselig fant en fjær og en fjær til osv :D Deretter var gleden STOR når vi så at den lå rett forran nesene våre i høygresset.

 

Kan trygt si at den Hanen ble godt satt pris på! :D

Link to comment
Share on other sites

Det jeg rett å slett prøver er og lage en tråd for og gjøre ventetiden litt kortere og litt enklere og takle for oss alle! :wink:

 

I helvete heller! Slike tråder gjør at tiden går saaaaaakte!!! :twisted:

 

Å se "greie" dagsturbilder med en haug fugl gjør at lengselen blir enorm. Og når man venter på noe moro, ja da går tida sakte! Husker dere ikke hvor lang julaftendagen var før pakkene skulle åpnes da!? :lol:

 

Hadde en enda hatt noe å bidra med... I følge en jaktkompis kommer jeg til å få fredsprisen fordi jeg aldri skyter noe, bare skremmer bort fuglen så ingen andre får skutt dem heller... Jeg skal visst aldri få lov å bli med på elgjakt fordi jeg ødelegger jaktlykken for andre og... :oops:

 

Det ble med to fugl i høst, en orrhane og ei orrhøne.

 

Èn opplevlelse kan jo tas med da: Kalasbom på sideskudd på en tiur på 20 meters hold er vel høstens største opplevelse. Særlig med tanke på hundearbeidet i forkant. Fenomenalt artig å se hunden (strihåret vorsteh) stå med snuta langt innunder en skjørtegran! Jeg gikk opp og stilte meg 20 meter nedenfor, for skjønte at der måtte tiuren komme da det var tett mot andre siden. Kompisen plystret, hunden jaget inn i grana, og ut fløy en tiur på størrelse med en struts (en smule overdrevet, ok, men den var diger!). Tiuren slet med å komme på vingene og stod omtrent stille. Jeg stod bare og måpte av synet av Herculesen som tok av. Opp med hagla og to bomskudd! Fem sekunder senere gikk to skudd til. Kompisen stod femti meter nedenfor meg i fluktlinja for fuglen. To bomskudd til!

 

Det var ett stk gammeltiur med granatsjokk som fløy nedover lia da gitt!

 

Alt var perfekt, med unntak av to klønete jegere! Vi hadde faktisk fortjent å bli skambitt at bikkja da! Følte nesten at den stod og lurte på hva slags idioter han hadde med seg på jakt. Var nesten så en merket at den så rart på oss... :lol:

 

Selv om det ikke ble fugl i denne situasjonen var det årets fineste opplevelse for min del. Har ikke hund sjøl, hadde jaktet nesten to måneder uten å få en skikkelig mulighet og fikk være med på tur med hund. Artig!

 

Og, må jo nesten ta med at samme hunden "ga" meg årets eneste orrhane bare et kvarter før! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

syns Kammeret har blitt litt kjedlig i det siste, sikkert pga det var mange flere jaktråder men nå ble det raskt litt morsommere :D

 

 

Gleder meg sykt selv, kanskje fordi det er skogsfuglen er mest ivrig på.

 

hadde også en del bilder fra jakta...men dæven så klarte pcen å kræsje, så nå har jeg kun de bildene som ligger på nettet allerede å noen jeg hadde på telefonen...ska passe på å lagre bildene neste gang på en cd eller printe dem ut.

 

her er noen av bildene fra høsten, hadde foresten en skikkelig fin høst, mye dårlig vær i starten med det årnet seg :wink:

 

Ettermidagsjakt_14sep_002.jpg

Tiur på 4,7kg...skikkelig rå opplevelse da den kom på vingene 20m foran meg oppi høyden å kom på skrå imot meg, først en bom og så treff......dunk :P:P

 

jakt_12_sep_005.jpg

Episoden med orrhøna var litt artig siden jeg hadde en kamerat på 13 år bak på som ikke hadde vært på skogsfugljakt før.

 

DSC00254.jpg

 

DSC00264.jpg

skikkelig fin dag, nysnø i trærne, nyskutt tiur, kvikklunsj og 10minusgrader gjorde dette til en skikkelig fin dag :D

Link to comment
Share on other sites

Mellingen skrev:

Sitter her og igrunn er jeg litt trist, jeg gleder meg noe så sykt til skogfugljakta! Men blir i grunnen litt deprimert når det er så lenge til til...

Sånn hadde jeg også de første årene jeg jaktet. Men nå må du ta deg sammen, gutt :D

 

Ikke tenk på jakttider og det som kommer. Gled deg over dagen i dag. Skogen ligger der og det er ingen grunn til å sitte inne. Skogen bugner av spennede sporsnø og flotte opplevelser. På fjellet er det rypejakt ut februar. Det er bare å bruke de mulighetene vi har.

 

Vi er sikkert alle enige om at det er noe eget med skogen om høsten, og høsten kommer, vær trygg.

 

Carpe Diem :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...