Jump to content

Ladedata kal. 6,5 x 55 i Tikka t3


johals

Recommended Posts

Står ikke så mye om denne kombinasjonen på Norma .

Med ei 110 gr. kule er han sikkert ute etter hastighet (varmint) . Jeg hadde nok valgt et annet krutt enn det du har men jeg har brukt Norma 202 på denne kulevekta før og jeg brukte 42.0 grain og da passerte jeg 900 m/s . Anbefaler at du starter der for jeg forsøkte 44.0 grain og da fikk jeg mye trykktegn (meget flate hetter) så vær litt forskiktig her .

Den med 42 gr. samlet meget bra i mauseren min .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada opp med norma 203b krutt 42gr, har 100gr nosler varmint. Har ikke fått målt hastigheten enda, da jeg synes tennhettene til fedral var litt trange i Norma hylsa. Har kjøp inn noen RWS tennhetter som skal prøves til helga... Så får vi se.

Jeg synes også at Federalhettene er litt trange, på grensen til vonde å sette i, på Normahylser (for øvrig veldig gode hylser). Kan ikke du si noe om hvordan RWS-hettene fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet noen 110gr med den ladningen men har ikke fått tid til å prøve dem enda.

:D Kan du kanskje gi meg litt info om de funka etterpå? hadde vært fint, for jeg er ikke sikker på hvor stor ladning jeg skal ha for denne kula. Og hvilken settedybdetotallengde brukte du?

Som du sikkert skjønner, så er jeg nybegynner innen faget, og det er greit å ha noen ladadata til å begynne med, ettersom jeg er usikker på hvor mye krutt jeg skal og kan bruke..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lengden på denne kula er 28.6 mm, så da mener du at jeg bør sette den 6,5 mm ned i hylsa? Slik at 22,1 mm stikker opp? Og patronlengden vil da bli noe sånn som 76,9 mm.

Forutsatt at du da har nok friflukt, så høres det ut som ei grei lengde. En tommelfingerregel er vel at kula bør settes minimum sin egen diameter ned i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Forsiktig nå gutter.........

 

Er ikke ofte jeg er "streng på nettet" men her maner jeg til en hvis forsiktighet.......

 

Hvis du ikke er i stand til å finne ut hvilken settedybde du skal bruke på egen hånd er jeg noe i tvil om ikke hjemmeladinga bør utsettes til du klarer dette.

 

Skriver ikke dette for å være grinete, men fordi feil her er potensielt farlig

 

Videre påvirker settedypde trykket slik at når du endrer denne (eller en av de andre parametrene) bør du starte på nytt og lade deg opp fra en fornuftig startlading.

Link to comment
Share on other sites

prøvde bare 3 skudd, var ikke noen vitenskapelig test pga for mye mirage.

for å si det slik de kulene som er i 139 gr er mye bedre. tror spredningen var 2-3 cm på 70m om jeg ikke husker helt feil. men jeg har ladet 10 slike som jeg akter å fyre av så da får jeg se på resten :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...