Jump to content

Seriøs hengekøye, noen med erfaringer?


FN G1

Recommended Posts

http://hennessyhammock.com/

Noen som har noen ERFARINGER med slike eller lignende typer hengekøyer.

Har noen netter i en enklere variant, men føler det er en del mere å ønske seg i forhold til dette.

 

Liker å farte med kano i den varme årstiden, og hadde vært aldeles toppers å sluppet å rote med telt. Som regel ikke lett å finne et sted som ikke er invadert av maur, eller er fullt av røtter. Er det flatt underlag, er det ofte vått...osv

 

Men har tenkt å sove også, og våkne med en rygg som fortsatt er noenlunde rett

Link to comment
Share on other sites

Jeg også har brukt de billige netting variantene en del. P.g.a at man ligger og sover som en banan med påfølgene ryggsmerter dagen etter. Har de blitt skiftet ut med oppblåsbart ligge underlag. Men hennesy hammocken så genial ut. Fant ikke noe pris på siden. Gi gjerne en tilbakemelding hvis du kjøper og tester en sånn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ganske flink til å ligge og gjøre ingenting, også i hengekøye, og jeg deler gjerne min kunnskap og erfaring. Først av alt: Hengekøye er j... digg å ligge i. Helt til du skal sove. Jeg har som et forsøksprosjekt i egen hage prøvd å sove i ulike typer hengekøyer, både av den brasilianske og den meksikanske (maya-) typen, og de har til felles at det ikke under noen omstendighet er tilrådelig å tilbringe natten i dem. Dessverre. Hadde jeg skullet sove en natt i hengekøye, ville jeg imidlertid klart foretrukket ei maya-hengekøye, altså av den typen som er spent opp med ei stang i endene.

 

Mitt råd er: Abandon project, sov på bakken. Med mindre du skal på tur i jungelen da.

Link to comment
Share on other sites

http://www.laidback.no/hengekoyer/

 

Her er Maya-hengekøyene de uten "pinne". Hva som stemmer vet ikke jeg, men jeg har litt fartstid i ei slik av typen stor. Jeg har dog ikke prøvd å sove i den. Det som slår meg er at dersom en skal ligge lenge(over natta) så må det være en fordel å ligge på tvers. Hvilket det er plass til i denne. Da blir en faktisk liggende så godt som flatt.

 

For øvrig så er disse alledeles strålende til generelt slaraffenliv 8)

Link to comment
Share on other sites

Litt av cluet med en slik køye i forhold til dem en vanligvis har slumret i under epletreet, er jo nettopp det at en ligger nesten helt flatt, på diagonalen, eller på tvers. Ikke i lengderetningen som gir kroppen en bananform det tar en hel dag å komme ut av....

 

Har brukt noen dager på å lese brukererfaringer fra det store utland, og har ikke funnet noen negative enda, bortsett fra at det nevnes at en fryser om det nærmer seg 0 grader pga all luften rundt. Finnes en løsning på dette også, fra denne produsenten.

Link to comment
Share on other sites

Litt av cluet med en slik køye i forhold til dem en vanligvis har slumret i under epletreet, er jo nettopp det at en ligger nesten helt flatt, på diagonalen, eller på tvers. Ikke i lengderetningen som gir kroppen en bananform det tar en hel dag å komme ut av....

Jeg tror nesten jeg kan si jeg har ørlite grann mer erfaring enn å bare slumre under epletreet. Jeg har bodd på stranda i tropene og ligget i svære forseggjorte hengekøyer mellom to palmer, jeg, og jeg har ligget i luksushengekøyer i jungelen på det sulawesiske høyland. I tillegg har jeg altså i ettertid kjøpt to hengekøyer på nettet, som jeg har prøvd ut i mitt lille R&D-prosjekt hjemme i hagen. Jeg har selvfølgelig ligget på skrå — 45°, 60° og 75° — i tillegg til vinkelrett på lengdeaksen. Ved en ideell vinkel ligger man riktig nok ganske flatt, men jeg synes personlig at nesten helt flatt er å ta noe for hardt i. Etter min beskjedne erfaring er ei hengekøye dessverre dømt til å generere variasjoner over temaet bananform. :)

 

Jeg har imidlertid et åpent sinn og innrømmer glatt at denne Hennessy-hengekøya ser fristende ut …

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...