Jump to content

32Win. Spesial tråden.


Aasum

Recommended Posts

Hei Aasum

 

32 Win. Special er ett myteomspunnet, spennende og ikke minst bra kaliber, som desverre er i ferd med å dø ut. Så det ar flott at du ønsker å lade til, og bruke denne børsa. Viktig å holde liv i denne patronen. Selv lader å bruker jeg 32-40 Win. Og denne patrona bruker den samme uvanlige kulediameteren som du må bruke 0.321". Både Hornady og Speer har gode 170 grains flatnesekuler i dette kaliberet.

 

Du har helt sikkert, som meg, 1-16 twist riflestigning i løpet ditt. Og derfor syntes jeg det er litt rart at Hassel ikke har prøvd å overbevise deg om å skyte med svartkrutt ennå. Du har nemlig gode presisjonsmuligheter med støpte blykuler og 40 grs. sortkrutt. Men du syntes kanskje, som meg, at lading med røyksvakt krutt og mantlede kuler er litt enklere, og Speer har en del ladedata i sin ladebok.

 

Speer oppgir en ladning ryksvakt, som ser ut til å gi god fylling av hylsa, og en passende utgangshastighet (på papiret). Kruttet som brukes er IMR 4350. Og når jeg ser på sammenligningstabellen for krutt (som du også finner her på kammeret), så er relativ hastighet på IMR 4350 tilnærmet lik Norma 204 og Rhino 18 Krutt. Så jeg ville begynt å jobbe ut fra en av disse to hvis jeg var deg.

 

Dataen fra Speer på 32 Win. Spesial med sin egen 170 gr. kule er:

 

IMR 4350- Startladning 35 grs.(1829 ft/sec) Maxladning 37 grs.(1944 ft/sec)

 

 

Jeg ville begynt godt under 35 grs. og jobbet meg oppover. Jeg måtte gjøre det på samme måten med 32-40 Win. hvor jeg også kun fant noen få ladedate med amerikanske kruttyper. Du kan ikke bruke noen av mine data, siden 32-40 Win. er en helt annen patron enn 32 WS. Men det er morro og jobbe fram nye ladedata med skandinavisk krutt til disse gamle klassiske amerikanske kalibrene. Men vær forsiktig! Og vær sikker på at børsa di er i god skytbar stand!

 

Håper du sender meg en PM hvis du kommer fram til en god ladning med skandinavisk krutt i 32 Win. Spesial. Det er jo produsert mange bøylerifler i dette kaliberet. Kanskje jeg også får kloa i en en gang.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke du spurt om dette før også?

 

Isåfall så kan du bruke ladedata til 30-30win med 170grains kuler. Ladedataen er nesten identiske med amerikanske krutt. Med samme krutt type bruker 32WS 1-2 grain mere krutt.

 

Eller gjøre det enkelt og lade med blyklatter og svartkrutt eller pyrodex. Den klarer aldri storviltkravet så om du lader ned med svartkrutt då holder den fortsatt til rådyr og småvilt og blink.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk 32-40win dette skal jeg prøve ut blir ikke denne helga men kansje neste, du får PM når alt er prøvd :D

sauer200str: jo jeg spurte en gang før men moderator slettet tråden? og sendte mg pm på at lading av tilsvarende kaliber ikke var å anbefale og at dette ikke måtte gjøres :? jaja mulig det men litt rart tenkte jeg.

 

uansett er det nå funnet ut, og skal bli testet så fort som jeg kan få det til gleder meg nå :D

at rifla fungerer er jeg sikker på ettersom at det er med 30skudd i fra bestefar kjøpte den men da jeg synes at disse skuddene har litt affeksjons verdi ønsker jeg ikke å skyte de opp men har prøvd meg med et par skudd :D

skuddene er laget i 1933 tror jeg det var så regner med at om jeg har di i 23 år til så vill de være verdt litt mere enn hva verdien med å skyte de er :D

 

takk igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Rare greier det der...to kaliber som er så like som 30-30 og 32WS er bare litt større kule som er forskjellen. Så skulle ikke det by på problemer hvis man starter lavt og bruker hodet? Blir jo som om du har ladedata til 170 grains kuler det men skal lade med 175grain. Bruker du hodet og kronograf så går det.

 

Men det blir jo moderert litt i hytt og pine :wink:Sorry moderatorer dere gjør en god jobb, men må jo være lov å spøke litt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Synes vi skal få liv i denne tråden forde:

Nå har jeg også fått meg 32 Win. Spesial, en Winchester fra 1935, Mod.64, en versjon av 94'en med pistolgrep og halvlangt magasin. Pipa er 20" og blank som et speil inni (helt fantastisk fin faktisk). Rifla er oppsat med diopter som har patent-dato fra 1911 banket inn. Den har klikkjustering, og kan stilles både "øst vest" og "nor syd"

Må si at hele rifla gir et veldig mye mer solid og tight inntrykk enn "94'treskeverk" jeg har vert borti fra 70-, 80- og 90-tallet.

Hylser, kuler og dier er bestilt for en uke siden hos Midway (så det er vel her i løpe av sommeren :lol: )

Gleder meg veldig til å få prøvd denne, og lurer som Aasum litt på ladedata.

Nå har jeg gjort ganske grundige undersøkelser, og alt jeg finner av ladedata ligger 1 til 3 grain over 30-30Win med 170g kule.

Jeg tror jeg vil legge meg på et moderat 30-30 nivå med N140, og "la det stå til" :roll:

 

@Aasum, endrer du tittelen litt på denne tråden, kan vi få en fin "32 Win.Spesial tåd" som kan gå lenge og innehode mer enn hjelp med ladedata!

Link to comment
Share on other sites

skal skifte tittelen etterhvert ikke at jeg vet hvordan man gjør det men skal prøve :)

 

jeg la ladningen på 2grs over 30-30 sin minimum ladning cronografen er ikke helt seg selv for iden men skal skyte i en kompis sin neste helg eller om 14dager så da vil det oppdateres skall lade med "trappe" ladning så får vi se hvor vi ender

 

 

Jeg endret overskriften din. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...