Jump to content

10mm auto hylser


Hedning

Recommended Posts

Noen som har tips når det gjelder hylser til 10mm auto? Ringt rundt såpass at jeg begynner å bli litt kje. Kuler er greit, men de forbanna hylsene. En svenske har hylser til 4 kr stykk. Det gir jeg ikke uten å vite hvilken kvalitet det er på remediene. Sa ikke noe om merke. Kjøper gjerne brukte hylser....så lenge dem ikke har gått gjennom pressa altfor mye.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt inne bestilling på 10 mm hylser i fleire månader. Problem i USA å levere.

 

 

 

 

En del 40 sw hylser ute og går ja. De finnes på hjemmesiden til Alvestad. Gjenstår å høre om han har dem på lager. Dersom det er et problem å få ting fra USA kan det spøke....

 

Chopper.... 1000 hylser til 50 dollar??!!! Hvor fant du dem? Det blir da vel noe sånt som 30 øre stk.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe fabrikk og bruke tomhylsene.

 

Regnestykket er kanskje ikke så galt, antar at hylsene kan skytes 10ggr:

 

Lading med kjøpte hylser:

Hylser: 4kr

Kule: 1kr

Primer&krutt 1kr

Totalt 6kr

 

Pris for 10ggr er 60kr, gjennomsnitt pr skudd altså 6kr.

 

Fabrikk:

Fabrikkammo (antatt) pris 8kr for første skyting.

9 påfølgende skytinger blir 6kr pr gang.

Totalt 62kr for 10ggr, gjennomsnitt pr skudd 6,20kr.

 

- hva er 20øre i disse dager?

Link to comment
Share on other sites

@hipshot.

 

mitt regnestykke er følgende.

iflg prislista til landero.no

 

nye hylser i 40: 1,56 pr stk / 10 ladninger blir 15,5 øre pr stk

 

krutt og hetter 1kr stk

 

frontier kule rnfp cast 180 grain til 66 øre stk

 

da blir totalen 1,81 kr stk i snitt fra første skudd......

 

billig og bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe fabrikk og bruke tomhylsene.

 

Regnestykket er kanskje ikke så galt, antar at hylsene kan skytes 10ggr:

 

Lading med kjøpte hylser:

Hylser: 4kr

Kule: 1kr

Primer&krutt 1kr

Totalt 6kr

 

Pris for 10ggr er 60kr, gjennomsnitt pr skudd altså 6kr.

 

Fabrikk:

Fabrikkammo (antatt) pris 8kr for første skyting.

9 påfølgende skytinger blir 6kr pr gang.

Totalt 62kr for 10ggr, gjennomsnitt pr skudd 6,20kr.

 

- hva er 20øre i disse dager?

eh...

Det er noe som skurrer her. gitt at komponentene oster 2 kr og hylsa skal brukes 10 gagner blir det vel 2,40 pr smell?

 

Og i fabrikk (om man får tak i... som vel er problmet) blir prisen med ditt utgangspunkt 2,72 kr ?

Link to comment
Share on other sites

hoi... :shock: tsk tsk... den ungdomen

 

kort:

10mm ble utbiklet som en kraftig "magnum" patron for automatpistol med salig J coopers velsingelse.

Sener ble den adoptert a FBI, som ikke klarte å treffe bra nok med 9mm, men 10mm i originale ble for frisk for de fleste til trening og bruk, så man ladet den ned. På et eller annet tidspunkt kom noen så på at da kunne man jo like så godt korte ned hylsa også slik at man kunne kamre patronen i våpen med standard ramme størrelses (les 9mm ) og vips kom 10mm Kurz til verden, eller .40 S&W (selv om det vel var glock som hadde pistolene klar først) dette er også bakgrunnen til at noen kaller .4o S&W for Short & Weak... 8)

10mm er tøft

Men dumme ruger lager ikke 10mm pistoler :(

Link to comment
Share on other sites

8)

Du er tilgitt

 

Jeg lærte forøvrig en del om å undervie og å lære bort når jeg hadde et sikkerhetskurs en gang og sånn ca halveis inså at det ikke er fullstendig opplagt for alle hva en singleaction og en Double action revolver er. Det er alt for ofte så altfor lett å ta for gitt at ens egen kunnskap, uansett hvor sær den egentlig er er almenn. Noe det sjeldent er... :mrgreen:

 

edit: skrivefeil (Kan leses i sitatet under 8) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

8)

Det er alt for ofte så altfor lett å ta for gitt at ens egen kunnskap, uansett hvor dær den egentlig er er almenn. Noe det skjeldent er... :mrgreen:

 

Dette du skriver her skulle stått med de største typer på forumets startside :!::!::!:

 

Mange av de gamle traverne her inne som burde lagt seg dette på sinnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har inne bestilling på 10 mm hylser på fleire plassar. (Alvestad, Midway bl.a.). Ingen har vore i stand å levere på mange månader, og truleg går det fleire veker enno.

 

Der ser heller ikkje ut til å vere nokon som har 10 mm ammunisjon på lager. Om nokon veit om nokon som har, så gi meg eit vink.

 

Brukar 10 mm auto på Mag I, men har litt for få hylser..

Link to comment
Share on other sites

Chopper & Hassel.

 

dere er bedre matematikere enn jeg er. :oops::oops::oops:

 

Regnestykket blir nok litt annerledes ja:

 

For 10 skudd lader selv:

Hylser: 4.0kr

Kule: 10.00

Primer og krutt: 10.00

Totalt 24.0kr for 10skudd = 2.40 per skudd

 

 

For fabrikk:

Ammo: 8.00 for første smell

Hylse: 0.00 for resterende 9 ladninger

Kule: 9.00 for resterende 9

Primer og krutt: 9.00 for resterende 9

Totalt: 26.0kr for 10 skudd = 2.60 per skudd

 

Bra det ble så billig. Kanskje jeg skal få meg en 10mm selv....

 

Men forskjellen på 10 skudd er ihvertfall ikke stor.

Link to comment
Share on other sites

Har inne bestilling på 10 mm hylser på fleire plassar. (Alvestad, Midway bl.a.). Ingen har vore i stand å levere på mange månader, og truleg går det fleire veker enno.

 

Der ser heller ikkje ut til å vere nokon som har 10 mm ammunisjon på lager. Om nokon veit om nokon som har, så gi meg eit vink.

 

Brukar 10 mm auto på Mag I, men har litt for få hylser..

Hør med intersport i bogstadveien. De har hatt.... og så tror jeg børselars har et lite parti med norma 10mm hylser. (1 gangs skutt)

Link to comment
Share on other sites

Jøss i verden. Det var godt med litt frisk input.

 

Joda, har tenkt å kjøpe noe ferdig snekret ammo. Men det blir bare for å teste. Problemet er at det er vanskelig å finne 10mm auto i butikkene. Om noen har kan du ta deg en god f på at den butikken ligger på Svalbard eller der omkring. Forøvrig snørrsnodig at ikke flere bruker den i mag 1. Synes det er sjeldent å se dem.

 

På siden til Alvestad står 10 auto hylser oppført, men som andre her sier så er det restordre på dem. Shait...

 

Og ja, la oss ikke blande 40 short & weak med patronen for oss med hår på legga. Skal hente meg en gammel, men helt ny IAI 1911 klone med 7" løp til helga. Ligget og samlet støv i en butikk nede i Malmø siden 1991..I den sammenheng kan jeg ikke tenke meg noe mere surt enn å ikke få testet jernet på søndag. Det vil medføre sterke, muligens helsefarlige abstinenser.

 

Vapex har jeg ikke sjekket med. Det blir gjort i løpet av 5 min.

 

......tja... Vapex ser ut til å ha Starline og Winchester hylser. Starline sier meg ikke så mye hva kvalitet angår. Noen som har erfaring med dem? Dem har ferdig rullet ammo også, til drøye 7 kr stk. Landrø kunne muligens....der ringer`n....nei, det hadde dem ikke. Det tar 3-4 måneder å få inn Remington..... ser ut til at jeg må krype i støvet og kjøpe hylser av de som har pistolen. 4 kr stk.... det klinger dårlig for pistol hylser. Hva skjedde med de dagene da jeg fikk 375 H&H hylser til den prisen??

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg litt klokere i dag også. Nei, faktisk ikke hørt om dem før.....tror jeg. Aldri kjøpt hylser til håndvåpen før, og har ikke sett noe til Starline når jeg har kjøpt rifle hylser. Der havner jeg som regel på Norma, Lapua, Winchester og Remington.

 

Starline er de billigste jeg har funnet også....hjelper ikke så veldig dersom ingen har på lager.

Link to comment
Share on other sites

Ang. StarLine så anbefales de på det sterkeste!

Har skutt mange tusen av disse i kaliberene 9mm, .357Sig, .40S&W og 10mm Auto.

Og det er, uten tvil, de av mine hylser som holder seg best og som tåler flest omladninger!

8-10 ganger med heftige ladninger i 10mm'en helt uten tegn til tretthet eller sprekk i noen av de 300 første jeg kjøpte.

At de også er blant de rimeligste merkene er bare et digert pluss!

 

Om du gidder ha deg bryet med det er der innimellom engangsskutte hylser på f.eks e-bay å finne.

Har sett pakker med 1000stk sortert etter merke gå skambillig!

Så det kan jo være et tips ;-)

Evt ta inn fra amerikanske nettbutikker via jet-carrier...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir nok å ta hylser direkte fra USA. Kjøper noen her, hvis jeg finner og så jet carrier løsningen ja. Prisen på hylser er sykt mye billigere hvis du treffer rette person eller firma.

 

Starline ser ut til å være en vinner, så da går vi for dem. Takker

 

Bilder kommer så fort pistolen er i hus. Hvis noen har interesse av laaaange 1911 jern.

Link to comment
Share on other sites

Det er en IAI Javelina, hunter modell, dvs 7" løp. Den har fått rykte på seg til å være enten superb eller ræva. Ræva vil si mye kiling. På noen er glideflatene dårlig polert, men det kan gjøres noe med om jeg skulle være uheldig. Presisjonsmessig skal den visstnok være veldig bra. Tror den veier bortimot 2 kg, så det er ikke akkurat noen lettvekter. En galning har ladd den til 540 ms med 135 grs kule, det tror jeg egentlig ikke noe på før jeg ser det. Men mellom 400 og 450 skal ikke være noe problem med 180 grs kule. Vi får se.......

 

Uansett artig sak om jeg så bare får brukt den som klubbe.

 

Bilder kommer fredag så fort jeg har mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...