Jump to content

Tid for å bytte ut 6X6èn ?


sniper-two

Recommended Posts

Jeg har solgt/skaffet noen sett Mattracks, Tatou4S og hatt de på 4X4 og 6X6. Kort sagt alt til sitt bruk. Kjører du mest på vei; Hjul. Kjører du mest i terreng; Ingeting slår belter, vel og merke av disse typene. Hadde en 6X6 som hadde de Polaris orginalbeltene på, og da var svingradiusen en halv foltballbane= Ubrukelig.

 

En 4X4 med belter er en 6X6 med hjul overlegen i terrenget. De beltene som kan brukes hele året på en 6X6 ,er montert på bakakselen. moa det samme som en 4X4. De som monteres på begge akslene er bare laget for snø. De KAN kjøres på blaute dager,(myr etc) da det er sleidene som ikke tåler friksjonsvarmen, men ikke på tørt underlag.

 

Tatou 4S(4 season) er best på snø, og det totalt sett mest fornuftige valget i dag for de fleste.(også prissmessig) Mattracks XT eller mountain er ikke spesiellt godt på snø(mange hakk dårligere enn Tatou, pga vinkelen de angriper snøen med framme)), men er utrolig solid laget :!: Det finnes mange andre; Commander, TJD m.fl. og de ligger alle i samme leia.

 

Noen hevder at du må ha 600+ ccm for å bruke belter på ATV, men dette er tull egentlig for seriøs bruk og ikke lek. Skulle jeg valgt fritt i dag ville jeg kjøpt en Honda 420 Rancher med Tatou 4S av 2010 modell. De har bredere bakbelter som bygger innover slik at det ikke går ut over bredden.

 

Belter gjør en ATV til et helårskjøretøy, men hvis den ikke her servo trenger du ikke gå på helsestudio for å trene armene med mye bruk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn halv off-topick:Ingeniøren i meg skriker litt.

Hva med bærekuler, endeledd, tannstang osv? Det må da dø/slites mye fortere med belter enn med hjul?

Hjul påstår Vegvesenet at har ca 1 håndflate anlegg mot asfalten. Momentet som virker på styringen er da veldig begrenset med en arm på lengde med en håndflate. Med belter tror jeg en vil få et større moment med den lengre armen beltet gir. Om en starter å skli og enden av belte treffer no er vel sjangse for å ryke noe større enn med hjul?

 

Hvordan forholder det seg i praksis etter noen år med kjøring? Vil vi se mange billige ATV'er om noen år, fordi ingen vil ha nedslitte ledd etter beltebruk?

Link to comment
Share on other sites

Enig i det om du kjører mye på Asfalt sommerstid.

Om du bruker doningen på grus, gress og ellers utemark i de fleste tilfeller tror jeg at en ATV av type Polaris, Arctic Cat osv er såpass grovt designet at dette ikke er et problem.

Jeg som sagt ville hatt asfalt dekk sommerstid og belter høst og vinter.

Da kjører jeg ikke på annet en skogsveier og utemark.

 

Når Fjallasport og Arctic Truck bygger om skifter de ikke bærebruer styrestag eller noe annet belastningsutsatt på bilen.

42" dekk leider på en del det og....og det hele året :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble annbefalt "Commander" settet.

De hadde testet ut flere typer, bla.a "Tiger Tracks" "Tatou4S" osv men landet på dette settet som det desidert beste.

Som det sies er fremkommeligheten utrolig i forhold til scooter.

Krype sakte opp bjørkelier der en scooter er hjelpesløs .......har hatt scooter selv i 15 år så jeg har vært med på det meste.

 

Igjen...scooter har høy morofaktor, men tror at en ATV med belter har større nytteverdi med tanke på "fornuftig bruk"

 

men igjen....en scooter til moro er ikke å forakte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...