Jump to content

Lime aluminium?


Torf

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har akkurat hatt kjempeflaks og kjempeuflaks. Fikk kjøpt en Carl Gustaf 1900 sporter fra Sverige i bortimot nystand. Børsa ver pakket i 2 kolli med mekanisme/underbeslag i et og skjefte/sluttstykke i et annet. Underbeslaget var skrudd på mekanismen. Underbeslaget har selvfølgelig fått et "direkte treff" underveis og har brekt i 2 deler ved hengselbolten til magasinlokket. Bruddflatene er lange/på skrå. Det ene bruddet er foran hengselbolten på delen ved framre skjefteskrue og det andre bruddet rett bak hengselbolten. Hengselbolten holder faktisk underbeslaget sammen.

 

Bruddflatene er som sagt lange og rene( på skrå 2-3 ganger godstykkelse ) og jeg lurer på om det er fornftig å lime dette sammen. Lotus Elise/Opel Speedster er faktisk bygd i aluminium som er limt. Noen som vet hva som er det beste limet til å lime sammen aluminium?

 

Jeg kan få underbeslaget sveiset på et på et meget bra verksted men lim ser veldig tiltalende ut da bruddet nesten ikke synes når delene blir satt sammen.

 

Et tredje alternativ er å få tak i et nytt underbeslag. Orginalt blir vrient men er det noen som vet om Zoli går om hverandre med Carl Gustaf/Husqvarna?

Link to comment
Share on other sites

Det er Alutite. Det pleier å stå en svensk sjørøver og selge det på Ekeberg markedet. Jeg kjøpte det av han et år, bare for å prøve. Jeg fikk det ikke til å fungere noe særlig bra.

 

Man må varme opp delen til loddemetallet smelter ved kontakt, også må man risse med en spiss gjenstand i det flytende loddemetallet for å bryte oksidlaget hvis ikke så fester det ikke.

 

Jeg hadde heller gjort som Gullvingen foreslår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med aluminium...

 

Det å lodde aluminium krever litt erfaring, og dette alulitegreiene er for amatører. :P

Det som skjer med aluminium er at en får en oksidhinne, selv om man pusser med pussepapir dannes det en ny hinne før du rekker å lodde sammen bitene.

Det er også fort gjort å varme litt for mye slik at en ender opp med to aluminiumsklumper. Defor bør en ha riktig loddetråd og flussmiddel.

 

Vil anbefale deg å sveise dette med TIG, finn et verksted som driver med dette. Er ikke sikker på hvordan delen din ser ut, men det burde ikke koste stort å få gjort det. For all del ikke bruk MIG/MAG (trådmater) det vil garantert bli stygt.

Link to comment
Share on other sites

Bruddflatene er som sagt lange og rene( på skrå 2-3 ganger godstykkelse ) og jeg lurer på om det er fornftig å lime dette sammen. Lotus Elise/Opel Speedster er faktisk bygd i aluminium som er limt. Noen som vet hva som er det beste limet til å lime sammen aluminium?

Du kan faktisk kanskje lime det med alutite. Jeg kjøpte nå litt tråd på en messe, og til det meste er TIG mye bedre. MEN: Alutite har jeg brukt som "lim" med etpar anledninger der to. TIG ikke kunne greie dette pga. godstykkelse. Det ene festet på Zeiss montasjen til Diarangen fant jeg ut var i alu og ikke stål :roll: da jeg dro litt for hardt til. Det var enten ny(dagen før jakta) eller å fikse...Jeg lagde en hinne av alutite på begge halvdeler, ventet til det var kaldt, og så satte jeg de mot hverandre og varmet opp. Når da alutiten smeltet klappet flaten sammen, og jeg filte vekk det som tøyt ut.

Det holder faktisk ennå, og det er på det tynneste på godset.

 

Så jo: På to små bruddflater kan du bruke alutite som lim. Problemet med alutite er at på større gods ledes varmen vekk og det hele blir bare søl, men på smådeler kan det i noen tilfeller brukes

Link to comment
Share on other sites

Norgespakke er forsikret for 10.000kr.

Norgespakke fra sverige :?::oops:

 

Uansett så tar det tid å reklamere en skadet forsendelse. Dvs. var og en må vurdere hvis han er tjent med å skrive skademelding i forhold til det beløpet som det er snakk om.

 

I dette tilfelle så trur jag ikke trådstarter kommer noen som helst vei med det svenske postverket.

 

Grunnen for dette er at posten sverige utfør ikke forsendelse av våpen lenger. Uansett hvis de er delt i to eller flere pakker. :twisted:

 

Som med alle forsikringer er det svært forskjellig å tegne en forsikring. Noe helt annet er det den gangen da en har behov for å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

slip brudflatene helt rene, vask de med aceton, gå over en tur med stål kost som ikke har blitt brukt til noe annet griseri, vask enda engang med aceton og TIG sammen greiene. blir garantert bra. lodding og liming på aluminum har jeg ikke bra erfaringer med. tar aldri til seg lodden eller limet. og du må være veldig forsiktig med å varme for mye om du ikke har fått av oxid laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg har litt erfaring med aluminium...

Det å lodde aluminium krever litt erfaring, og dette alulitegreiene er for amatører. :P

 

 

Gammel tråd, men sikkert like aktuelt...

Du må gjerne begrunne hvorfor dette er for amatører.

 

 

 

 

Det er også fort gjort å varme litt for mye slik at en ender opp med to aluminiumsklumper. Defor bør en ha riktig loddetråd og flussmiddel.

 

Er det ikke "klumper" pga for høy varme som nettopp kjennetegner amatørarbeid? :)

Jeg har lest en del rundt om Alutite nå etter at jeg tok "sjansen" på å kjøpe fra svensken som var på Ekeberg i helga. Det han gjorde og det jeg har lest virker imponerende. Tråden liksom homogeniserer med aluminiumen og danner hel ved (men med lavere smeltepunkt riktignok enn selve aluminiumen).

 

At de kaller det lodding er nok for å forenkle. Dette er nok mer komplisert å forklare enn lodding er. Loddetinn/lodd biter jo bare på overflaten mens dette blander seg med aluminiumen. Resultatet er jo veldig bra.

 

 

Hilsen en som bare går å lurer på hva jeg nå skal finne på å reparere med min tråd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...