Torf Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Hei, Jeg har akkurat hatt kjempeflaks og kjempeuflaks. Fikk kjøpt en Carl Gustaf 1900 sporter fra Sverige i bortimot nystand. Børsa ver pakket i 2 kolli med mekanisme/underbeslag i et og skjefte/sluttstykke i et annet. Underbeslaget var skrudd på mekanismen. Underbeslaget har selvfølgelig fått et "direkte treff" underveis og har brekt i 2 deler ved hengselbolten til magasinlokket. Bruddflatene er lange/på skrå. Det ene bruddet er foran hengselbolten på delen ved framre skjefteskrue og det andre bruddet rett bak hengselbolten. Hengselbolten holder faktisk underbeslaget sammen. Bruddflatene er som sagt lange og rene( på skrå 2-3 ganger godstykkelse ) og jeg lurer på om det er fornftig å lime dette sammen. Lotus Elise/Opel Speedster er faktisk bygd i aluminium som er limt. Noen som vet hva som er det beste limet til å lime sammen aluminium? Jeg kan få underbeslaget sveiset på et på et meget bra verksted men lim ser veldig tiltalende ut da bruddet nesten ikke synes når delene blir satt sammen. Et tredje alternativ er å få tak i et nytt underbeslag. Orginalt blir vrient men er det noen som vet om Zoli går om hverandre med Carl Gustaf/Husqvarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Hva med dette? http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=95142 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullvingen Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Sveis, puss og polèr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rex Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 sveising trur eg e det beste det er ikke mange lim typer som holder over lengre tid også er det en litt billig rep løsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barskekarsten Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Jeg har ikke prøvd dette middelet selv, men det kan fungere å lodde det. I teorien er det vel godt men i praksis kan det være noe anna. De selger det på Jula til en grov pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shooter 2 Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Hva er navnet på tråden som blir brukt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lærlingen Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Det er Alutite. Det pleier å stå en svensk sjørøver og selge det på Ekeberg markedet. Jeg kjøpte det av han et år, bare for å prøve. Jeg fikk det ikke til å fungere noe særlig bra. Man må varme opp delen til loddemetallet smelter ved kontakt, også må man risse med en spiss gjenstand i det flytende loddemetallet for å bryte oksidlaget hvis ikke så fester det ikke. Jeg hadde heller gjort som Gullvingen foreslår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razortec Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Jeg har litt erfaring med aluminium... Det å lodde aluminium krever litt erfaring, og dette alulitegreiene er for amatører. Det som skjer med aluminium er at en får en oksidhinne, selv om man pusser med pussepapir dannes det en ny hinne før du rekker å lodde sammen bitene. Det er også fort gjort å varme litt for mye slik at en ender opp med to aluminiumsklumper. Defor bør en ha riktig loddetråd og flussmiddel. Vil anbefale deg å sveise dette med TIG, finn et verksted som driver med dette. Er ikke sikker på hvordan delen din ser ut, men det burde ikke koste stort å få gjort det. For all del ikke bruk MIG/MAG (trådmater) det vil garantert bli stygt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kammerlader Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Krev at Posten reparerer/skaffer nytt kammerlader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HS Precision Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Bruddflatene er som sagt lange og rene( på skrå 2-3 ganger godstykkelse ) og jeg lurer på om det er fornftig å lime dette sammen. Lotus Elise/Opel Speedster er faktisk bygd i aluminium som er limt. Noen som vet hva som er det beste limet til å lime sammen aluminium? Du kan faktisk kanskje lime det med alutite. Jeg kjøpte nå litt tråd på en messe, og til det meste er TIG mye bedre. MEN: Alutite har jeg brukt som "lim" med etpar anledninger der to. TIG ikke kunne greie dette pga. godstykkelse. Det ene festet på Zeiss montasjen til Diarangen fant jeg ut var i alu og ikke stål da jeg dro litt for hardt til. Det var enten ny(dagen før jakta) eller å fikse...Jeg lagde en hinne av alutite på begge halvdeler, ventet til det var kaldt, og så satte jeg de mot hverandre og varmet opp. Når da alutiten smeltet klappet flaten sammen, og jeg filte vekk det som tøyt ut. Det holder faktisk ennå, og det er på det tynneste på godset. Så jo: På to små bruddflater kan du bruke alutite som lim. Problemet med alutite er at på større gods ledes varmen vekk og det hele blir bare søl, men på smådeler kan det i noen tilfeller brukes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Maks uflax. Husk på at det finns forskjellige typer aluminium. Da Du har testet ferdig med lim / TIG kan Du sikkert bestille et nytt her fra: tommys.vapenverkstad(AT)tele2.se Tel:+47 36142220 http://www.tommysvapenverkstad.se/ Kjøpte et nytt for en del år siden. Kostet da 1600 svenske pesetas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sako. Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Krev at Posten reparerer/skaffer nytt kammerlader Enig med Kammerlader,vanlig Norgespakke er forsikret for 10.000kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaaning Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Norgespakke er forsikret for 10.000kr. Norgespakke fra sverige Uansett så tar det tid å reklamere en skadet forsendelse. Dvs. var og en må vurdere hvis han er tjent med å skrive skademelding i forhold til det beløpet som det er snakk om. I dette tilfelle så trur jag ikke trådstarter kommer noen som helst vei med det svenske postverket. Grunnen for dette er at posten sverige utfør ikke forsendelse av våpen lenger. Uansett hvis de er delt i to eller flere pakker. Som med alle forsikringer er det svært forskjellig å tegne en forsikring. Noe helt annet er det den gangen da en har behov for å bruke den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torf Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Hva med dette?http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=95142 Tusen takk!! Handelen er i boks. Dette er så skjelden vare at jeg ikke gadd å google.. Mvh Torf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
furukvist Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Du kan jo få kjøpt industrilim som limer sammen aluminium så det får en bruddstyrke på ca. 500 kg per cm3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 slip brudflatene helt rene, vask de med aceton, gå over en tur med stål kost som ikke har blitt brukt til noe annet griseri, vask enda engang med aceton og TIG sammen greiene. blir garantert bra. lodding og liming på aluminum har jeg ikke bra erfaringer med. tar aldri til seg lodden eller limet. og du må være veldig forsiktig med å varme for mye om du ikke har fått av oxid laget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kruttverket Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Jeg har litt erfaring med aluminium...Det å lodde aluminium krever litt erfaring, og dette alulitegreiene er for amatører. Gammel tråd, men sikkert like aktuelt... Du må gjerne begrunne hvorfor dette er for amatører. Det er også fort gjort å varme litt for mye slik at en ender opp med to aluminiumsklumper. Defor bør en ha riktig loddetråd og flussmiddel. Er det ikke "klumper" pga for høy varme som nettopp kjennetegner amatørarbeid? Jeg har lest en del rundt om Alutite nå etter at jeg tok "sjansen" på å kjøpe fra svensken som var på Ekeberg i helga. Det han gjorde og det jeg har lest virker imponerende. Tråden liksom homogeniserer med aluminiumen og danner hel ved (men med lavere smeltepunkt riktignok enn selve aluminiumen). At de kaller det lodding er nok for å forenkle. Dette er nok mer komplisert å forklare enn lodding er. Loddetinn/lodd biter jo bare på overflaten mens dette blander seg med aluminiumen. Resultatet er jo veldig bra. Hilsen en som bare går å lurer på hva jeg nå skal finne på å reparere med min tråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.