Jump to content

SIG SSG3000 skinne til Sauer 200STR.


Buster

Recommended Posts

Er det noen grunn til at den skinna jeg fikk fra US Optics IKKE skal passe til min Sauer 200??

 

Gammel/ny modell?? Noe som har blitt endret i de siste år?

 

Er det en liten forskjell på SSG 3000 og 200STR?? :roll:

Noen som vet?

Det JEG vet er at skinna passer dårlig til min 200. :|

Link to comment
Share on other sites

Merkverdig???

Det er da ikke mere enn ett år siden jeg fikk tak i min fra dem.

Den passer da greit nok. Måtte bore 2 huller i toppen av kassa og gjenge dem opp, men ellers var det som "fot i hose".

Hva er det som ikke passer da Buster?

Nærmere forklaring hadde vært greit, bilder hadde vært alldeles utrolig... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Dette er jaggu ikke så lett å forklare, men jeg skal komme tilbake med en foto-montasje senere. Jeg må komponere noe slikt til US Optics også.

Jeg har kontakt med dem, så dette ordner seg helt sikket, men jeg MÅ bare vite om det har vært endringer på denne kassa en eller annen gang, slik at jeg kan sitte med en "gammel modell" eller noe slikt.

 

Kort fortalt:

Skinna ligger for høyt på "fremre ringen" på kassa. Når jeg legger på skinna bakfra, uten at den ligger på fremre ring, så ligger den flatt og stabilt, helt til jeg skyver den fremover. Da løfter den seg og sklir oppå "ringen" (på kassa). Dermed er elevasjonen borte, og skinna ligger ann bare helt bakers, og på den fremre ringen. Hvis jeg da skrur til dette, så vil skinna blir trykt ned ved skruehulene bak, og skinna vil se ut som en norsk riksvei.

OG....hvis jeg lar skinna ligge løst oppå kassa, er den skal sitte, så kan jeg trykke på skinna helt forran, og skinna løfter seg en millimeter eller to, bakerst....

Jeg har kjøpt skinna direkte, fra US Optics, og har en hyggelig dialog med sjefen der, og han skal sjekke dette opp over helga, og jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare hva som er problemet.

Jeg er ikke så sikker på om de har noen SIG SSG 3000 stående.

Og JA, det er ei skinne til SSG3000 jeg sitter med. Det står i allefall det på den. :wink:

 

For meg, så ser det ut som de har frest utsparringen til den fremre ringen etter bunnen på skinna, og ikke etter 20MOA annlegget i bunnen av sporet.(Sikkert ikke så enkelt å forstå hva jeg mener der....)

 

I'll be back! 8)

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig diagnose:

 

Det ER forskjell på gammel og ny type Sauer STR200!!

Den Saueren som jeg har, er uten unbrako-skruen på toppen. Og den "gamle" typen er ca. 0,42mm høyere på den fremre ringen.

Takket være iherdig ringing til Poacher, og div. målinger gjort, så er dette den foreløpige diagnosen.

Dette er jo ei skinne som skal ligge flatt hele veien, og skrus fast på den fremre ringen, så dette blir totalt galt når dette blir på den måten. F...&%¤#&¤#&436 Sauer!!!! :evil:

Jeg har spurt mange eksperter om dette, og de har nektet hardnakket på at det har vært noen forandringer på kassa. De originale montasjene til Sauerene ligger jo "i fri luft" over den fremre ringen, og det kan hende at det er nettopp av denne årsak. Det vil jo heller ikke bli så stabilt hvis du da fester den fremre kikkert-ringen helt forran der, og skinna ikke sitter fast under. :roll:

 

En annen ting; ER det noen som vet om SSG3000 ble levert på den "gamle" kassa, eller om den er relativt ny??

 

 

ALTSÅ.................OBS, OBS!! Jeg skal gi beskjed til US Optics om dette, så de er obs.

Link to comment
Share on other sites

 

Det mangler ikke noen shims da? Som nå ligger i aska i ovnen hvor forpakningen ble uskadeliggjort ;)

 

Shims hjelper ikke, da det er 0,42mm så må bort! 8):wink:

 

Den gamle kassa har 1,52mm (ca) høydeforskjell mellom toppen på skinna til den fremre ringen, og de nye har ca. 1,1mm. :(

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok hende jeg må ty til både det ene og det andre, men denne gangen så trodde jeg at jeg skulle slippe dette. Denne gangen tok jeg den lange veien og bestilte noe spesielt som skulle bli helt 100, men neeeeiiiiida! :roll:

Hvis jeg skal begynne å maskinere det, så kunne jeg jo ha kjøpt ei vanlig weaver-skinne da jo, og frest til den. 8)

Link to comment
Share on other sites

Maskinere og maskinere.. kan du ikke sette kassa mot smergelskiva da Arild? ?

SÅ vanskelig er det vel ikke å ta av litt skarve gods? :roll:;)

 

:lol:

 

 

 

 

Takk for sist forresten.. :D ..på Kongsberg

 

Takk for sist, ja.

Ja, da blir det vel sittandes like godt som montasjen din tenker jeg. 8):lol: Jeg skal nok prøve å få til noe annet enn smergel. Hadde vært artig om detta passet også. :|

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skrudd sammen montasjen SELV, så nå løsner den ikke.. ALDRI! :)

Dumt å la inkompetente børsemakere gjøre det man gjør bedre selv ;):lol:

 

Fra spøk til revolver

Om jeg forstår deg rett, så er det ikke rare fresinga som skal til på skinna for å få den til å passe.

Det blir jo knapt synlig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg forstår deg rett, så er det ikke rare fresinga som skal til på skinna for å få den til å passe.

Det blir jo knapt synlig uansett.

 

Been there, done that! :wink:

 

Den er allerede frest, men det var litt innstillingsjobb, og bare det å finne en fres med riktig diameter så det ble liggende skikkelig. Ser ut som jeg er i mål nå. Har igjen å borre hull til skruene bak nå.

Et annet problem som kom snikende var at det ble lite "hold" igjen i skruehullene forran da jeg freste bort gods. Det sitter forsenkede skruer her, med en brystning i bunnen. Den ble liten tilslutt :| . Må kanskje gå opp på dimensjonen på skruen, og da må det borres og gjenges på nytt i kassa..................sukk.........Det ene drar det andre med seg......... :(

Link to comment
Share on other sites

Nå er det frest, shimsa, og hel-limt!! Den skinna der skal f....meg ikke løsne. Trur jaggu det ble nogenlunde rett også gitt. 8)

Hørte rykter om at det hadde landet en 6,5-284 brosj i postkassa til min kompis også, som det sto mitt navn på, så da er det bare å fylle opp ei diger kaffekanne, ta med en favn med 6,5-piper, og fyre opp dreiebenken. Så får vi se da, om det ikke blir sus i særken etterhvert. :D

Hmmmm.....da må jeg fundere litt på ringene da, så jeg får bestillt dem...............hmmmm. Kikkert da,.......Nikon Monarch 6-24x50, Leupold 45x45, Bushnell E4200 6-24x50 hmmmm. :mrgreen:

Lakkere stokk...... "je bler nå så slitin å je atte"... 8)

Link to comment
Share on other sites

NNikon Monarch 6-24x50, Leupold 45x45, Bushnell E4200 6-24x50 hmmmm. :mrgreen:

 

Et siktealternativ med topp mekanikk og optikk på nivå med de du nevner, men med lavere pris:

 

Weaver T24 ($379): http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2546

Weaver T36 ($409): http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2544

 

En T24 blir det i allefall ikke, men kanskje jeg skulle tatt en T36 i tillegg til en variabel......

Joda, det finnes en haug av alternativer, men som sagt; jeg tror jeg nevnte en av de det ev. blir der i første runde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...