Jump to content

Brun gugge i hundens øre


Ranger

Recommended Posts

Ares er plaget med litt brun gugge i det ene øret. Han har vært behandlet for ørebetennelse med dråper. Jeg har brukt lillefingeren og tørkepapir til å fjerne det meste, men når jeg lyser med lommelykt så ser jeg det ligger igjen noe gørr langt der inne.

 

Er det trygt å bruke Q-tips til å prøve å fjerne det, eller skal jeg la det være? Kan jeg være uheldig å komme borti trommehinna med slik redskap? Jeg har også gjort et par forsiktige forsøk på å vaske ut gørra med lunkent grønnsåpevann.

 

Det klør tydeligvis av og til i øret, og pelsen på den bakfoten han klør seg med er blitt farget brun av gørra.

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt dråper til å dryppe i øret til hunden.

 

Drypp et par dråper i øret, ta ta rundt øret og gni litt. Akkurat som om du masserer øret slik at dråpen får surret litt rundt i øret. La det virke et par minutter, pass på at bikkja ikke rister seg. Så tar du bomull og tørker rundt i øret.

Skal du bruke q-tips så vær forsiktig og ikke stikk de for langt inn i øret og kun slik at du ser hva du driver med.

 

Dråpene får du kjøpt på apotek og dyrebutikk. Får du ikke tak i dråper kan du bruke lunken matolje (mais, raps, soya eller oliven). Men pass på at den er lunken og ikke for varm. Dypp fingeren i oljen og kjenn etter slik at den ikke er for varm.

 

Har hatt 3 golden retrivere og ørene var alltid et problemområde om sommeren når de badet mye. Renset de på denne måten etter anbefaling av dyrlege, ble gjort med jevne mellomrom og problemører var en saga blott.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

For all del IKKE bruk Q,tips, som du skriver kan du fort stikke hull på trommehinna. Tror ikke jeg ville brukt grønnsåpe, kjøp heller ørerens hos vetr og rens jevnlig. Men klør han bør du nok sjekke om han trenger ny behandlig. Ørebetenele er veldig smertefult for en hund, så få sjekket det så du ikke risikerer kronisk ørebetenelse

Link to comment
Share on other sites

Hadde noe av det på min når han var liten. fikk det også igjen en gang senere etter at han hadde lekt med en hund, som var fæl til å bite han i øret.

Fikk et tips fra Lykke (mener jeg det var) om å bruke Q-tips med "ekstra bommuld", påført en blomsterolje.

Husker ikke navnet nå, men det fungerte godt. Bare å vaske forsiktig med stor Q-tip!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, jeg skal være forsiktig med trommehinnen ja! Tar ingen sjanser der. :) Jeg kommer meg ikke til apotek med det første, men skal gi han mer av kuren mot ørebetennelse. Han er ikke rød og betent i øret, men de dråpene kan sikkert ikke skade. Skal vurdere matolje inntil jeg kommer meg på apotek også. :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å få en vet. til å ta prøve av materien for å vite nøyaktig hva som plager, og muligens finne et preparat som vil være effektivt. Skal man få renset øret skikkelig kan det etter min erfaring være best å gjøre det når hunden er i narkose.

 

En annen ting ved ørebetennelser er at det kan tyde på nedsatt immunforsvar. F.eks har hunder med kreft ofte kronisk betennelse i øre eller øyne.

 

Å rense øregangene med q-tips på en våken hund er en risikosport som jeg ikke tør å begi meg ut på, sjansen for at man gjør skade er stor og sjansen for at man får renset øret tilstrekkelig er liten.

Link to comment
Share on other sites

Min dypt savnede dachs, hadde store plager med dette. Fikk foreskrevet fucidin av flere dyrleger. men det hjalp ikke. Kom så til en ny som omtrent beskyldte oss for dyremisshandling. Det var midd og masse annen faneskap i øret og trommehinnen var nesten tæret vekk, med stor fare for infeksjon. Han ble satt på antibiotika kur og fikk øreskylleveske. Siste skulle fylles i øregangen og ytterøret og den delen av øreganen som var mulig, skulle gnies godt, for å løse dritten. Hunden skulle riste seg, som den naturlig gjør og gugga, som man ikke kom til på annet vis, ble etter hvert ristet ut. Dette måtte gjøres et par ganger om dagen og måtte vedlikeholdes jevnlig i resten av hundens liv. Trommehinna grodde igjen og vi fikk kjempeskryt av dyrlegen for hvordan vi fulgte opp. Tror imidlertid ikke han levnet sine kolleger mye ære, for flere års feil behandling.

 

Vi renset forøvrig ikke ørene med Q-tips. Brukte bommulspads godt fuktet i ovennevnte væske og renset i ytterøre og helt ytters i øregangen.

Link to comment
Share on other sites

Er det ett tilbakevendende problem er det veldig viktig at veterinær tar test av "gugga" for å se om det er forårsaket av bakterier, midd eller sopp. Vi fikk antibiotikakur til vår gordon da det egentlig var soppinfeksjon. Neste dyrlege sjekket i mikroskop og fant utelukkende sopp.

 

Vedr resevæske er det viktig å massere hundens øre og øregang GODT. Få gjerne vet til å vise dette. Jeg ble overrasket over hvordan han tok i. Så la hunden riste seg før du tørker ut med bommulspads, tørkepapir el lignende.

 

Jeg har brukt noe Q-tips på vår på det mørke som jeg kan se. Tre for all del ikke denne inn i øregangen. Bedre med pads ytters i øret også om hunden ikke er i ro.

Link to comment
Share on other sites

Har rensa som best jeg kan nå, og bikkja står dønn i ro når jeg holder på, så jeg tok så langt inn som jeg våget. At han står i ro er vel også et tegn på at han ikke har smerter. Hadde lunken matolje inn først, han rista seg, og etter noen minutter gikk jeg over med Q-tips og bomullsdotter. Det kom en del brun gugge ut ja.

 

Etter det så har jeg hatt inn 8 dråper (som foreskrevet av vet) med Canaural i øret. Dette fikk han før jul mot ørebetennelse. Masserte det inn, og så får vi se. Tenker jeg kommer til å bruke Canaural i noen dager, i fall ørebetennelsen har vendt tilbake.

 

Takker for ytterlige gode tips og råd. :)

Link to comment
Share on other sites

Ørebetennelse.. Jeg fikk(kjøpte) øredråper av vetrenæren som heter: canaural. å tok 8-10dråper i øret 3ganger for dag i 8dager. jeg tok forsiktig vekk det værste med Qtips (ikke langt inni øra) før jeg tok øredråper(kan også bruke en sprøyte til å sprute øredråpene inn i øret). Så bruk fingeren slik at du gnir øregangene mothverandre for å gni øredråpene rundt i hele øregangen.Du masserer øret slik at dråpen får surret litt rundt i øret, å da hører du en surklelåt. La det virke et par minutter, pass på at bikkja ikke rister seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis øret er irritert kan det produsere mye ørevoks, som gjerne er mørk brun. Jeg hadde det problemet med Zonya, og fikk veterinæren til å se på det. Han dopet ned bikkja og fikk renset grundig, og etter det opphørte problemet. Dette var temmelig fast ørevoks, ikke rennende.

Link to comment
Share on other sites

Etter noen turer til dyrlegen virker det som om de er mere intressert i å ha inn hunden til ny time enn å fikse problemet... Øret var rødt, det kom gugge ut av det å han hadde tydelig ubehag.... Første turen (som kosta bare 800) tok de prøver og gjorde rent men de sa det ikke var noe galt men meg MÅTTE komme innom igjen etter to uker... To dager etter var det like ille, jeg vaska og rensa i et par uker men det hjalp ikke... Ny dyrlege - diagnose massiv soppinfeksjon (2500 kr) de tok bare det ene øret og jeg MÅTTE komme en tur til for å sjekke åssen det gikk... Nå har det andre øret bynt å gugge... arrrggggh!

Link to comment
Share on other sites

Ai, kjipt.... Men det viktigste er å få bukt med problemet da, håper det går seg til. :)

 

Ares har ikke fått mer gugge i øret siden utrenskinga for noe dager siden, satser på at dette går bra. Han er heller ikke rødlig eller betent, av det jeg kan se, og han har heller ikke smerter i øret. Da får vi ta oss en tur i skauen i morra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...