Jump to content

Lysforsterkere - er det tjuvjaktutstyr?


Jaktfrelst

Recommended Posts

Men ved å eie slik utstyr setter man seg i mistanke uansett hvilken forklaring man har. Eg har lyst på en selv til å studere dyrene, men det blir en handkikkert på meg. Fikk så mye spørsmål av folk rundt meg når eg nevnte event. kjøp av nattkikkertsikte. og det er forståelig nok. hvis man skal studere vilt på åte osv. holder det lenge med en håndholdt, billigere er det og. Når noen bruker 25 000 - 30 000 kr på ett kikkertsikte så er det vanskelig å tro at det er bare for å titte og teste.

Jeg har selv opplevd tjuvjakt på mitt jaktområdet der det nok har blitt brukt slikt utstyr og etter det så er eg litt på vakt når eg hører om folk som i nærområdet som eier slikt utstyr. Er det flere som er enig..? sikkert mange som blir provosert, det er ikkje meningen å provosere enkelte. Vil bare dele mine synspunkt og forhåpentligvis høre andre sine.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vel eit ideelt utstyr for å tjuvjakta.. dyrt lyssterkt sikte og lyddempar. det er ikkje for å "titte og teste" men for å få ei så optimal jakt som mogeleg... i mine auge då...

Eg kjenner mange med slikt utstyr, utan å ofra ein tanke på at dei tjuvjaktar.... men det finns nok dei med slikt utstyr som tjuvjaktar og.. det var det å ta alle under ein kam då... må vera lov å ha lyst og råd til dyrt utstyr utan å verta mistenkelig gjort..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du prater om og er delvis enig. Det vil si; jeg kjenner folket som jakter i bygda, og hvis noen skaffer seg nattkikkertsikte blir jeg kanskje litt mistenksom ja. Det er nemlig ikke akkurat utstyrshysteri i bygda, så hvis "Odd", som ikke skyter mer enn maks 40 skudd i året (øvingsskudd hvis det passer slik, storviltprøven, to elg, en katt og to måker), og som til alle tider har hatt en fast 4x kinasikte plutselig har kjøpt seg nattkikkert til 30 000kr.. da tenker jeg jo mitt. Hvis han i tillegg fester den på en nyervervet heldempet grovkalibret rifle er det vel enda mer legitimt å følge litt ekstra med..

Men en må jo se an folket.. Mange kjøper ting bare for å prøve det, for så å selge det like etter, som en hobby. Mange slike her inne regner jeg med.

 

Og for alt jeg vet har kanskje Odd oppdaget Kammeret.no, blitt smittet av utstyrshysteriet, lest siste nr av "Jakt", vunnet penger på Flaxlodd og så gått hen og kjøpt nattkikkert for å se hvordan det funker..

 

Så jeg tenker mitt, men man kan ikke vite hva folk tenker bare ved å se på hva slags kikkert de har. Tjuvjakt er like "enkelt" ved bruk av lys og vanlig sikte, eller rett og slett ved bruk av et skikkelig lyssterkt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Ja folk er jo forskjellige, kanskje det er bare meg som har vanskelig for å tro at folk "bare" kjøper for å prøve noe de kan i grunnen ikkje bruke lovlig. også har eg vel litt fordommer etter å ha blitt utsatt for tjuvjakt selv. Men kritisk kommer eg alltid til å være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...