Jump to content

Rom dimmensjon i tønne Ruger S R cal 454


Guest Bullseye

Recommended Posts

Har mistanker om at det er litt for rom dimmensjon i tønna på min .454

En kalibrert kule på 452 glir rett i gjennom uten motstand, en ukalibrert kule fra Lee tanga mi henger så vidt, har ikke målt ukalibrert kule enda.

Men taper masse fart da det nødvendigvis blir en stor lekkasje forbi kula

før den entrer løpet.

Er det andre som har erfart det samme i sin Ruger?

Har Ruger lagt seg på romme dimmensjoner for å holde trykket nede, eller har jeg bare fått et mandagsprodukt?

Syns jeg må "køle på" ganske mye for å nå 1600f/s med ei 306gr kule.

Kula i nabokammeret viser også tegn på erosjon på tuppen pga gasslekkasjen/stikkflammen.

Har 91/2" løp, så det skulle jo bli bra hastighet ut av det.

Men forøvrig så måjeg si at jeg ikke har hatt en revolver med så fint og blankt løp innvendig, og en overgangskonus som er tatt ut av læreboken.

Kom med erfaringene deres :D

O.M

Link to comment
Share on other sites

jeg bestiller for ham, han er ikke på nett for å si det sånn, tilhører en tidligere generasjon enn oss guttpojker. men han har forsatt sunne interesser!!!

kilden er clarry haglund, som støper kuler.

 

hvis du googler haglund blykuler finner du nettsiden hans, og telefonnr.

 

han har ladet haglunds 452 250grs kule med 3n37, men kula har sklidd rett igjennom pipa uten å stabiliseres, treffer skiva sidelengs.

derfor prøves det nå med 300 grs 454, så snart de ankommer, vi antar at

økt vekt å diameter kanskje kan få pipa til å gripe bedre i kula.

 

Hva måler pipa de innvendig :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ruger har generelt bra (svært nær industri standard)dim på sine løp i dag. Diameter på sylinder åpningene er imidlertid en annen sak, kan være svært stoere variasjoner, fra svært trange (målt 448 på 45 colt), til alt for åpne. Om åpningene er store, men løp bra, kan man få grei, om en ikke topp presisjon med kuler som ligger så nær åpnings diameter som mulig. Imidlertid trenger ikke problemet være så enkelt og løse, for ikke bare kan det være trange, eller svært åpne sylinder åpninger i en gitt sylinder. de kan også ha en kombinasjon av både trange og åpne, hvor ingen åpninger er like. Hva gjør man da? :?

Link to comment
Share on other sites

Vaquero`en og Bisley`en som jeg har i .45 LC, hadde begge for trange kammer.

Etter å ha åpnet de - krøp samlingene på 54 m med 3 cm.

 

Hva det betyr i praksis? :wink:

 

(ok - kommer an på hva man skal skyte på :) )

 

Jeg bestilte også Belt Mountain Base Pin for begge. I Vaquero`en var det ingen vits å skifte - da tønnen tydeligvis ikke var i samme høyde som "pin`en" :cry:

(Kvalitetssikring er er kanskje et ukjent begrep for Ruger for tiden? Ikke vet jeg, men den første Vaquero`en jeg fikk, gikk 15 cm til venstre, samt at jeg hørte noen skrapelyder fra tønnen etterhvert. Det endte med at den stod bomfast. Fikk en ny fra Søilen, som også gikk 15 cm til venstre, noe børsemakeren deres rettet på når jeg leverte den inn)

 

Men i Bisley`en fikk jeg tilpasset den - og samlingene krøp ytterligere 2 cm.

 

Fra 12 cm samlinger på 54 m - hadde jeg nå 7 cm.

 

Om ikke de 5 cm`erene har allverdens å si på stort vilt (hva jeg bruker revolverene til) - blir man litt mer fornøyd på banen ihvertfall :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...