Jump to content

Trykkforskjeller Sierra MK og Lapua Scenar?


Vizla

Recommended Posts

I forbindelse med lading i Kaliber 6,5x55 og anvendelse av Norma skytterlagskrutt. Noen som har erfaring med eventuelle trykkforskjeller mellom Lapua Scenar og Sierra MK?

 

Gjelder følgende kuler:

- Lapua Scenar 123grain / 8 gram vs. Sierra MatchKing 123 grs / 8,0 gram

- Scenar 139 grain / 9 gram vs. Sierra MatchKing 140 grs/ 9,1 gram

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori har data for begge kulene, ser ut til at scenar skal ha litt mindre krutt ut fra den tabelen.

 

Så denne og det var vel en av grunnene til mitt spørsmål. Kunne vel vært litt tydeligere her.

 

Tenker da på praktiske erfaringer. Om noen kunne i tillegg hjelpe meg med hva QL sier. Har ikke programmet tilgjengelig fra her jeg er nå.

Uansett, tenkte foreløpig å starte med N19 ladedatapå 8gram Scenar og gå litt forsiktig opp i stigen på 130 grain (8,43g DL).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vil du vite trykkmålinger eller erfaringer basert på "feeling" ?

 

Har ladet både 139 grs scenar og 140 grs sierra MK. med samme ladninger. Men har ikke målt trykk på disse. Men har en feeling om at det ikke er veldig forskjellig trykk på disse.

 

i følge QL så er det 44 bar forskjell på samme ladning RP15 med de to kulene.

Link to comment
Share on other sites

vil du vite trykkmålinger eller erfaringer basert på "feeling" ?

Har ladet både 139 grs scenar og 140 grs sierra MK. med samme ladninger. Men har ikke målt trykk på disse. Men har en feeling om at det ikke er veldig forskjellig trykk på disse.

i følge QL så er det 44 bar forskjell på samme ladning RP15 med de to kulene.

 

Ja takk høggern, begge deler :) Ditt svar er godt innenfor mitt formål med tråden :D

Har du merket noe forskjell i hastighet?

 

Vil tilføye at målinger og erfaringer vil selvfølgelig variere en del fra våpen til våpen, men relevansen til emnet vil nok være der allikevel.

Hadde håpet at denne tråden ville bli både lang og god, siden den omhandler de mest brukte kulene våre. Så, om noen flere kompetente personer har erfaringer å komme med sier jeg takk :)

Link to comment
Share on other sites

Har vekslet litt mellom 7grams Scenar og 7grams sierra MK (begge m/moly.) Scenar gir da litt mer trykk/hastighet. Ca 50-100fps mer (passe snill trenings-ladd 6,5-06(Raufoss-15)).

Mener jeg prøvde også 139 Scenar vs 140 Sierra med samme innstilling på kruttmålet, men greide ikke finne det i notatene.

Link to comment
Share on other sites

Har vekslet litt mellom 7grams Scenar og 7grams sierra MK (begge m/moly.) Scenar gir da litt mer trykk/hastighet. Ca 50-100fps mer (passe snill trenings-ladd 6,5-06(Raufoss-15)).

Mener jeg prøvde også 139 Scenar vs 140 Sierra med samme innstilling på kruttmålet, men greide ikke finne det i notatene.

7 grams scenar og 6,9 grams sierra MK mener du vel? ;) de er 108 og 107 grs. så forskjellen er liten ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...