Jump to content

hvor skyte med salong?


morgas

Recommended Posts

Har jeg lov å finne meg et egnet sted for å skyte litt på blink? f.eks i hagen,på et nedlagt sandtak, trygg plass i skogen?

Hvis jeg selfølgelig ikke plager andre med lyd eller er i fare for andre..?

 

Eller MÅ dette gjøres på anviste plasser som bane o.l?

 

Er med salong gevær jeg mener da..

 

 

T :?

Link to comment
Share on other sites

Det er svært positivt at du tek opp dette spørsmålet her i kammeret.

Du finn sikkert ein positiv grunneigar. Gi vedkommande melding/førespurnad kvar gong du ønskjer skyta. Ver varsam med å dra med x antal andre skyteglade. Det bør vera ein fast kjerne der ikkje individuelle tek seg fridom til å gjera seg nytte av staden under eigne vilkår/avtalar.

Link to comment
Share on other sites

1. Det må være sikkert

2. Du må ha grunneiers tillatelse (eller være grunneier selv, som i din egen hage)

3. Det må ikke være i konflikt med de lokale politivedtektene. Vedtektene for din kommune finner du på www.lovdata.no

 

Er disse 3 kriteriene oppfyllt kan du skyte, uavhengig av kaliber og type våpen.

 

Gjelder dette praktisk rifle også?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gjelder også en kanon om du hadde hatt det :lol:

 

Husk at politivedtektene også regulerer støy. Det kan tenkes naboen blir litt sint om du skyter til langt på natt.

Det kan også være en fordel å gi beskjed til nærmeste politistasjon om at du har tenkt til å skyte. Vi som bor på landet trenger heldigvis ikke bekymre meg om sånne ting :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Litt mimring her nå. Jeg vokste opp på Fjellhamar ,Lørenskog Kommune.

 

Rundt 1972 hadde alle gutta på 12 år et luftgevær ,Luznik eller Slavia.

 

Vi plaffa på blink ved Langevannet og ingen brydde seg om det. Blink,bokser osv.

De store gutta hadde salong.... Brno i .22

 

Nå hadde vel Politi og Barnevern kommet raskere enn ...

 

mvh

Nils

Link to comment
Share on other sites

Litt mer mimring:

Da jeg var rundt 10 år gammel fikk jeg låne en gammel rolling block salongrifle med startpistolpatroner som ammo da vi skulle leke cowboy, mens hyttenabogutten sprang rundt med ei enkeltløpet hagle.

Hadde det vært i dag hadde det vel blitt tungt bevæpnet utrykning og en sak for barnevernet.

Det var vanlig at det smalt litt rundt omkring før i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...