Jump to content

Avtagbar kikkertmontasje til Sabatti forest kombi


Brenne

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg en Sabatti forest og er strålende fornøyd med den.

Har montert en Leupold VX-II 1-4x20mm på den.

Var på toppjakt ihelgen med denne da jeg fikk erfare at kikkerten egentlig ble noe for liten for formålet.

Den var iveien de få gangene jeg fikk mulighet for å bruke hagleløpet og ble for lite forstørrelse da jeg skulle bruke rifleløpet (Ble to fine tiurer på turen).

 

Så jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe meg en 3-9x40mm kikkert.

 

Noen som har tips om hvordan muligheter jeg har får å få montert avtagbar kikkert?

Jeg tenker da på å gå med kombien uten kikkert og evt skinne, for så å kunne sette på kikkert hurtig når jeg trenger rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

 

Har du link til weaver klakker og hurtigmontasjen på winge våpen? Jeg finner det ikke på web siden.

 

Så også på QR til Mak, jeg har Mak fast montasje. Ser ikke ut som det er mye forskjell på de to, noen som vet om det er mulig å bytte ut skruene? Ser ut som det er kun det som er forskjell...

Man får vel større ringer til de...

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.( Brenne)

Selv har jeg MAK hurtigmontasje på min FAIR 20 / 7x57R. Det er IKKE beste løsning selv om det er brukandes. Har justerbar kolbekam a`la Tyristubben.

Mitt valg blir:

Nedfelte Leopold QR baser og tilhørende ringer. Dette har jeg sett og Børsemaker Viken gjør jobben.

Bærre lekkert :D

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Den Mak- montasjen jeg har er enkelt avtagbar med 2 hendler og stoppespor. Trenger ikke ny innskyting. Kosta ny ca 2500,-. Til kikkert 1-4 x 25 kommer kikkerten for høyt.

Børsemakerjobben koster det samme som MAK- montasjen. Da kommer baser og ringer i tillegg. Fordelen jeg ser er at da får du kikkerten så nærme skinna som mulig, hurtigløsning på/av og ingen treffpunktforandring.

 

Mvh

Isbjønn

 

Ps. Har en MAK hurtigmontasje til salgs :)

Link to comment
Share on other sites

kan dere skyte inn kikkertene for begge løpa? just kjøpte en 7 x 56 til valmeten min. skal brukes til skyting på reveåta. når hagleskura treffer på 20-25 meter går rifla 15 cm for høyt!! :evil: (så den treffer på 10m og 300m kansje)

 

kikkerten er antagelig for høg? våpenbutikken anbefalte men viste seg at han tenkte på selge og ikke at det skulle brukes! :(

Link to comment
Share on other sites

Har en lik kombi som du, og på den hadde jeg til å begyne med en antonio zoli skinnemontasje. Dette fungerte svært dårlig for min del. montasjen tålte godt rekylen fra rifleløpet ( 7x57R) men en runde på lerduebanen fikk den til å skli fremover løpet, selv med rekylklakk. Fikk montert en svingmontasje, dette kostet ca 4500.-, men hadde jeg visst hvor mye tull det ble med skinnemontasjen hadde jeg gått for denn løsningen i første omgang. Nå tar jeg kikkerten av og på som jeg vil, og har brukt den flere ganger på lerduer uten at treffpunktet har endret seg. Så jeg vil anbefale en svingmontasje like greit først som sist:-)

Link to comment
Share on other sites

@hjort

Kikkerten kommer nesten helt ned til skinna på den kombi`n jeg har sett dette på. Det var med en 1-4 x 24 og muligens 25mm rør. Selv har jeg 30 rør.

MAK`n passer nok bedre til større objektivdiameter, da det også begrenser hvor lav montasje man kan ha.

 

mvh

Isbjønn

 

Ps: Har en MAK hurtigmontasje til salg :)

Link to comment
Share on other sites

har en meopta 7x56 m lys. leupold hakemontasje mener jeg det er. sitter helt ok på børsa med 2-3mm klaring framme. men ble litt lang i maska da kula gikk 15cm over på 20-25 m :shock: tenkte jo at jeg kunne bruke rifla på rev som var over 30 meter unna. det nytter jo ikke, tør ikke tenke på treffpunket jeg får på 50m.

 

mange som har kikkert på kombien - de må da være borti samme problemene vil jeg tro :? kan jo stille rifleløpet på min kombi men dette blir vel for mye?

Link to comment
Share on other sites

børsa er gammel. våpenforretning som monterte men tviler på at montøren er børsemaker for første forsøket hans var sånn at våpnet ikke låste skikkelig! så ble han sur da jeg kom igjen med det :x

men vil tro avstanden fra siktelinja til rifleløpet ikke er så forskjellig fra andre kombivåpen. har en følelse av at jeg gjør noe feil :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...