Jump to content

Kammertrykk 6,5x55 vs 6,5x47


ThomasS

Recommended Posts

6,5x55 har oppgitt lavere maxtrykk enn 6,5x47. (51kpsi vs 63 kpsi) Er dette pga våpenet, eller er hylsene i 6,5x55 "svakere"? Dvs hvis våpenet ellers holder 63000 PSI kravet, er det da noe i veien for å lade 6,5x55 til slike trykk? Det burde ikke være det, siden det egentlig bare er å sette i en 6,5x47 pipe og lade til 63 kpsi.

Link to comment
Share on other sites

...........6,5x55 hylser er fullstendig utnyttet om de lades til oppgitte data for skytterlagskrutt hvor oppgitt trykk er 380-390Mpa.

Jeg tror ikke det er 2 streker under svaret når det gjelder trykk. Mange kalibere er trykksatt fra veldigt gammelt av og kanskje ikke utnyttet slik dem ville blitt om kaliberet hadde blitt laget i dag.

 

Har splittet 6.5, 308, 30-06 og 8x57 hylser og studert tykkelse på hylsebunn, og det er mikroskopisk om man ser noe forskjeller i hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

308win lades til 415 mpa/4150 bar max.

3006 lades til 405 mpa/4050 bar max.

6,5X55 lades til 380mpa/3800 bar max.

 

Det kan tenkes at maxtrykket for 6,5X55 (som faktisk har mer gods rundt hetta forutsatt samme "tykkelse på hylse bunnen") er lavere enn for 308w og 3006 pga at 6,5 har vært kamret i krag og svensk mauser.

Link to comment
Share on other sites

Trykkstandarden sier egenlig ikke noe om hva et våpen og en messinghylse tåler.

 

Det er en enighet, eller et diktat fra myndighetene, som sier hva våpenet og hylsa minst skal tåle, med nødvendig margin. Den sier også hvor hard patronfabrikkene kan lade ammo.

Om det skal være margin her også, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri "overbelastet" mine 55 hylser. Men jeg stiller meg spørsmålet når det gjelder trykket, siden det ikke er nevneverdige forskjeller på 55 og 47, annet enn hettene som leon sier. Og maxtrykkdifferansen er ganske stor.

 

På den andre siden kommer en .450 marlin boltrifle i hus om kort tid. 450 har maxtrykk på 43000 psi. Men er det begrenset av leveractionvåpenet den er laget for, eller er det hylsekonstruksjonen som er begrensningen? Rifla er jo godkjent for 63000 psi. Og jeg har tenkt å trykke den over 43000 grensa, hvis det går.

Link to comment
Share on other sites

Mye rart som går. Lader selv 45/70 med 405gr kule til 660m/s+. Det er vel en grunn til at produsentene har satt rykkgrenser på patroner. Går man over trykkstandaren er man på det hvite delen av arket og ingen kan si når ting går galt. Er lite å hente i hastighet og slitasjen på hylser og løp øker betraktelig. Best å holde seg til trygge standarer og oppgitte ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn til at produsentene har satt rykkgrenser på patroner.

 

Jepp. Er grunnen da selve patronen, eller våpenet patronen er tiltenkt å brukes i? Det er interessant for min del.

 

Da du ladet 45/70 til 660m/s, brukte du den da i en leveraction? Trykktegn? En 45/70 skal vel ikke særlig over 600m/s ifølge tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det som blir løsningen her også. Har ladet 6,5 til max i ladedata, og det gav ingen trykktegn. Litt under max gav best presisjon, så det blir uansett brukt. Får lade 450 til max også og se etter tegn. Øker litt, og evt gå tilbake hvis det blir for mye. Nå er 600+m/s tilstrekkelig for 400gr kule, så det blir nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Det som er oppgitt som max ihht til en ladetabel, behøver nødvendigvis ikke bety max trykk for det kaliberet. Det kan gjøre det, men behøver ikke gjøre det.

 

Hugs det er mange variabler som skal tas hensyn til når en slik tabel publiseres. Temperatur, Kruttlot variasjoner og ikke minst at di børse kan gi andre trykk en noen annens børse. Derfor så blir det å følge med på trykktegn ettersom man jobber seg oppover og det er ikke sikkert du ser noe ved en såkalt max ladning heller, mens en annen kanskje ser dem mye tidligere fordi han har hatt patronene i lomma og har en krutt fra en lot som er anderledes en din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...