Jump to content

Førstegangs hundeeier


didlek

Recommended Posts

Hei

Jeg kommer nok til åkjøpe meg hund i løpet av våren sommeren. Tenker da på en breton. ER første gang jeg eier en hund selv. I familien har vi hatt hund i flere år, så jeg føler meg "vant" med å ha og omgås med hunder.

Det jeg lurer på er om det er noen kurs jeg burde gå/bøker jeg burde lese for å forberede meg på å få hunden. Den skal selvsagt brukes til fuglejakt. Er forberedt på å bruke mye tid på dette både før og etter jeg får den.

 

takk

Link to comment
Share on other sites

Er det ingen som har hund av "kaliberet" du tenker på - i nærheten av deg?

 

Tror man kan ha litt mer igjen av samtaler/se og lære - enn ei bok.

 

Om det ikke er hunder av samme rase/bruksområde - er dagligdressuren den samme - uansett rase.

 

Og dagligdressuren er nok der jeg ville ha startet.

 

Uten å forstå så mye av dette - med bakgrunn i en annen tråd ("må få ut frustrasjon(hund som knurrer mot barn") - hvor fjomp 1 mener jeg er utdatert :?

 

Han er kanskje den du bør få råd og veiledning av - i og med at han har fasiten for dette århundrede :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo dele litt av mine egne erfaringer - fikk min første hund i hus i august. Det jeg har hatt best nytte av er å alliere meg med erfarne hundeeiere, ikke nødvendigvis av samme rase, men gjerne folk som bruker hundene sine aktivt på samme måte som du ser for deg. En god dialog med oppdretteren du får hunden fra er også bra.

Vi leste en del på forhånd, der er mye god litteratur tilgjengelig. Dette og muligheten til å spøøre om råd gjorde at vi kunne hoppe over valpekurset og gå rett på grunnkurs.

Ta gjerne kontakt med hundeskoler i området ditt og spør om råd, og, kanskje enda nyttigere, hør med lokale jegerforeninger. De har vanligvis hundegrupper og kan tilby både kurs og treningssamlinger.

Link to comment
Share on other sites

Annbefaller deg å bruke litt tid på å finne kennel, og ta kontakt med de for å komme på besøk

De sier aldrig nei, de skal jo selge :D

Og bruk litt tid på å sette deg inn i rasen, da får du mange nye spørsmål :D

Bruk forumet, her er sikkert noen som har erfaring med rasen vere seg positive som negative sider

LYKKE TIL :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...