Jump to content

45-70 rekyl. hvor kraftig?


martinJ

Recommended Posts

Går med litt tanker om ei rifle i 45-70, det jeg lurer litt på er hvordan rekylen er på disse i forhold til f.eks 30.06 og 338WM, har skutt endel med fatterns 338wm (sako helstokk karabin) og synes denne er slem.

Grunn til at jeg lurer er at jeg ikke har veldig lyst til å anskaffe meg ei børse jeg ikke orker å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

har skutt med både 338 og 45-70 - velger glatt en 45-70 over 338 rekylmessig. 45-70 med 405 grain kuler har mer skyverekyl - 338 har mer snert. Men er en rekylomtålig, vær ærlig her - kjøp 6,5. Har selv gått veien fra 378 wbymag til 308/6,5.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
har 308 og 223 fra før, har også grei tilgang på fatterns 6,5. Vurderer hovedsaklig 45-70 fordi det er¨en helt annerledes patron, og fordi jeg liker slå ihjel tid ved ladebenken, har også veldig lyst på en lever action :o)

30-30 er også et alternativ - men helt klart 45-70 er en kul patron. Men om du ikke håndterer 338 vil du muligens få litt problemer med en lett 45-70 også.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer hovedsaklig 45-70 fordi det er¨en helt annerledes patron, og fordi jeg liker slå ihjel tid ved ladebenken, har også veldig lyst på en lever action :o)

 

Du trenger jo ikke å "blodtrimme" .45-70 for å bruke den på norsk vilt. Jeg må si at jeg egentlig er overrasket over hvor håndterbar en Marlin 1895G med ladninger for moderne bøylerifler er.

Link to comment
Share on other sites

Er mer rekyl i min Marlin 1895 i 45/70 enn de fleste andre vanlige rifler i std kaliber jeg har prøvd. Men ikke verre enn at det går an å venne seg til. Hvis du lader sjøl, går det an å lade skikkelig slappe ladninger til tilvenningsskyting. Etter hvert lader man seg bare oppover. Jeg ligger nå på banen og skyter med 410 grains blykuler i ganske kraftige ladninger uten problemer. Men pappa, som sjøl har en 30.06 liker ikke å skyte med Marlinen min :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 405 grains kuler med 47 grain N130, rekylen er meget moderat, omtrent som .308 i en Howa med nato ammo.

Skyter .375 H&H til vanlig, mye mindre løps løft på 45/70 enn .375 H&H.

Rekyl ryktene til de forskjellige kalibrene er sterkt overdrevet, ved en god skytestilling og godt tak rundt forskjeftet er de fleste kalibre overkommelige.

Fysisk trening, dvs styrketrening gjør rekylopplevelsen mye mindre, dette har jeg merket etter jeg startet med kettlebells.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...