Jump to content

8x58RD: forming av hylser


Hassel

Recommended Posts

Heisan, tar dette i en ny traad

:D

I en annen traad om 8x58 Rimmed Dansih, ble det anbefalt aa bruke 7,62 x 54r hylser (Gamle rusiske nagant rifle kaliberet) Disse er da mulig aa faa tak i til en spiselig pris.

 

Men hvordan gaar en hobby amatoer frem for aa gjoere dette, er det eventuelt noen hylsetyper som er aa fortetrekke og trenger man noe spesielt utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Har snoket litt rundt paa nettet om dette. Tar jeg feil om 7,62x54R hylser blir litt korte? er dette eventuelt et problem. Saa et bilde av forskjellige hylser og der saa det ut som hylser formet om fra 45-70 ble litt korte ogsaa, men kanskje 45-90 da kan vaere et utganspunt???

Link to comment
Share on other sites

De blir litt korte, men det gjør nada. Utvide halsen til 323, lad opp med passende dosis N140, skyt. Ferdig hylse. Jeg gløder alle hylser jeg kalibrer opp eller ned, innbiler meg at det gjør susen:-)

Å forme om 45/70 eller 45/90 har jeg ikke fått til, hylsene kolapser. Mulig det går om en har spesielle forming dier eller noe annet lurt

Link to comment
Share on other sites

Du må presse ned i flere trinn og gløde mellom hver gang - også før første nedpressing. Regn med å måtte dreie hylsehalsen etterpå, men ikke mer enn akkurat nødvendig. Så formskyter du, og etter det dreies hylsehalsen ned til klaringen du ønsker; ikke for mye, for da slites hylsa unødvendig mye ved ompressing. Etter dette er det halspressing som gjelder - i hvert fall om du vil ha god varighet på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Mye enklere med 7,62x54R :-)

 

hoeres defintivt slik ut ja...

Ser at buffaloarms selger forskejllige varianter av 8x58rd med store advarsler om rett headspace... men det er kanskje ikke saa stress med en hylse som er for kort i utgangspunktet? jeg driver a tenker paa aa bruke kuler fra RA produsert 7,92 x 57 som jeg har grei tilgang paa... saa det blir roeksvakt i denne RB'n

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Å forme om 45/70 eller 45/90 har jeg ikke fått til, hylsene kolapser. Mulig det går om en har spesielle forming dier eller noe annet lurt
Jeg formet om noen Starline .45 2.6" basishylser til 8x58 RD for noen år siden. Jeg brykte en standard sizedie for å gjøre dette. Jeg tok de i flere omganger med gløding mellom hver gang. Det ble noen vrak pga hylser som kolapset, men de fleste ble brukbare. Disse hylsene har vist seg å være ganske holdbare, i hvertfall sammenligne med Bertram/SARA hylser.

 

Nå har jeg fått tak i noen hylser fra Buffaloarms. Jeg har fått ladet dem opp, men har ikke rukket å teste dem enda. På hylsene fra Buffaloarms er kraven på hylsene dreid litt ned. Dette gir perfekt passform i kammeret (.45 hylsene har egentlig litt for brei krave for bruk med 8x58 RD), men medfører at de ikke passer skikkelig i hylseholderen. Hylseholdere beregnet for .45/70 blir litt for vie slik at hylsen av og til glipper ut når en skal presse i hetta. Kraven på hylsene er for høy til å passe i hylseholder for Dragunov.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg brukte 7,62X54R når jeg formet om hylser alle som former om fra 45X70 har en stor jobb foran seg.

skyteform med blykuler eller gamle mauserkuler, ikke bruk Pyrodex eller svart bak en kobberkule, gjør du det kan du si adios til den pipa. C&H4D har diesett til patornen, koster nesten ikke noen ting i forhold til mye anna vi bruker penger på.

 

Selier & Beliot har en meget god kule mener å huske den var 170 gn.

lad etter dataene i ladeboken ikke bruk noen sine favorittladninger i dette kalibret, merk at startladningene for dette kalibret er friske i en gammel rullekloss.

danskene og islendingene har god kunnskap på dette kalibret riffeljagdt.com er stedet å lete

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Lurte litt på den skyteformingen av hylser, hvordan går man frem konkret med 7,62x54r?

Jeg har dieset til 8x58rd, starter man da med å presse de i dien, og bør man i tilfelle gløde halsen først. Mulig jeg er dum men jeg ville tro at det var en stor belastning å "necke" ut fra 7,62 til 8mm.

 

Hvilke ladning bør man ligge på ved skyteforming? Jeg har brukt n-160 (ca 52 grain) til vanlig ladning m til 150 grain kuler før

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...