Jump to content

Redding eller Forster dies, valgets kvaler?


Vizla

Recommended Posts

Valget står mellom Redding Type S og Forster Bench Rest.

 

Har fra før kun brukt Lee Collet og RCBS standard dies. Collett die´en blir uansett ikke byttet ut, så her er det snakk om helpress og seater die. Diene skal benyttes til min Sauer 200 STR (6,5x55)

Så melder spørsmålene seg:

- Fordeler og bakdeler med disse?

- Utgangspunktet mitt er presise (rette) patroner og helst slippe å smøre hylsene. Erfaringer?

- Når det gjelder Carbid kit, har det noen hensikt? I følge Landrø så har det ingen hensikt.

- Evt. Carbid kit finnes til Redding, men finnes dette til Forster?

- Har det noen hensikt å anskaffe die med micrometer justering, eller er dette bare en kostbar gimmick?

- Forster produserer et die-sett som er tilpassset 6,5x55 SCAN kammeret. Har det noen praktisk hensikt?

Link to comment
Share on other sites

Fikk ett stykk dieset i posten i går, Forster Bench Rest, i 6,5x55SWED. Fant kun denne når jeg bestilte. Dette er et helpressings dieset, med micrometer justering på kule-isetteren. På helpressings dia står det det 6.5x55SWED FLS, og på isetteren står det 6.5x55 SWED SCAN. Så isetteren er nok felles for begge typer.

Kjøpte settet fra Forster, da dette var en del billigere enn settet fra Redding. Har en Redding halspressingsdie med utskiftbare bøssinger i 6.5 fra før, samt en Lee Collet, men ønsket meg en høykvalitets isetter for rettest mulig patroner, samt at det er lett å justere mellom forskjellige kuletyper. Vet ikke om det betyr noe i praksis, men greit å ikke overlate for mye til tilfeldighetene (har ikke kulekastmåler). Ser foreløpig ut til at Lee collet die, samt helpressingsdie (RCBS) er det som har gitt meg rettest patroner (øyemål).

Har Forster Bech Rest die set i andre kalibre (30-06 og .375H&H), og er meget fornøyd med dem. Men har ikke prøvd Redding sin med full styring på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne omtalen på http://www.6mmbr.com:

 

Best Performance for the Price in a Micrometer Seating Die

For those who use conventional screw-in dies to seat bullets, we endorse the Forster Ultra Micrometer seater. Forster pioneered the use of a sliding sleeve to align the case (a feature later copied by Redding). The micrometer top makes it easy to dial in different seating depths during load testing. Likewise, if you load a variety of bullets in different weights, we think a micrometer-top seater die is darn-near essential. Just record your settings in a load log, then dial them in. We found the die well-finished with clean threads, and the micrometer top works smoothly and stays in place when set. The only negative is the laser-etched index marks are hard to see.

 

Note, we recommend the Redding Competition Seater also. From a functional standpoint, the two dies perform equally well, though we find the Redding's white-on-black index marks much easier to read. (Here's a trick--degrease the Forster dies, then use a white crayon or white marking pencil to highlight the laser-etched marks). Also, the Redding dies seem a little more corrosion-resistent, though both dies can rust if you don't keep a sheen of oil on them. We prefer the Forster locking ring however. It is easy to adjust and doesn't crush your threads like Redding's lock-ring. (The best lock-rings available are Hornady New Dimension Rings, a C-clamp design with flats machined on the sides for use with a wrench).

The big advantage of the Forster Ultra vs. the Redding Competition seater is price.

For ultimate seating accuracy, and minimal run-out, we still prefer to use a Wilson or JLC Precision Micrometer in-line seater die with an Arbor press, but either the Forster Ultra or the Redding Competition seater dies will produce very concentric ammo with outstanding accuracy potential.

If you want a seater die for a conventional press, the Forster Ultra will match the Redding in performance and you'll save enough to buy a separate body die.

 

Ut ifra dette Kan en konkludere med at micrometer topp har i mine øyne en etterspurt funksjon.

Prisen går i favør av Forster die

Link to comment
Share on other sites

Det meste er sagt som du har klippet fra 6mmBR.

 

Jeg personlig liker Redding, selv om Forster er bra. Skal du bruke forskjellige kuler og må justere i lengde er det gull verdt å ha microtopp...

Sett inn carbid bushing, så slipper du å smøre. JEg gjør det ikke hvertfall og har ikke gjort det på mange år.

 

Samtidig så er låsringen til Forster bedre, så på alle min Redding dier har jeg bytter til Forster låsring.

Link to comment
Share on other sites

Har ei stund prøvd diverse die-er i 6,5x55. (2xForster NK, Redding FL, Lee Collet og Forster Bump die.) Bump'en og Colleten er fine da man ikke trenger å smøre. I mitt tilfelle gir Forster Bump'en målbart rettere og penere hylsehalser, men med liten margin. (Bumpen har bushinger i "cryo-behandlet" stål og gir muligheter for å kontrollere/redusere headspace-lengde,, noe som kanskje kan gi noen flere omladninger før man må hel-presse på ny?)

Nå sist kjøpte jeg et Forster BR-sett med en 6,5 Swede FL die + micrometer seater. FL-dien gir fantastisk rette hylser, faktisk enda bedre gjennomsnitt enn med Bump-dien. Dimensjonene ser også meget bra ut, passer utmerket til Lapuahylser, skrudd helt i bunn gir den nesten ikke hylsestrekk.

Micro-seateren er veldig praktisk, men at den gir mer presise patroner er vel mer usikkert. Sitter med en følelse av at er hylsene rette og fine etter sizing så blir kule-"runout" også deretter. Har brukt Lee og Redding standard isettere tidligere med godt resultat. Men som sagt: praktisk å kunne skrive innstillingen på micro'en i ladeloggen istedet for å skru seg frem/bruke mal-patroner.

Link to comment
Share on other sites

doesn't crush your threads like Redding's lock-ring.

:oops::oops:

I tillegg klarte jeg å låse den med skalaen vekk fra meg når jeg sitter og lader :? Denne må skrues LETT til.

Jeg har både Forster og Redding seatere, jeg tror egentlig jeg liker Redding best, men det er mest på grunn av sizeren fra Forster, som rett og slett er stygg å se til. Den har hakk, og gjengene er stygge og ujevne.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det meste er sagt som du har klippet fra 6mmBR.

 

...........Sett inn carbid bushing, så slipper du å smøre. JEg gjør det ikke hvertfall og har ikke gjort det på mange år.

Hørte jeg riktig ?......helpresser dere riflepatroner uten smøring ?.......det trodde jeg ikke gjekk.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er Redding alene om å tilby FL-die med bushinger: Type S Full bushing die. Vet ikke om denne er smørefri, ja halsen er selvfølgelig det, men antar at området rett bak skulder får seg en "suss" og at her må det smøres??? Kanskje hvis hylsene er helt rene og pene fra trommelen så går det uten? Vet ikke.

Forster sin standard FL er det ingen hokus-pokus med, foruten at ekspanderen sitter meget høyt i forhold til mange andre og har en teoretisk fordel på det punktet.

Forster sin Precison Plus Bump Die som den så fint heter, fordrer Forster sine egne bushinger. Redding og Wilson sine passer visstnok ikke da disse er ørlite kortere. Bump'en er ikke en FL-die, men sizer neck + "skulderlengde" (,hvis ønskelig, kommer ann på hvor langt man skrur ned dien.) Veldig fornøyd med den Bump-dien, super-smooth å jobbe med. I en STR burde den gi den mange omladninger før du trenger tenke på Full-sizing vil jeg tro, selvfølgelig litt avhengdig av hvor gneis-hardt du lader..

Men har du en Collet-die du er fornøyd med er kanskje Bump'en overflødig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har glemt å smøre i Redding type S Full Lenght Bushing dien (puh..), det går :? , men det er tungt og jeg kan ikke tenke meg det går i lengden. Før eller senere setter en patron seg fast?

 

Men om du har et j..li trangt kammer så ender du mulignes opp med å size så lite at det går allikevel?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for avklaring Poacher :)

 

Hadde et lite håp om å slippe smøring, men.... Hvis en ser pris i betrakning så tror jeg nesten valget faller på Forster.

 

Det slår meg foresten at Forster Bump die kan være et godt valg når det gjelder omforming av hylser til andre kalibre pga egenskapene?

 

http://www.forsterproducts.com/client_i ... E-0008.pdf

These dies are extremely accurate and remarkably easy to use because they size the neck and shoulder of the case in just one step. Bushing Bump Dies also prevent over working the case necks, and allow control of the amount of neck tension for your bullet seating operation.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For å nevne det med smørefritt, la meg sitere fra ladeboken s 35 utgave 4. fra jakt hund og våpen.

 

"De fleste leverer også spesielle kalibrerings-dier for pistolkalibre av wolframkarbid, eller tungsten carbide som amerikanerne sier. Andre hardmetallegeringer finnes også i bruk. Fordelen med dem er at du slupper å smøre hylsene før pressing."

 

Vil tro at slike dier finnes til rifler også i dag...

Link to comment
Share on other sites

For å nevne det med smørefritt, la meg sitere fra ladeboken s 35 utgave 4. fra jakt hund og våpen.

 

"De fleste leverer også spesielle kalibrerings-dier for pistolkalibre av wolframkarbid, eller tungsten carbide som amerikanerne sier. Andre hardmetallegeringer finnes også i bruk. Fordelen med dem er at du slupper å smøre hylsene før pressing."

 

Vil tro at slike dier finnes til rifler også i dag...

 

Saken er at med alle RETTE hylser så er en slik carbid lett å produsere(carbidring i bunnen), og til halsen med rette bushinger. Problemet oppstår når du skal ha formen til en flaskehalshylse som de fleste er.

Kan sikkert lages av en hel del, men til hvilken pris?

 

En annen ting er at hvis du kjøper en kjapp nok patron i utgangspunktet(eks. 300WSM og lader den til 308 fart) så kan du lade den ned endel, og da blir det lenge mellom hver gang du trenger kjøre den gjennom FL dia. Kjør harde ladninger++, og du må bruke den hver gang.

Jeg får 6 halspressinger i 6BR før de får en runde med bodydia skrudd ned i siste stasjon i 650 pressa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...