Jump to content

Spørsmål ang klikk på kikkert.


Delta-09

Recommended Posts

Ok, dette er sikkert helt "duste" spørsmål, men jeg blir gal snart hvis jeg ikke finner ut av det..

 

Jeg har ett sikte her som det står 1/4"-100YD

 

Det jeg ikke skjønner er , hvor mye utgjør ett klikk på f.eks 100 "norske" meter.

 

La oss si jeg skal vite hvor mye jeg skruer ned fra 100 meter ned til 30. Altså 100, 90, 80, 70, 60 ,50 ,40, 30... Jeg har regnet og googlet og søkt og finner ikke ut noen ting. Trenger hjelp! :) hehe!

Link to comment
Share on other sites

Ok, dette er sikkert helt "duste" spørsmål, men jeg blir gal snart hvis jeg ikke finner ut av det..

 

Jeg har ett sikte her som det står 1/4"-100YD

 

Det jeg ikke skjønner er , hvor mye utgjør ett klikk på f.eks 100 "norske" meter.

 

La oss si jeg skal vite hvor mye jeg skruer ned fra 100 meter ned til 30. Altså 100, 90, 80, 70, 60 ,50 ,40, 30... Jeg har regnet og googlet og søkt og finner ikke ut noen ting. Trenger hjelp! :) hehe!

 

Dette betyr at om du skyt på ei avstand på 100 yards (ca 91,5 meter), så flyttar treffpunktet seg 1/4 tomme for kvart knepp. For dei fleste formål vil vel neppe avstanda mellom 90 og 100 meter ha den heilt store betydninga. Du kan ikkje lese kor mykje du må skru for å endre avstanda frå 100 til 30 meter. Då er nok det enklaste å prøve seg fram, og lage ein tabell for ammunisjonen din.

Link to comment
Share on other sites

Dette er enkel matematikk. Ikke dustespørsmål,og sikker vanskelig nok om en ikke er vant til å regne med vinkler.

 

Om du tenker litt så er du sikkert enig i at om du f.eks. ser i en kikkert som har synsfelt 10m @100m, så blir det 100m synsfelt @1000m? Altså, avstand x 10 = vinkelens "åpning" x 10

 

Så også med klikkene dine, 1/4" @91.44m (100 yards) blir 1/4" x (100m / 91.44yards ) = 0,2734" = 6,9444mm eller som sagt over: 7mm

 

Du kan tenke på det som om den stiller 7mm per 100m, på 200m er det 14mm osv.

Under 100m blir det slik

10m: et klikk er verdt 1/10 av det det er verdt på 100m = 0.69mm

20m: 2/10 x (6.94mm) = 1.39

30m: 2.08

40m: 2.78

50m: 3.47

 

resten regner du ut selv...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja det må jeg si :) Det har var jo veldig informativt og hjalp meg veldig i dag. Har testet en god del 22 ammo, og kommer med en litt mere utfyllende tilbakemelding til dere og litt teknisk informasjon.

 

Men tusen takk til deg og ALLE dere andre som kom med svar. Som sagt til stor hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...