Jump to content

223 - 243 forskjell?


SakoBigGame

Recommended Posts

Har jakta i flere år med 243 og den siste sesongen en del med 222, som jo er svært lik 223. Blir ikke helt konfortabel med 222'n til rådyr, synes det blir vel marginalt. Mye utras og dårlige skuddtegn i forhold til 243'n. Første dyret jeg skjøt (faktisk for en del år tilbake) rusa ut over 200m med perfekt treff inn foran ene bogen og ut bak den andre. Null skuddtegn og sprang som bare f...

 

Har en ny 243 på gang, men den er ikke ferdig enda... Det kaliberet er jeg meget godt fornøyd med til mitt bruk (rådyr, rev osv)

Link to comment
Share on other sites

Skutt to rådyr med 223 i år. Begge lungeskutt og kula gikk gjennom. Det er ikke rare greiene å følge av blodspor, da utgangshullet er ganske litet. Brukte lodda kule for å få gjennomskudd, vet ikke helt hvordan det er å bruke vanlig ulodda blyspiss, om den vil gå gjennom dyret eller ikke.

Begge dyrene ble skutt på litt over 100 meter og de ante fred og ingen fare.. Det ene løp 80 meter og det andre litt over 100 meter. Skuddtegn for begge dyrene var et hopp halvannen til to meter opp i lufta, og så full fart til skogs.

 

Har ingen erfaring med 243, men kommer til å fortsette å bruke 223.

Link to comment
Share on other sites

Picture%2B066.jpg

 

Picture%2B067.jpg

 

Blodspor etter 222. rem. Skuddet traff i toppen av hjertet på ca 60 meters hold. Dyret løp ca 20 meter før det falt dødt om. Har skutt 4 dyr med 222 og jeg blir mer og mer fornøyd med kaliberet. En annen jaktkammerat bruker også 222 og det er alltid tydelige blodspor og kort vei til fall som regel.

 

Men 243 er nok et bedre rådyrkaliber. har ikke prøvd 223 på rådyr men vil tro den er nokså lik 222 rent praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Brukte lodda kule for å få gjennomskudd, vet ikke helt hvordan det er å bruke vanlig ulodda blyspiss, om den vil gå gjennom dyret eller ikke.

 

Selv 50gn V-max går gjennom kje hvis en ikke treffer store bein. Ikke voksne dyr, i allefall ikke ved bogtreff. Like lange utras som med andre kuler. Har jeg hørt en vis(s) mann si...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare skyti et dyr med .222, men fikk ganske likt blodspor som eirikr med et skudd som tok bakkant av lunger og lever. Dyret løp 50-60 m. Lite blod til og begynne med ( kun noen dråper til og begynne med) men etter 20 m så blodsporet ut som eirikr sitt :wink: det var med fabrikklada 60 grs norma rådyr( tror den heter det). Fikk gjennomskudd. Slaktet så forøvrig ikke pent ut :roll: Men må egentlig si meg fornøyd, skuddet satt litt lengre bak enn der jeg liker men allikevel gikk det jo ikke langt. Dyret var et smaldyr som forresten hadde hund etter seg.

Link to comment
Share on other sites

243win er som å skyte med rekrutt ammo i 6,5x55. Altså nesten ikke noe og .223 er enda mindre :mrgreen: 243win har stortutvalg i ammo men er dyr, finnes ikke noe billig ammo. .223 har kjempestort utvalg og masse billig ammo til mengde skyting. Kulebanen er flatere i .243win.

 

Har kun skutt kråker med 243win og da har jeg brukt ei kule som går i filler så de blir sprengt. Men ladet med helmantel så er det mulig å skyte både rype og skogsfugler, eventuelt bruke ei hard blyspisskule.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange ryper med min rifle i kaliber 243W. Det blir rene og pene slakt så det skal du ikke tenke mer på. En fordel med 243 kontra 223 er at den er mindre utsatt for vind, og som det er nevnt tidligere er den bedre å bruke når du skal skyte på litt lengre hold. Bortsett fra de letteste kulene i 243 har kaliberet bedre ballistiske egenskaper enn kaliber 223. Har skutt noen rådyr med kaliberet som ga tydelig skuddtegn på dyret og et utras på ca 60 meter. Bruker Federal sin Fusion på bukkejakta som jeg er meget godt fornøyd med og den ga god presisjon i rifla mi. Rekylen er litt kraftigere i 243 enn 223. Men rekylen er jo ikke rare sparket fra begge kaliberene. Utvalget av kjøpeammo er blitt mye bedre de siste årene i 243 og begynner å bli bra nå. Både når det gjelder helmantel og blyspiss. Minuset er at ammo er litt dyrere enn 223. Jeg var innom Jaktdepodet i Drammen for et par år siden og kjøpte noen esker med Luger ammo med blyspiss. Tror jeg betalte 120kr for en eske med 20 patroner og det er jo ikke så hakkande gæli. Samt at jeg fikk god presisjon med Luger ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...