Jump to content

Paralaksejustering - et lite spørsmål eller tre...


ko-stens

Recommended Posts

Har bestilt meg en Leupold VXII 4-12x40AO. Her kan man justere objektivet. Dette har jeg lite greie på i grunn, men vet at kikkertsikter uten slik justering er fabrikkjustert fra 80 til 100 meter (eller 100 yards?) sånn ca. Dette vil si at jeg da ser retikkelet skarpt sammen med målet. Eller?

 

Betyr det at jeg på en måte skarpstiller på den avstanden jeg vil skyte på? Da kan det for mine uvitende ører høres ut som om det kan fungere som en slags grov avstandsmåler. La oss si jeg ser en tiur på ganske langt hold. Sveiver forstørrelsen opp til 12 og sikter. Om det er litt uskarpt kan jeg justere skarpheten slik at det passer med retikkel og fugl. Er jeg helt på feil jorde nå???

 

Kan man si det sånn at paralaksejustering er en slags manuell dobbelt fokusering?

 

Dette er som sagt noe jeg kan lite om... :oops:

 

Har prøvd å finne passende tråder, men dette spørsmålet er vel så sært at ingen har tenkt på det!

Link to comment
Share on other sites

Parallakse er så misforstått at jeg skal quote meg selv istf. å linke til den ande tråden, eller alle andre det har vært forsøkt forklart i. Du er imidlertid avslørt som "gidder ikke å søke selv" :wink:

 

Parallaksejusteringen på objektivet flytter fokuspunktet til objektivet fram og tilbake. Avstanden til målet endrer jo denne, derfor må den justeres for å komme tilbake på samme sted. Målet med parallaksejusteringen er å fokusere objektivet, eller bedre sagt bildet av målet, på retikkelet, da vil ikke øyets sideveis bevegelse flytte retikkelet ift. målet.

Dersom ( og bare dersom) du har justert okularet til også å fokusere på retikkelet, slik at retikkelet synes skarpt vil både retikkel og bilde/mål være skarpe.

Du kan nå måle avstand, MEN, det blir unøyaktig på litt avstand... dvs. der du trenger det mest, og skalaen på justeringsringen/rattet stemmer kun unntaksvis. Men det går an

 

 

Parallakse har ingenting med at retikkelet er skarpt å gjøre,

- Siktet har null parallaksefeil (du kan flytte øyet uten at treffpunkt flytter) når objektivet fokuserer på retikkelet.

- Retikkelet er skarpt når okularet fokuserer på retikkelet

- Bildet er skarpt når objektivet og okularet fokuserer på samme punkt

- Og, når retikkelet er i punktet hvor objektiv og okular fokuserer er bildet OG retikkelet skarpt og kikkerten er "parallaksefri"

 

Objektivet vanligvis forhåndsinnstilt til å fokusere på retikkelet når objektet som observeres er 100m unna. Her er det mye til og fra på div. kikkerter. Er de billige og du har uflaks fokuserer ikke objektivet på retikkelet, helt nøyaktig, noen har øyne som kompenserer bedre enn andre

Okularet kan vanligvis vris ut og inn for å fokusere, dvs. enten på objektivets fokus, for å se målet skarpt, eller på retikkelet for å se dette skarpt...

På veldig kort hold vil ikke (ikke) objektivet fokusere på retikkelet og du kan ikke få både retikkel og mål skarpe samtidig - parallaksefeilen vil også kunne bli veldig stor.

 

De fire punktene over er essensen her, de er også uavhengige av hverandre. Påkaller amatør eller Zeissoem for å korrigere utfylle, men prøv å forvirr minst mulig

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...