Jump to content

Jakt i Vilhelmina....myte, eller?


msyncron

Recommended Posts

HEi!

 

har hørt mye om vilhelmina, og bor selv ikke lang unna. Men: Høstjakta, er det slik at man må møte opp på den lokale sportsbutikken for å få jaktkort 1.august, stille seg i kø etc? har hørt rykter om det.....

 

Hvordan er toppjakta der?

 

Er jo helt sykt t størrelse på områdene der inne....

Link to comment
Share on other sites

Jaktkort i Vihelmina får man kjøpt på turistinformasjonen i byen. Enten man velger å jakte på SCA skog, eller statskog.

De gangene jeg har jaktet der har det aldri vært et problem med mye folk. Områdene er enorme!

Privatterreng finnes også, men på langt nær i så stort omfang.

 

DocHollyday; Jeg har opplevd bra toppjakt flere ganger, men bare en gang helt sinnsykt. Da var det skareføre- skikkelig knekkebrødføre- og grått vær (overskyet). Jeg har også hatt bra toppjakt når det har vært plussgrader og kladdeføre så det holder. At det må være klarvær og bitende kulde som mange tror er bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet i Vilhelmina i 05, 06 og 07. Samme terrenget alle tre årene. Første året var det vanvittig med fugl. I 2006 var det en god del mindre, mens i 2007 var det rett og slett dårlig. Det var vel ikke det letteste terrenget vi jaktet i og det er vel store variasjoner i Vilhelmina også. Men de lokale vi snakket med bekymret seg meget over den lave bestanden (Men det gjorde de tildels det første året vi var der også :shock: ). Det som preger en god del av terrenget i og rundt Vilhelmina, er veldig tett skog.

 

Vi jaktet i Tresund VVO og der var det ingen problemer med å få kort til åpningsdagen. Billig var det også. Kortet kjøpte vi hos en bonde inne i terrenget. Fyren hadde forøvrig hatt besøk av 2 bjørner på plenen kvelden før vi kom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte ditt i 02, tok båtfly langt inn til ..............sjøen. Ca 40 min flytur. Vi fikk 75 ryper på 5 jaktdager. Året etter på 35 - 40 ryper.

Kort for Landstyrelsen gjelder der vi var, 250 pr dag den gangen.

 

Filmen "Jakten på fjellet fugl" er spilt inn der.

 

Hvordan d er i dag er uvist.

Link to comment
Share on other sites

rak skrev:

Jaktet i Vilhelmina i 05, 06 og 07. Samme terrenget alle tre årene. Første året var det vanvittig med fugl. I 2006 var det en god del mindre, mens i 2007 var det rett og slett dårlig. Det var vel ikke det letteste terrenget vi jaktet i og det er vel store variasjoner i Vilhelmina også. Men de lokale vi snakket med bekymret seg meget over den lave bestanden (Men det gjorde de tildels det første året vi var der også ).

 

Jeg kan skjønne at de klagde på bestanden i 05, for året før var kronår. -04 var helt vanvittig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...