Jump to content

7.62 x 39 til praktisk


Hassel

Recommended Posts

Jeg har fått det for meg at dette er et interessant kaliber til praktisk rifle. En ting er at det er mulig å få tak i rimelig fabrikk ammo, en annen at man burde kunne lade til minor uten å slå i stykker et våpen. Er det noen som har erfaring med dete kalibret til slikt bruk? (Jeg mener og tror at Major ikke er å anbefale???)

Jeg vurderer brukt i en valmet eller en Arsenal SAR M1.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt kaliberet i AKM-63 i praktisk, morsom sak. Hvordan det er med ammotilgang etcetera pr idag vet jeg ikke. Men den holdt seg helt greit ut på 200-250 meter med åpne sikter.

 

Foret min stort sett med UMC og noe hjemmeladd som jeg ikke husker data på lenger, mener det var endel data i ladeboka utgave 2...

Link to comment
Share on other sites

7.62x39, er i såfall for å være sær...

Nisi har hatt ammo ihvertfall. minor er ikke noe stress, Major er oppnåelig på varme sommerdager, var noen av finnene som skjøt stutt russer i Major, prøvde ihvertfall, og de hadde et vist våpenforbruk, M-76 rifla tålte det ikke.

Øst-europeiske våpen, og ammo har .311 kuler, og piper. US ammo og løp, er .308, hvert å merke seg, om en skal lage patroner selv

Link to comment
Share on other sites

Eneste er vael at det kan være sakliog å øade for store stevner (Og da til minor)

Sjeldent jeg har hatt så sterkt behov for å sitere meg selv :mrgreen:

Jeg har vel hatt det at major ikke er fornuftig som tanke hele tiden. Er mer interessert i erfaring med kaliberet utover det(OG jeg tror man kan lade fine slappe minor ladninger som ikke herper våpen.

 

En anne n sak er ja hva det eventuelt burde skytes i.

SAR m1 eller Valmet? erfaringer , synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...