Jump to content

Remington 700 6,5x55 - Hvor får jeg tak i deler?


Arne B

Recommended Posts

Hei!

Jeg er klar for en ny rifle, og har bestemt meg for at jeg vil ha en Remington 700, som skyter 6,5x55.

 

Det jeg lurer på, er hvor jeg kan få tak i delene?

Jeg har tenkt til å kjøpe kasse og løp her i norge. Stokk, kikkertmontasje, muligens avtrekker, hevarmkule og andre oppgraderinger kjøper jeg fra utlandet.

 

Jeg er links-skytter, så jeg vil selvsagt ha links kasse og stokk.

Har sett litt på diverse stokker, og har funnet ut at jeg helst kommer til å går for en Accuracy International Stage 2. Synes det virker som en stokk med bra innstillingsmuligheter, og er en stokk jeg har hørt en del bra om.

 

Rifla kommer til å brukes på bane, og litt jakting innimellom.

 

Har en Zeiss Classic 3-12x56 kikkert fra før av, som jeg kommer til å bruke.

 

Når det kommer til løp, har jeg lyst på et tykt, flutet og kronet. Har dere forslag til et tykt løp, med passende riflestigning, så er det selvsagt ingen problem å få det flutet og kronet senere.

 

Har satt en øvre grense på 30 000 kroner.

Stokken koster rundt 5500, så da er det rundt 24 000 igjen å leke med :) Koster det mindre, så gjør det selvsagt ingen ting.

 

Hovedspørsmål:

Kan jeg få kjøpt kasse med bolt for seg selv? I såfall; hvor?

Hvor får jeg kjøpt passende løp/løpsemner?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en brukt 700BDL, den har bunnplate for å tømme magasinet. ADL må tømmes oppover. De fleste "uorginale" stokkene har det. Sparer deg litt ombygging. Du må ha lang låsekasse for å få inn 6,5 patronen. Så en brukt .30-06 er mest sansynlig. Børsemakere leverer som regel løp hvis du spør dem. Ellers kan du handle selv, på f.eks midway.no. Avtrekket må du vurdere når du har kjøpt børsa. Den kan, eller kan ikke justeres så det blir brukbart. Sett av 2-3 lapper for et nytt avtrekk hvis nødvendig. Du burde klare å komme ned på 10-15000 for en slik bygging.

 

Edit: du kan vurdere 6,5x47 og 260 remington. Begge er 6,5 og går i kort kasse. 6,5x47 vil kanskje få problemer med å klare storviltkravet, hvis det er et mål.

Link to comment
Share on other sites

om ikke øyet mitt bedrar meg, noe det innimellom gjør, så har denne lang kasse selv om den er i .308:

http://www.jaktpartnergjovik.com/bruktremington700links.htm

Går jo ann å ta en telefon å høre om de forsatt har den, da det burde kunne være et greit utgangspunkt for prosjektet.

 

Hvis ikke har jo ragnar hansen noen veldig fine låsekasser med samme mål som remingtons, med tanke på at budsjettet ditt er nokså romslig. Usikker på å kompatible dem er med AICS om du velger den han har designet for 6,5x55 ettersom den har mål som en kort kasse og patronen trenger lengre magasin enn short action patronene. Kanskje bedre å velge ei lengre kasse slik at den passer med long action magasinene til AICS i såfall?

Link to comment
Share on other sites

Edit: du kan vurdere 6,5x47 og 260 remington. Begge er 6,5 og går i kort kasse. 6,5x47 vil kanskje få problemer med å klare storviltkravet, hvis det er et mål.

 

Skal bruke den til jakt på rein og hjort, så da må jeg være innenfor storviltkravet. Ellers takk for tipset :)

 

om ikke øyet mitt bedrar meg, noe det innimellom gjør, så har denne lang kasse selv om den er i .308:

http://www.jaktpartnergjovik.com/bruktremington700links.htm

Går jo ann å ta en telefon å høre om de forsatt har den, da det burde kunne være et greit utgangspunkt for prosjektet.

 

Om det er en lang kasse, så er det jo absolutt interessant ja :) Synd de stengte for en halvtime siden :P

 

Men jeg har hørt at det kan være bedre med en lukket (om det kalles det?) kasse, siden den er stivere, er dette riktig?

 

Jeg lurer også på om det er noen som har forslag eller formeninger om hva slags riflestigning jeg bør ha til mitt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Den børsa der er nok solgt for 3 år siden da det der er den gamle siden til jaktpartner gjøvik.

 

Den nye nettsiden er www.jaktpartner.no den er under oppbygging så vi har mye mere enn det som er på siden så ring og hør etter hva som er av brukt i butikken.

 

Jeg jobber der så det vet jeg :mrgreen:

 

Men vi hadde en lite brukt 700adl i 30.06 før jul.

 

Husker ikke pris men ring og hør om den er der fortsatt og prisen hvis du er intresert.

 

Selv er jeg sykmeldt og skal nok ikke jobbe på over 3 uker etter operasjonen. Så jeg kan ikke hjelpe deg med saken :mrgreen:

 

Pokker etter å ha lest ser jeg du skulle ha links :oops: Men ta en tlfon det kommer inn mye brukt til tider.

Link to comment
Share on other sites

Er det kasser som er mye bedre enn Remington kassene? Eventuelt hva er det som er bedre?

 

Hva som er bedre kan sikkert diskuteres opp og ned, men fordelen med bl.a. remington er at de har et vanvittig utvalg av deler. Med customkasse blir det kanskje mer custom på resten også. Og slikt bruker som regel å bli en del dyrere enn serieproduserte deler.

Link to comment
Share on other sites

Men om jeg får tak i en lang kasse, som ikke fra før av er brukt til 6,5x55, vil jeg da måtte bytte sluttstykket? I såfall; hva kan det komme til å koste?

 

Og så lurer jeg på om det er noen originale kasser som er stivere enn den helt standard kassa. Noe i likhet med SB eller RT kassene til Hansen?

Link to comment
Share on other sites

:D

detta har jeg allerede gjort, dette kan bli en flott børse med utallige utbyggings mulighter

det er vel derfor jeg er grisefornøyd med Remington

 

jeg brukte en Rem lang låskasse i 3006 som utgangspunkt

monterte nytt løp

bolt hodet fra 3006 bør åpnes litt slik at hylsa glir bedre

jeg fjernet original utdrager og monterte "sako style" utdrager.

 

håper dette hjelper litt med prosjektet ditt

hilsen

Torodd

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd Torodd!

 

Det er selvsagt enda mer jeg lurer på;

AICS stokkene i stage 1.5 er ikke oppgitt i noen links utførelse, er det en "universal stokk"? Eller MÅ jeg kjøpe en stage 2 stokk siden jeg er links?

 

Ser også at remington 770 modellene er med lukket kasse. Er disse kassene med like mange utbedringsmuligheter som 700 kassa? Evt. er det en dårligere kasse, siden våpnene er så billige i forhold til remington 700?

Link to comment
Share on other sites

Neinei ikke kjøp en 770 hvis du skal bygge, tror ikke de kommer i links engang? Men løpene er presspasset i kassa og krever derfor mere av børsemakeren og blir dyrere. Pluss der er ellers en simplere og dårligere løsning enn 700 kassene. Er foresten en links 30.06 remington på finn.no nå hvis du ikke har sett den alt.

 

Selv elsker jeg remingtonene mine og vil nok ha en så lenge jeg kan :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lurer også på hva slags løp jeg skal kjøpe, er det noen som har noen forslag? Har fått en anbefaling om å kjøpe et H-S Precision-løp, men jeg kan ikke finne noen som selger det.

Vet dere hvor jeg kan få kjøpt det?

 

Om det er andre som har forslag til løp, så er jeg åpen for alt av merker. Eneste begrensninga er at jeg vil ha et løp i benchrester utførelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...