Jump to content

Hvordan sette opp conibearfeller?


Madsemainnj

Recommended Posts

Er nybegynner innen fangst, så jeg hadde kunne tenk meg å lære hvordan dere andre setter opp conibearfellene. Har en del conibear 120 og 160 som jeg har bygd inn i kasser, men synes det er for tungt å drasse med meg disse opp i de bratte liene her jeg bor, så tar svært gjerne imot tips fra dere mer garvede fangstmenn, post gjerne bilder av hvordan dere gjør det :)

på forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Pole set eller Conibear på oppgangsstokk !

 

Opossums_img_9.jpg

 

Bare pass på at stokken står såpass skrå at måren ikke hopper over fella. Dette kan også forhindres med å plassere et granbar på tvers av slagbøylene. Monter denne fella så høyt du greier pga, hunder og andre dyr. Favorittsettet til mange fangstfolk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan lage kasser som disse.

 

http://www.123hjemmeside.no/luftvaapen/20601354

 

Forøvrig ligger det bilder av disse her på forumet under andre felletråder.

 

Disse her er blytunge, kan lages lettere av kryssfiner.

 

Forøvrig mener jeg at greier man å sette opp en Conibear så skjønner en også at fella bør dekkes til med einer, torv og mose.

 

Selv stabler jeg småstein opp på siden av utløseren, slik at Minken på presse seg frem der utløseren er.

 

Bruker fersk fisk som agn, har denne nytrukket fisken i ei bøtte med noe sjøvann der jeg bløgger den, dette blodvannet tømmer jeg over fella når den er ferdig oppsatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er kassene for tunge kan du med fordel erstatte treverket med gjerdenetting. Bruker du passe tykk netting med firkantede masker på et par cm, så er det lett å bøye denne til en firkantet "tunnel" som passer til fellen du skal ha i. Den ene åpningen av "tunnelen" tetter du ved å feste et stykke plank/hunbord som fungerer som tak og festepunkt for åtet. Den andre enden er åpen inngang. Her må du klippe spor i nettingen for fjærene på CB-en. Er nettingen stiv nok og målene tilpasset akkurat til den CB-en du bruker, så er det bare å spenne opp fellen og bøye fjærdelene mot (fra) deg så henger fellen godt fast i en slik nettingkasse.

 

Jeg laget fire slike nettingbur til mine CB 160. Det koster lite svette å bære dem rundt, for de veier så godt som ingenting. Jeg bare henger dem i en karabin utenpå sekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

bruk en stokk på min 3 m. sett den på skrå mot et annet tre. fella plasseres i brysthøyde. (dette her gjøres f.eks på sommeren). fella kan festes me spiker eller trekloss. sett en "v-formet grankvist over fella. Kan gjerne feste einer nederst på stokken. Dette vil hindre at mus går opp. Jeg mater med honning og bruker fjær til innflagging. Og luktestogg. Sable oil funker bra. La honningen stå f.eks på golv med varme over lengre tid. Lukter mye mer da.

Plassering av fella er kunsten for å fange mår.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Obs! Robert: Spora i sidene til fjørene på desse kassane er altfor korte! Når den fella klapper, vil den "skyte" nedover og ut av kassa fordi fjørene ikkje har plass til å slå ut oppover. Det fører til at fella vil slå lengre inn på dyret, og du er nesten garantert eit feilslag, f. eks over ryggen.

 

Dette løyser du ved å lage sporet på sidene ca 12-15 cm lange og plassere fjørene sånn cirka midt i sporet, avhengig av kor stor conibear du brukar.

 

Elles ser kassene bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Åteløysinga er ok, men eg meiner min er bedre: Fest topplokket med ei hengsle (fuglekasseprinsippet), og skru i ein krok på innsida. (NB! husk å fest hengsla på sida, slik at lokket lar seg vippe opp når fella er montert på treet.) Her kan du henge div agn. Fordelen er at du med denne løysinga kan la kassane henge ute heile året, og fôre inn måren i sjølve kassa. Det kan du ikkje dersom du "stenger" agnet med ein netting. Poenget er jo at måren skal få tak i maten.

Link to comment
Share on other sites

Åtekrok er vel å greit det. Men hva gjør du i museår?

 

Jeg hadde alle mine kasser med åtekrok i år, etter 3 uker var det bare å gi opp, ta inn alle fellene å bygge åtekammer som var musesikkert :evil:

 

Innmating har jeg også sluttet med, det sammlet bare millioner av mus som spiste opp åtet på null og niks.

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Fant bilde av en ganske enkel variant på en svensk nettside:

101495_s.jpg

 

Hadde jo den klassiske feilen med at ikke sporene til fjærene ikke er dype nok og noe annet småplukk.

Men hvis en utbedrer de feilene, så er ikke dette en dum ide.

Enkel å lage og ikke tung å bære med seg.

Må jo selvsagt plasseres i forskriftsmessig høyde fra bakken osv

 

Utløseren så interresant ut. 4 tråder i stedet for de vanlige to. Mye mindre sjanse for at mår og mink sniker seg forbi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eneste problemet med å fore inn mus i museår er nettop det å få måren til å henge fritt for museangrep etter den er gått i fella.

 

Spesielt for det jeg må ha fellene ned på bakken i museår, er nesten umulig å få måren opp i treet i slike år. Hvertfall virker det slik her. Å med feller på bakken så er det håpløst å få den til å henge musefritt :(

 

Vi hadde ute feller på minst 30 forskellige mår i år å fikk bare 4 stykker før vi flyttet fellene på bakken på slutten. Da fikk vi kjapt 7 stykker :) .

På noen runder hvor vi hadde fellene i trærene hadde vi spor under så mange som 15 feller der måren ikke gadd å støtte seg på barken en gang, utrolig frustrerende :roll:

 

Hvis det er som du sier at måren bare trenger god lukt så vil det heller ikke være noe problem å ha musesikkert åtekammer da måren aldri kommer så langt likevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Einer funket ikke her i år i hvertfall. Vi tettet helt igjen med einer rundt treet etter råd fra en gammel fangstmann å det hadde ingen fungsjon i det hele tatt. I tilegg hadde vi einer opp under en del av fellene, igjen uten at det hadde noen innvirkning på mus.

 

Mulig det kan funke i normale museår men med slike horder som var her i år så tror jeg ikke de bryr seg om noe kvist. Blir samme prinsippet som du ikke går barbeint over knust glass for å komme deg på Mcdonals men hadde du holdt på å sulte ihjel så hadde du gjort det samme for en tørr skalk ;)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...