Jump to content

Laser avstandsmåler og minusgrader


torenick

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe en måler, men ikke av de dyreste, da den ikke vil bli mye brukt. Tenkte på ca 3-4000 kr. Ser bla Nikon har noen her, men det står brukstemperatur fra -10 til + 50 grader. Det passer jo litt dårlig dersom man skal på feks toppjakt. Kan de allikevel funke hvis man har den i lomma, vipper den kjapt ut for å måle og så inn mot kroppsvarmen igjen?

Noen som har erfaringer på dette?

Link to comment
Share on other sites

For 4 lapper har jeg valgt leica sin lrf/crf 1200 eller hva den heter, XXL selger denne til 4 lapper..

Vet ikke hva det står skrevet om hva den tåler men Leica har solide ting. Ellers er den også av de minste på markedet så å putte den i lommen/til brystet-metoten i kulda vil ikke være noe problem...

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Går ikke med lommemetoden i hvert fall. Den dugger tvert du tar den ut. Garantert.

 

Dugget dannes vel ikke når han tar den fram i kulde når den er varm. Hadde han tatt den fra noe kaldt, og ut i varmen hadde det blitt dugg. Jeg har en leica som jeg brukte på toppjakta sist helg, var 28 blå da og den funka helt utmerket!

Link to comment
Share on other sites

Går ikke med lommemetoden i hvert fall. Den dugger tvert du tar den ut. Garantert.

 

Dugget dannes vel ikke når han tar den fram i kulde når den er varm. Hadde han tatt den fra noe kaldt, og ut i varmen hadde det blitt dugg. Jeg har en leica som jeg brukte på toppjakta sist helg, var 28 blå da og den funka helt utmerket!

 

Tja, du har vel rett i at det ikke blir dugg når du tar den fra varme til kulde sånn generellt, men har du den på innerlomma er det en ganske stor sjanse for at det er betydelige mengder kondens som har festet seg til linsa.. Snakker ut fra erfaring. Kikkerten innom jakka gir garantert dugg når jeg tar den fram i hvert fall. Men i brystlomma på jakken burde det gå greit, og har du noe å pusse med ville det vel også gå an.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...