Jump to content

CZ SP 01 - For venstrehåndsbrukere?


DHK

Recommended Posts

Jeg har vurdert å begynne med praktisk skyting. Jeg er imidlertid venstrehendt, og det er ganske fåtall av pistoler som er ambidextrous ( sikring og slidestopp knapp på begge sider av pistol).

 

I praktisk skyting er det nødvendig å raskt kunne betjene slidestoppen med hånden du skyter med. Pr i dag har jeg USP og den er som kjent ikke ambidetrous. Jeg har derfor begynt å tenke på å bytte ut denne og ser på alternativer som kan brukes av oss venstrehendte.

 

Jeg har sett litt på CZ. De har CZ 85 som er ambidextrous, men det jeg ikke greide å finne ut etter en del nettsøk er om CZ SP01 er det? Inntrykket jeg har fått både her på forumet og på nettet er at denne er hakket vassere enn CZ 75 / 85. Er det noen som har pistolen her som raskt kan svare på om den enten har, eller har mulighet for å få sikring og slide stopp knapp for venstrehendte+

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert å begynne med praktisk skyting (...) I praktisk skyting er det nødvendig å raskt kunne betjene slidestoppen med hånden du skyter med.

 

Nei det er det ikke, selv om det kanskje kan være en bitteliten fordel i noen få situasjoner. Helst hvor du alt har tabbet deg ut , f.eks. bommet masse på et stålmål el.l. slik at planen din for magasinbytter har gått i vasken. Det kan være et clue at mange standard- og openskyttere velger å sette slidestoppen ut av spill.

 

Bare kom deg på kurs og sett i gang med USPen du, så finner du ut av hva som faktisk er nødvendig, hva som er lurt og hva som er kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

CZSp01 har sikring på begge sider. Men mag utløser og varsler er for retthente. (Varsler = Sleideutløser) men som lille arne skrev. Du har marginalt lite bruk for varsler in praktisk. Det er ofte raskere å dr litt i sleiden om denlåst bak ved tomt magasin (Men det skal man jo ikke ha :P )

 

Men SP01 serien er nok hakket bedre til Production en 75/85 serien på grunn av tykkere pipe og tyngere ramme.

Link to comment
Share on other sites

Er venstreskytter, og kjøpte derfor en CZ 85 (leeenge før det fantes noen SP01). Men som andre har sagt, i praktisk er ikke sleideutløser noe som brukes ofte. Min datt faktisk av under en stage uten at jeg merket det før jeg var ferdig med å skyte.

 

Det er ingen ulemper ved å ha den på "riktig" side, men jeg synes ikke man bør ofre mye for å få det.

 

Mag-utløser er heller ikke noe problem, den når jeg fint med pekefinger. Som en bonus har du garantert ikke fingeren i avtrekksbøylen når du gjør det, ergo mindre risiko for DQ.

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet her, sleidestopper spiller ikke noen rolle hvor er, for det første skal man ikke skyte seg tom, og for det andre så er det nok uansett lurere å gjøre som Hassel skriver, bare å dra i sleiden.

 

Magutløser er vel isåfall viktigere, og har finnes det vel flere våpen der man kan få denne på begge sider, hvis det er ett problem at den er for høyrehendte på våpenet

Link to comment
Share on other sites

Jeg er venstre skytter og har SP01 Shadow

hvis du ikke klarer å bruke magasin utløseren montert til høyre så er det bare å snu den.

 

Jeg gjorde det her om dagen, det er veldig enkelt. Det er bare en skrue som å ut løft opp en fjær og ta ut magasin utløseren og sett den inn motsatt vei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...