Jump to content

hvilked rifle anbefales til benk?


killakee

Recommended Posts

Hei

jeg har blitt litt bitt av benk basillen :P

jeg lurte på OM det finnes (billig) alternativ i rifle til benk skyting..

og vilked kaliber som kan anbefales...

lurte på om det går og stille i benk skyting med en m68 mauser liksom...

håper på snarlig svar ....

MvH kjellen

Link to comment
Share on other sites

Les litt i benkeskytingsdelen av forumet, så ser du nok litt av hva som brukes. Du kan for øvrig lese denne tråden:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=25446&st=0&sk=t&sd=a&hilit=venator+rex Er nok en del tips å hente der.

 

Svar på spørsmålet ditt avhenger av hva slags benkeskyting du har tenkt å bedrive. Langhold, korthold, heavy weight? osv...

 

Kommer nok noen svar til her også skal du se.

 

P

Link to comment
Share on other sites

Folk er på jobb veit du, så du må nok regne med å vente mer enn en snau time på svar. :wink:

Palinder har gitt et godt svar. Det er litt vrient å svare på et såpass generelt spørsmål.

 

Hva som helst kan i prinsippet brukes bare det samler og stemmer med regelverket for den aktuelle klassen. En Mauser som samler meget bra kan sikkert brukes i jegerklasse. Å bruke penger på å bygge noe på en Mauser til benkeskyting vil nok de fleste fraråde.

 

I tilegg til trådene her på forumet kan du jo lese deg opp litt på disse sidene.

 

http://www.benchrest.no

 

http://www.6mmbr.com

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

For å ha ambisjoner om å bli en god benkeskytter må man ha litt is i magen, killakee.

Blir litt sitting å vente på den rette vinden, så litt tålmodighet vil være en god ting. :wink:

 

Ellers så sier jeg det samme som Palinder. Hvilken klasse er det du tenker på?

 

Inngangsbilletten til å være med å hevde seg med ei relativt billig børse er i jegerklassen.

I jegerklassen kan du stille med nær sagt hvilken storviltrifle som helst. Har du ei god børse i egnet kaliber som du mener er verdt å tune millimetre med, så har du et godt utgangspunkt.

Se forøvrig i regelverket til Norges Benkeskytter Forbund. Det er vekt og kikkertsikte-begrensninger.

 

I sporterklassen kommer kaliberdebatten inn i bildet. Gjengangere innen sporterklassen er den siste tiden blitt 6mm. ( 6PPC eller 6mmNBR.)

Men det har også vært originale (bare påmontert kikkertsikte) DFS Sauere som også har vunnet medaljer i sporterklassen.

 

I LV eller HV vil jeg påstå at det ikke er noen "billige" alternativer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden jeg p?ystisk vis ikke har noen penger igjen s?r jeg i samme situasjon.

S?a printer jeg ut reglene for jegerklassen, tar med disse og leter etter noe som g?innenfor.

 

Patronen skal v? en standard fabrikkpatron som skal kunne kj? over disk her i Norge.

Betyr det at man ikke kan lade selv, eller bare at kaliberet skal v? "standard"?

Blir jo litt relativt, en butikk kan ta inn det villeste av det mest spesielle p?oresp?l for ??elge dette over disk.

 

Hvilken kaliber anbefaler dere i jegerklassen? 308? 30-06?

Regner med at det blir en del pr?g og feiling i starten uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid forst? det slik at v?et skal kunne kamre et standardpatron som holder nevnte energikrav, sagt p?n annen m? at du kan ikke stille med et v?n som har tightneck-kammer. Men under konkurranse kan du bruke hjemmeladet.

 

Jeg f?rettes p?m jeg tar feil, men jeg er enig i at det kanskje ikke er formulert helt perfekt. Merk deg foresten at svenskene har et litt annerledes regelverk rundt jegerklassen dersom det er aktuellt ?es?s?bror.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Svenskene skyter en del JK1 (jegerklassen)

Og vinneroppskriften der for tiden er ei rifle bygd p?n brukt Tikka M55 med nytt l? 308 Win, N140 krutt og Sierra 168 grs HPBT Match King toppet med en Leupold 12x

(ett snitt p?2,31 mm etter 5 serier)

 

Her er tr?r om en lignende rifler

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... &hilit=JK1

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=35156

 

S?t tips kan v? en Sako/Tikka/Remington osv i 308 win med en vekt p?aks 4,5 kg med kikkertsikte

N140 krutt, 168 grs Sierra HPBT kuler.

 

 

Noen synes kanskje det er feil ?egge *mye* penger i en jegerklasse rifle, men den passer jo inn i jegerklassen i NJFF

Grei til jakt osv

En flerbruksrifle med andre ord :-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har ei maksvekt p?,8 kg om riflen er orginal

ellers er det 4,5 kg, likt de norske reglene.

 

Ellers kan l? i f? de norske reglene v? 0,05 mm tykkere enn hos s?bror.

Norge har 51 mm som maks bredde p?orskjefte mot svenskene 60 mm dersom stokken tilfredsstille div krav til radier osv

 

Se her

 

http://www.benchrest.se/images/stories/ ... _rules.pdf

 

S?et burde v? mulig ?ygge/kj?ei rifle som tilfrestille begge lands krav :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

S?et burde v? mulig ?ygge/kj?ei rifle som tilfrestille begge lands krav

Ja det g?sikkert bra men da kan Du ende opp med en hybrid med 1000gram avtrekkervekt og 60mm forskjefte som ikke er optimal i v? seg Norge eller Sverige.

 

Bor Du i Norge bygger Du etter det Norske regelverk meiner da jag. Den g?fint ?ruke i Sverige og.

 

Men n?r jo tanken med jegerklassen ??en vanlige jeger til banen for ?elta med sitt jaktv?n. Derfor er tanken ”heller frie enn ?elle” for ??lest mulig deltaker til ?omme igjen. Hvis behov med en vennlig hint om ”det der b?u forandre p?il neste gang”.

 

Hvis Du f?lyst til ?eise ?ver ?elta der s?er jag ikke noen store vanskeligheter.

Med unntak ved SM for JK1 da.

 

Det er litt flere forskjeller med tanke p?egelverk enn de som er nevnt her.

Link to comment
Share on other sites

Winge v?n har flere brukte rifler.

Ruger M77 Mark II - Kaliber 338 Win .Mag med Leupold Vari-X III 2,5x8 Kr 7 900,00

Kanskje det d?igste kaliberet for BR.

 

Ruger M77 - Kaliber 308W Kr 6 990,00

 

Smith & Wesson I-Bolt 30-06 Kr 3 990,00

http://wingevapen.no/index.php?do=cat&category_id=413&subcat=1&topcat=411 Osv

 

Noen som har kj?ny eller brukt som vet om noen originale som man har sjekket at g?ijegerklassen hvis man ser bort i fra kikkerten?

Rett fra butikken til skytebanen uten ?kru p?n skrue?

Vanskelig ?e alle dimensjoner p?ettbutikker, avtrekkervekt ol.

Link to comment
Share on other sites

S?et burde v? mulig ?ygge/kj?ei rifle som tilfrestille begge lands krav

Ja det g?sikkert bra men da kan Du ende opp med en hybrid med 1000gram avtrekkervekt og 60mm forskjefte som ikke er optimal i v? seg Norge eller Sverige.

 

Bor Du i Norge bygger Du etter det Norske regelverk meiner da jag. Den g?fint ?ruke i Sverige

 

Jeg var litt uklar p?en der :oops:

Selvsagt bygger/kj? ei rifle etter norske regler. Den g?jo som du sier fint ?ruke i ?t :D

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...