Jump to content

Leupold avstandsmålere


300winmag

Recommended Posts

Mener du GX1? G-serien er avstandsmålere utviklet for bruk på golfbanen...

 

Er vel ikke noe som heter RX1, såvidt jeg vet... 600, 750, 1000, III, IV... er vel modellbetegnelsene.

 

Har ingen erfaring med noen av dem, ut over at jeg har tafsa på noen i skapet på jobb... (Jeg treffer sjelden på normale avstander, og må jeg til med avstandsmåler er det bare å glemme det... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Har en Leupold RX-III som jeg har brukt på jakt noen år.

 

Valgte denne pga det var den beste jeg hadde råd til da, kostet ca 3000kr (på dette tidspunktet kostet leica nesten det dobbelte).

En kompis hadde en billigere av bushnell (tror jeg) og den likte jeg ikke.

Har brukt den hovedsaklig til hjortejakt, den har fått til tider mye bank uten at den har tatt skade av det.

fungerer greit å måle, dugger lett i dårlig/kaldt vær og optisk er den langt fra så klar å fin som leica sine.

 

Hvis pris ikke er det viktigste punktet ville jeg gått for leica, vet at leica sin rm 1200 koster ca 4000kr på xxl.no nå.

Men sjekker du litt på nettet og evt tar noen tlf`er kan det være du finner et bedre tilbud.

Link to comment
Share on other sites

PS Har ikke hørt om RX600 antar det er en eldre modell.

 

RX-I - RX-4 er vel de som er aktuell nå. Forskjellen er etter det jeg husker avstanden de er i stand til å måle og instillinger/funksjoner i elekroniken.

 

Dette står i detaljer på Leupold.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kjøpte meg en RX VI til toppjakta før jul. Har brukt den noen turer nå. Anbefales på det sterkeste. Men du klarer deg nok godt med både RX 1 2 og 3. Er 8X forstørrelse. Det er bra.

 

Men er vel mye funksjoner som det vanlige jegeren som meg aldri vil bruke.

 

Uansett. Jeg er meget fornøyd og kan trygt anbefale avstandsmåler fra Leupold!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eg hadde denne tidligere, og eg byttet den ut..

Den hadde store problemer med å måle 3-400meter i lett dis eller duskregn.. videre hadde den problemer med å finne avtander over 600-700 meter i normale forhold.

Den passet ikke til mitt bruk.(for det meste langhold)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik. Laseren blir ikke aktivert før du trykker på knappene, og den slår seg av etter noen sekunder uten bruk. Ellers fungerer den som en helt normal kikkert med moderat optikk, ikke bra men heller ikke veldig dårlig. De tidlige modelene hadde ofte en feil med batterimåleren som gjor at elektronikken slo seg av. Jeg hadde en slik, men fikk en ny i fra Leupold etter at de hadde fått laget en forbedret versjon.

 

Trenger du en avstandsmåler som måler langt, holder denne modellen ikke det den lover. Det er som Balrog antyder, en avstandsmåler for moderate hold. Jeg har klart å måle 1100m på en perfekt dag med stativ, mye fikkling, flere forsøk og mot en husvegg. For praktisk bruk ville jeg sagt at den måler mellom 300 og 500m avhengig av forholdene. Snø og sol (motlys) er eksempler på faktorer som reduserer avstanden laseren er villig til å måle.

 

Skal du bruke den til praktisk jakt under 400-500m og i tillegg trenger kikkertfunksjon er den helt OK.

 

Jeg bruker min veldig lite, så er du interessert i en pent og lite brukt utgave kan jeg vurdere å selge min.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt. Leupold har visst avsluttet den typen. Ser den får litt forskjellige feedbacks, så det er vel ikke uten grunn. Slik du beskriver den, holder den for meg. Bushnell har visst en lignende sak, som får litt bedre kritikker. Uansett, jeg er ute etter en kikkert, med innebygd avstandsmåler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...