Jump to content

Halvautomat?


Ragnar

Recommended Posts

Nei, det er ikke noe lovforbud mot halvautomater til storviltjakt, ei heller har jeg noensinne hørt om ett slikt forslag i den tiden jeg har fulgt med på våpenlovgivningen (sånn ca fra 1990).

 

Dog er det ikke fritt frem å erhverve en hvilken som helst halvauto, den må stå på politiets lister over halvautomatiske våpen, godkjent for jakt og ellers være i ett kaliber som er godkjent for formålet...

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at halvautomatiske våpen i utgangspunktet er forbudt, men det gis en form for dispensasjon fra regelen, hvis våpenet står på en liste over godkjente halvautomater.

 

Fra forskriften:

§ 7. Godkjenning av halvautomatiske skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha halvautomatiske skytevåpen, med mindre skytevåpenet er godkjent i forskrift etter annet ledd.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20090625-0904.html

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Remington 7400 halvautomat i 3006 som mange her på forumet mener er helt ubrukelig. Min erfaring er at den fungerer helt knirkefritt med en presisjon som duger i massevis til storviltjakt.

Den er ikke snill med hylsene så jeg tror ikke disse egner seg til hjemmelading. Bruker selv kun Remington UMC til trening og Remington CoreLokt til jakt og begge disse går fint i riflen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Cenit i uttalelsen vedrørende Rem7400, med ett unntak; og det er at det går helt greit å lade om igjen hylsene.

 

Jeg har hylser jeg har skutt tre ganger i min, og som fortsatt er helt greie å lade om igjen. Men, nå makslader jeg stort sett aldri. Jobber opp til ladninger som gir maks presisjon og i min rifle er det ikke ensbetydende med maks fart, de som ligger midt på treet i hastighet gir ofte best presisjon i min, og da blir hylseslitasjen deretter og...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...