Jump to content

Varsler hunden min? Mix: Alaskan Husky/Scæfer+Sort Elghund


bonzo

Recommended Posts

Jeg fikk meg en omplasseringshund for tre uker siden som var så snill, rolig og lydig at det var nesten litt mystisk med tanke på blandinga, ny plass og alder(1.1/5 år) :P

 

Men etterhvert kom problemene med forbipassering/møte med andre hunder - han går heeelt AMOK.. ikke agressiv, men bjeffing i ett sett. Og han virker usikker. Siden det er mest sort elghund i han har jeg tenkt at han kanskje har det i seg at han skal varsle? Han er fæl å snuse og sporer opp alt som er å spore opp, men det er jo ikke andre hunder han skal varle om.. :roll:

 

Har lest om jakt på elg og bjørn og hvordan det foregår, at hundene sporer opp elgen eller bjørnen og så bjeffer dem som gærne for å jage byttet til jegeren. Kan det være dette han driver med..? Begynner i bli veldig fortvila og har mest lyst til å grave meg ned i jorda når han starter opp å bjeffe mot andre hunder... :oops:

 

Er det noen der ute som har noe peiling på dette? :?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er litt elghund i den iallefall ;)

Vært borti elghunder som er snille som dagen er lang. Men når det går folk forbi bjeffer de som bare det. De er ikke agressive mot folk, de bare er joen j.vla bråkebøtter.

Vi har hatt elgunder i hundegården i snart 20 år så har litt erfaring med forskjellige elghund.

 

Har selv hatt siberian husky, å den bjeffa ikke, den ulte når den kjeda seg å den ulte mot månen. Men den bjeffa ikke på dyr.

Kansje du kan bruke dyret til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørrs om han er litt understimulert når det gjelder sosial omgang med andre hunder. Se om du kan finne noen som du kan slippe ham litt sammen med, så han får rast fra seg litt. Vær en del der det er mye hunder og folk.

Hvis han begynner slik på andre hunder, så snu umiddelbart og gå andre veien, uansett......

Så prøv igjen....begunner han igjen, SNU igjen. Da lærer han at på en slik måte kommer han aldri i kontakt med andre.

Ja, det er et slit, men det har hjulpet litt på jämten min. Han er litt koko når han møter andre. Reneste kenguruen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Han bjeffer aldri mot folk..:) Kun andre hunder, han kaver seg sånn opp og virker som han har såååå lyst å hilse på men enkelte småpuddler vi har møtt på er jo redd bikkja mi skal spise hunden deres opp.. :? Han er snill som et lys ellers, og ikke ett pip fra han verken i hus eller når vi er alene i fjellet og han springer løst. Han skal lukte og spore opp absolutt alt! hehe.. men jakt det gjør ikke jeg, det er jeg alt for glad i dyr til å begynne med :P

 

Høres ut som det er litt elghund i den iallefall ;)

Vært borti elghunder som er snille som dagen er lang. Men når det går folk forbi bjeffer de som bare det. De er ikke agressive mot folk, de bare er joen j.vla bråkebøtter.

Vi har hatt elgunder i hundegården i snart 20 år så har litt erfaring med forskjellige elghund.

 

Har selv hatt siberian husky, å den bjeffa ikke, den ulte når den kjeda seg å den ulte mot månen. Men den bjeffa ikke på dyr.

Kansje du kan bruke dyret til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg prøvde litt på det i går ved ren tilfeldighet så møtte vi på en masse forskjellige hunder og folk, og jeg gikk bort med en gang han begynte å bjeffe og tilbake igjen osv. men det hjalp ikke. Han ble så oppkava til slutt at han skalv og det tok ei stund før han slo seg til ro når vi kom hjem også. Han virker veldig usikker også, og du har sikkert rett i at han trenger å sosialiseres, må bare finne rette folka å jobbe med og det er det ikke så mange av her (småbygd)

 

Takk for råd!! :D

 

Spørrs om han er litt understimulert når det gjelder sosial omgang med andre hunder. Se om du kan finne noen som du kan slippe ham litt sammen med, så han får rast fra seg litt. Vær en del der det er mye hunder og folk.

Hvis han begynner slik på andre hunder, så snu umiddelbart og gå andre veien, uansett......

Så prøv igjen....begunner han igjen, SNU igjen. Da lærer han at på en slik måte kommer han aldri i kontakt med andre.

Ja, det er et slit, men det har hjulpet litt på jämten min. Han er litt koko når han møter andre. Reneste kenguruen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har mange års erfaring med gjeterhund med samme adferdsproblemene som du beskriver her, i tillegg også "ticks" på mopeder og motorsykkler.

 

Dette var en tispe som hadde fått preget "jaktlysten" sin med å løpe langs gjerdet og ta alt som passerte i ung alder.

 

Dette fikk jeg aldri av henne, jeg prøvde alt, til og med "kaldkvæling" liggende over bikkja i grøfta mens en `67 Tempo Corvette passerte i sakte film. Bikkja slapp aldri fokuset av Tempo`n sjøl om hun var nær å bli kvælt :shock:

 

Noen ganger er man litt for "kort" og klarer ikke slike blokkeringer, for å være helt ærlig er jeg ikke i tvil om at hundeholdet går fra å være en berikelse og over til det jeg vil kalle et sant mareritt.

Link to comment
Share on other sites

To spørsmål.

Hvor bor du.

 

Er du i Bergens området, skal jeg slippe Maja med dyret ditt. Så tar vi noe runder med sosialisering.

 

Tror neppe det er Svarthund genene som er skyld i Bjeffingen, de er relativt tause.

 

Men du må jobbe hardt med dresur, anbefaler å trene sitt eller dekk. Slik at det overskygger alt. Når situasjoner oppstår er det en av de to ordrene som skal brukes.

Men du har en tøff jobb foran deg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet men jeg bor desverre i Lofoten:( Ja jeg vet, har snakket lenge med en ekspert i hundeatferd og hun sier han bare har et sterkt behov for å hilse på og være sammen med andre hunder. Så jeg må bare finne noen hundeeiere som er villige til å samarbeide med meg. Trene sitt og dekk. Han er flink til det ellers men har prøvd å få han til å sitte når andre hunder kommer men han mister HELT fokus. Så eksperten sa at jeg måtte se hunden komme før han merker den, ha godbiter klar og få han til å fokusere på det. Og IKKE kjefte eller bli sint eller bruke "gå pent" sele fordi da kan han assosiere møte med andre hunder som noe vondt og kan da bli agressiv mot andre hunder til slutt.

 

Ja enig i det med bjeffinga. Det er faktisk mere bjeff/skriking og rare lyder som om han skriker og det er forferdelig å høre på.. det kan være husky genene fordi dem lager jo mere lyder enn dem bjeffer - bare noe jeg tror. Men så snart han bare får gå bort og hilse på hunden så blir han glad og helt stille, men så snart jeg drar han vekk så starter han opp igjen. Så han fins ikke agressiv og er så snill og god ellers så jeg gir han ALDRI opp!! Han trenger bare å få være sammen med og møte forskjellige hunder - og jeg er positivt innstilt nå!:-D

 

To spørsmål.

Hvor bor du.

 

Er du i Bergens området, skal jeg slippe Maja med dyret ditt. Så tar vi noe runder med sosialisering.

 

Tror neppe det er Svarthund genene som er skyld i Bjeffingen, de er relativt tause.

 

Men du må jobbe hardt med dresur, anbefaler å trene sitt eller dekk. Slik at det overskygger alt. Når situasjoner oppstår er det en av de to ordrene som skal brukes.

Men du har en tøff jobb foran deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...