Jump to content

dier til rcbs rock chucker supreme kit


Langlo

Recommended Posts

Hei! Jeg har vært mer enn heldig, og fått rcbs rock chucker supreme kit til jul (og det uten å hinte en gang :shock: ) Den er uten dier, og jeg lurer på litt av hvert. Jeg er blitt tilbudt kurs av en bekjent, så det grunnleggende kommer vel på plass underveis. - Jeg ønsker imidlertid å komme meg på høyden med utstyret, og spør nå mine edle Kammerater om hva jeg bør gå for av dier. Jeg lurer på hvilke som passer til dette settet (må jeg holde meg til rcbs? ) - og hva dere vil anbefale av varianter.

 

Jeg har prøvd å lete etter dette, og der det står noe her og der, men nå spør jeg altså, i håp om at noen vil øse av erfaring og kunnskap.

 

Ellers vil jeg ønske god jul og tette samlinger. Langlo

Link to comment
Share on other sites

Spander på deg gode die set, det gir deg bedre presisjon og mindre problemer. Det koster ofte litt, men er verdt det.

Forster og Redding er jeg godt fornøyd med.

Lee har gode halspressedier, de kan anbefales. Øvrige Lee die set har jeg for liten erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med super presse og tilbehør !

Jeg er ikke noen hjemmeladingsekspert, men kan i hvert fall gi deg følgende info: Gjengepartiet på diene er standardisert, så der står du fritt til å velge (det finnes noen unntak, men det ser du tydelig forskjell på). Det som derimot kan variere er høyden på hylseholderen, så velg hylseholder og dier av samme fabrikat, da er du sikker på at de følger samme standard.

Der er kvalitetsforskjell på diesett, men der tror jeg mer erfarne hjemmeladere enn meg bør påta seg å veilede deg. RCBS er i hvert fall ikke i bunnsegmentet.

Link to comment
Share on other sites

Har samme settet som du har, og har hatt det i mange år, å er kjempe fornøyd. Det er som alt laget i USA, tung, solid og holdbart. Ellers er alt stæsjet(utstyret dier, vekt kruttmål og div) fra RCBS. Ikke noen grunn til å ikke kjøpe RCBS utstyr til settet ditt videre. Det er solid og bra ting til en grei pris. Ser at de fleste i jakt/skytebransjen som har laddeutstyr til salg, har RCBS, og har res deler liggende. Greitt å kunne få småting, som blir borte el vekkbøyd, raskt å greitt erstatet.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! Hyggelig å få svar. Jeg ser det er en del begreper som helpressing og halspressing etc - noe jeg bør tenke på ?

 

Jeg håper ikke noen får ribba i halsen av spørsmåla mine .. - Jeg ønsker bare å gjøre et fornuftig valg - jeg kan godt kjøpe noe l"itt dyrt" og litt for fint for øyeblikket, hvis jeg etter all sannsynlighet vil få brukt for det om en stund.

 

Jeg ble overrasket over hvor utrolig tung den pakka var - det er jo ekstremt...

 

Av de kalibrene jeg lurer på å gi meg i kast med (skal forske litt mer i bøkene og på nettet først) er 7,62x39. Om jeg kunne få denne i cz527 (og det tror jeg er mulig), og kapper løpet radikalt og putter på en liten alm-demper. Ja da skulle en vel kunne ha muligheter for en temmelig briljant rådyr-rifle? Kanskje til og med i underlydsfart. Drømmene presser seg på .. En mini-mauser med slagkraft, bærbarhet og i tillegg lydsvak.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vet hva du trenger kan du spare en hel del på å handle fra Sinclair Int.

Hvilke typer og fabrikat, ja der er det en jungel... Men tror du kan godt starte med standard FL-sett. Med kun kvalitets-hylser fra eget våpen kan en Neck-sizer/Collet-die være praktisk da man slipper unna hylse-smøringen.

Redding kan sikkert være et godt valg, super innvendig finish, og de tilbyr en 3-set løsning i mange kalibre. (FL+neck-die i tillegg til Seater-dien.)

Link to comment
Share on other sites

Til 7,62x39, er sikkert ikke Redding feil, ikke til alt annet heller. Akkurat det kaliberet, kan det godt hende at LEE er en fordel til, da de i hvertfall tidligere leverte 2 utstøter akser med diameter både for .308 og .311. Jeg bruker selv lite LEE rifle dier, men har likevel ingen negative ting å si om dem, annet enn at jeg heller vil ha låsbare die-ringer (og det kjøper jeg ofte ekstra) Neck sizeren fra LEE er svært bra, bare folk kan bruke dem. Også jeg vil anbefale å lese Ladeboken før du går videre. Kjøp forøvrig så mange bøker om lading, du finner tid til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...