Jump to content

Flå bever


Beaver

Recommended Posts

Ikke akkurat lett å forklare deg på nett, men begyn med å sprette opp fra anus til haka, og flå deg rundt. En fin metode er å feste skinnet til en vegg, eller ei plate som står på skrå. På denne måten så holder skinnet seg stramt av seg selv, og du kan kun skjære forsiktig. Da "ruller" kroppen av etterhvert....

Pass på rundt anus, her sitter en kjertel som innholder gul guffe ("bever-gjell"). Det lukter jævlig og er nesten ikke å bli kvitt hvis du får det på deg.

Halen flår jeg som vanlig. Spretter den opp midt på, under.

:wink:

To nøkkelord her:

-skarp kniv (gjerne skalpell)

-ca. 150kg med tålmodighet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Husk å ikke kutt skinnet ved beina, skjær istedet rundt beina ved anklene og flå deg ned dit. det skal bare være små hull der beina satt, det eneste kuttet du skal gjøre er fra tuppen av halen og opp til underleppa. når du er ved "hølet" går du en cm utenfor på begge sider, også inn igjen etterpå. Håper du skjønte :D

 

Slik skal det se ut:

P4150101.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du noen bilder som viser hvor langt ned på beina du skar rundt? Selv så skar vi snitt ned langs beina og rundt helt nede ved foten. Da blei desverre ikke skinnet rundt sånn som på bildet ditt.

 

Jeg skjærer rundt ved ankelene og rundt håndleddene. Og kapper armer og bein på den etter det. Deretter flår jeg den innenifra. Eneste snitt er fra hakespiss til tuppen på halen. Begynner flå der så komer det naturlig å flå føttene ut.....

 

Da blir skinnet helt rundt.......jeg har desverre ikke bilder av akkurat hvor jeg kapper beina.

Link to comment
Share on other sites

Da blir skinnet helt rundt.......jeg har desverre ikke bilder av akkurat hvor jeg kapper beina.

Her må man føle seg fram, men ledda er ganske lett å dele hvis man har gjort dette på rådyr, elg, gris ell. dyr. Anatomien er ikke så veldig ulik. Snitt godt rundt litt ut over midten mot labben så treffer man. Legg litt makt på beinet etter snittet, og prøv å knekk. Nå kan man bare avslutte snittet ved å skjære over beinsena til slutt. Samme metode gjelder også når man skiller skalle fra resten av kroppen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager et stativ av en bjelke og noe plank, spikrer ene skinnsida fast med pappspiker, slik at vekten på beveren hjelper til. Husk plasthansker. Flere skarpe kniver, eller et godt bryne er helt nødvendig. Vær nøye og ta deg god tid - alt må skjæres, ingen riving. Det er lett å ødelegge halen - så her må du være forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 years later...

Flå Bever samme dagen du skyter,til varmere beveren er til lettere er den å flå.Salt med fint salt som du kjøper i 1 kg eske på butikken.Etter ca 14 dager så kan du riste av gammelt salt,strø på ett nytt tynt lag og så bretter du kjøttsidene mot hverandre.

 

Roars pels i sandvika tar ca 400-500 for å berede ett skinn.Jeg har beredet flere skinn der og det blir meget bra.

 

Ta deg god tid når du flår,lager du blåskjær(altså du ser fargen av pelsen fra kjøttsiden)så blir det hull under beredning .

Link to comment
Share on other sites

Beveren skal flås så snart som mulig. Skal den spises så skal den modnes uten skinn. Skal skinnet fryses, så skal det ikke saltes . Skinnet skal ikke pakkes i plastpose, men i papir for å trekke ut fukt. Skal skinnet ikke i frysen , skal det behandles som "Super Hansen" skriver

Lykke til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...