Jump to content

NEG


johals

Recommended Posts

Lurer på om noen kan svare meg på om NEG er så anvendelig som elghund at den kan brukes som både ettersøkshund på alt hjortevilt, bandhund og løshund på både hjort og elg? :)

 

Eller er det slik at enten så er den det ene eller det andre? Men uansett vil det vel finnes unntak, men normalt sett.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Men til alle dere der ute som har Elghund! Slipper dere hundene deres hjemme, rundt huset, i skogen, når dere går tur, og er blant folk og andre dyr? Føler jeg ikke kan slippe min så mye fordi den da har lett for å stikke av for å utforske verden! Noen som opplever det samme? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det varierer veldig fra hund til hund. Jeg har nå to stk. den ene tør jeg ikke slippe rundt husa for alt i verden. Den hadde fordufta som ånd i en fillehaug. Mens den andre kan jeg slippe hvor som helst. Begge er utrolige hunder og ha i huset, men de oppfører seg helt forskjellig ute. Begge er fine løshunder og kommer tilbake etter endt los. Behøver ikke kjøre over syv blåner for og hente dem etter endt los.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg ikke kan slippe min så mye fordi den da har lett for å stikke av for å utforske verden! :mrgreen:

 

Er ikke det meningen med en løshund?

Men fra spøk til alvor, min stikker straks den opplever et ubevoktet øyeblikk, og på skogen er det faktisk sånn jeg vil ha det også.

I sporselen er den taus, men kan glemme å spore uten sele. Da er det los.

Link to comment
Share on other sites

Men til alle dere der ute som har Elghund! Slipper dere hundene deres hjemme, rundt huset, i skogen, når dere går tur, og er blant folk og andre dyr? Føler jeg ikke kan slippe min så mye fordi den da har lett for å stikke av for å utforske verden! Noen som opplever det samme? :mrgreen:

 

Dette har vel litt med dressur og gjøre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men til alle dere der ute som har Elghund! Slipper dere hundene deres hjemme, rundt huset, i skogen, når dere går tur, og er blant folk og andre dyr? Føler jeg ikke kan slippe min så mye fordi den da har lett for å stikke av for å utforske verden! Noen som opplever det samme? :mrgreen:

 

Gråhunden min slipper jeg ikke, da bærer det over alle hauger etter hjorten , og med ikke-akkurat-hundeelskende-sauebønder og hardt trafikkert vei som nærmeste nabo kan det være et sjansespill.

 

Dressuren er glemt idet hjortelukta kommer i luktesansen :o

Men nå skal man fokusere på det positive og være glad for at hunden vil jakte :D

 

 

Jeg bruker ei lang line (15 meter) og springer til sykkelen slik at ho skal få løpe fra seg. Når jeg får kjøpt odelsgården skal jeg bygge en stor innhegning i tillegg :D

 

Finnes det noe en gråhund ikke kan brukes til?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...