Jump to content

Småviltjakt på eget terreng.


villdyret

Recommended Posts

Har tenkt denne tanken i lengre tid, nå er tiden inne for å gjøre noe :wink: Men kunne tenkt meg litt "feedback" fra kammerfolket før jeg bestemmer meg.

 

Saken er som så: Jeg/vi har noen skogteiger, de er meldt inn i grunneierforeninga, vi mottar 150,- pr år for å være medlem. Jeg synes det er for dumt å være medlem, siden jeg da må kjøpe jaktkort til 600,- for et terreng jeg ikke skal jakte på, men kun for å få tilgang til eget terreng! Pengene har egentlig ikke noe å si, men det irriterer og provoserer når jeg må betale for noe jeg ikke vil ha :wink:

Tanken er ikke å stenge andre jegere ute fra min grunn!

 

Mitt spørsmål er: Er det arealkrav ang terreng og småviltjakt :?: Og hva ville dere gjort i min situasjon?

 

Endret i håp om å unngå misforståelser :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, der har jeg følgende spørsmål å stille deg:

 

1: Er terrengene du/dere eier, så store at dere kan regne med utbytte i de?

 

2: Har du/dere ingen interesse i å jakte andre steder enn på egen grunn i grunneierforeningens områder?

 

3: Kan du/dere jakte på egen grunn, uten å bruke annen grunn som kulefang/sikker bakgrunn?

 

4: Har du/dere vurdert eventuelle problemer som kan følge av å melde seg ut av grunneierforeningen, og at disse er til å leve med. (samfunsmessige, naboskap, praktiske problemer)?

 

5: Har du/dere sjekket reglene for grunneierforeningen, og de favoriserer ikke grunneierne på noen måte (i den grad at dere er sikkre på at ikke de enkelte grunneierne får gratis jaktkort eller lignende)?

 

 

Om svaret på 1 til 3 er ja, så betyr det at utmeldelse er en mulig aktuell løsning.

Om svaret på 4 og 5 også er ja, så ser jeg ingen grunn til ikke å gå ut av samarbeidet.

 

Til ditt spørsmål om småviltjakt på egen grunn, nei der er ikke arealkrav for småviltjakt (husk at Rådyr nå hører inne under storvilt). Så sant at jaktrett og grunn hører sammen (det er nemlig ikke alltid tilfelle).

 

 

Hva jeg ville ha gjort? Etter å ha sjekket grunneierforeningens reglement, ville jeg ha tatt kontakt med grunneierforeningen angående problemstillingen. Og bedt om at der blir vurdert en løsning på problemet for deres del, som medfører at dere slipper å melde områdene ut fra grunneierforeningen.

 

Det sier jo seg selv at om man taper 450kr i året ved å jakte på egen grunn, så må der være andre og tungtveiende grunner for å bli i grunneierforeningen. Men der burde være en mulighet for å finne en minnlig løsning, som kommer alle parter til gode i denne saken.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

På meg virker det rart at du må kjøpe jaktkort for å kunne jakte på ditt eget terreng? Forstår at du må kjøpe kort for å jakte på resten av lagets terreng.

 

Hva jeg ville gjort? Tja. Det spørs på hvordan terrenget er oppdelt. Du skriver "noen skogteiger". Hvis disse er små og spredd utover blir det fort kjedelig å jakte bare der. Spørs selvsagt hva slags jakt det er snakk om også. Noen jaktformer krever mer areal enn andre. 600 kroner var forøvrig ingen upris for et sesongkort. Hvis terrenget ditt er oppdelt og du ikke jakter "i kø" på lagets terreng tror jeg faktisk jeg ville forblitt medlem.

 

Et annet spørsmål er jakttilgangen for folk flest. Et grunneierlag som selger jaktkort til en rimelig pris er ofte en bra ting! Hvis mange vil ha jakta for seg selv, blir det lite jakttilgang for alle oss andre.

 

Det finnes så langt jeg vet ingen arealkrav til småviltjakt. Så lenge både du og viltet er på terrenget burde det gå fint.

 

(ser vingemuttern var kjappere, men lar svaret stå)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tolker det slik at du årlig får en andel av inntekten på de jaktkortene som selges av grunneierlaget(eller får du bare 150,- pr. år uansett :shock: )?

 

Jeg skulle tjent ganske mye på kortsalg på eget terreng for at jeg skulle ofre retten til å jakte fritt der.

 

Den eneste fordelen jeg ser med å være medlem i grunneierlaget (hvis det ikke er en økonomisk grunn) er at folk gjerne respekterer et jaktområde best hvis det er et område det selges kort i.

 

I bygda der jeg kommer fra er det ingen som selger jaktkort. Hvis man ønsker å jakte på andres mark/utmark er det sedvanlig å spørre om tilatelse og det får man som regel. (Jeg jakter uansett bare i vårt terreng)

Det er uansett endel "kjente" gjenngangere som tar seg friheten å jakte over alle terrengene (også vårt) uten å noengang spurt om lov. Dette er svært irriterende spesiellt i dårlige rypeår når man selv avstår fra å jakte ryper for å spare så mange som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo fort bli litt "uglesett" av andre jegere, grunneiere..

 

Hvor eier du/hvor mye? I tilfelle jeg kan gå glipp av jaktmuligheter noen steder...

 

Sesongkortet kostet vel 700kr i høst men det jo ganske billig i forhold til hvor stort jaktareal det er.. Utenbygds koster 1000kr

for sesong.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren: Mine svar på dine hvem 5 spørsmål er jevnt over ja....Så en utmelding kommer nok :wink:

 

knutis: Jeg regner med at det ikke er noe arealkrav, men skal sjekke det ut nærmere.

 

SuperZ: Får bare 150,- årlig ja.....

 

LJL: Er ikke bekymret for å bli uglesett, det er jo noen av oss lokale jegere som har boikottet kortkjøp av foreninga en stund. Av forskjellige grunner, men regner med at du som sambygding har hørt litt slarv :wink:

Du blir ikke kjeppjagd om du kommer inn på vår grunn, tvert imot, du blir tilbydt kaffe :mrgreen:

 

Takk for svarene folkens og fortsatt god jul! :D

Link to comment
Share on other sites

Arealet som blir meldt ut er så ynkelig lite at om jeg skrev antall dekar her, så hadde ikke sifferet syntes :wink: Kjøper jeg kort av foreninga får jeg tilgang til 217 500 dekar. Det er ikke pengene, men prinsippet som gjelder for min del. Dessuten finnes det mye bedre områder å jakte på i nærheten. Med bedre veikvalitet og bompriser :D

 

Parsonterrier: Forslaget ditt var ikke dumt, men jeg velger nok å melde ut.

 

Edit; med 240 grunneiere, så hadde det blitt lite kort igjen til salg, hvis alle de skulle fått gratis. Lite penger til julebordet for "gutteklubben grei" 8)

Link to comment
Share on other sites

Hva slags prinsipp er det egentlig du snakker om?? Du får betalt kr 150 (som er verdien av terrenget ditt) og du må betale kr 600 for å jakte (altså verdien av jaktkortet). Hva er problemet?? La meg ta en liten sammenligning. Jeg skal bytte bil og skal kjøpe en BMW X1 som koster kr 600 000. Min litt slitne Passat er verdt kr 150 000. Bilselgeren tar den i innbytte. Er det ikke rimelig at jeg da betaler mellomlegget på kr 450 000??

 

Jeg anbefaler deg å tenke litt på den....

 

En annen ting. Ser du ikke nytten av at grunneierlaget organiserer terrengene og selger et kort for et samlet terreng? Det er jo vinn vinn for alle! Hvis hver og en med en liten teig skulle tenkt som deg så hadde det jo blitt umulig å jakte i dette landet. Du vil jo forresten få litt av en jobb med å passe på at terrenget ditt ikke blir brukt av de som kjøper kort i fremtiden. Hvis det ikke er større enn det du hevder og kanskje også ligger innimellom andre terreng som er med på kortet bør du antagelig flytte inn i terrenget for å være sikker på at ingen tråkker over det mens de er ute. Beklager, men det eneste du oppnår ved å være så sær og vrang som du tilsynelatende er, er et tap på kr 150 og sikkert en del trøbbel med grunneierlag og jegere. Lykke til...

 

Til slutt en generell bemerkning. En pris på kr 600 for et årskort med småviltjakt på godt over 200 000 mål er jo et kupp!! Hvis en er så uheldig at det er et godt terreng i tillegg blåser det jo lett ut det samme pr dag i ammunisjon. Er vel rundt kr 30 for ei patron med tungstein.

Link to comment
Share on other sites

Du blir ikke kjeppjagd om du kommer inn på vår grunn, tvert imot, du blir tilbydt kaffe :mrgreen:

 

Det er svaret til de som sutrer, og er redd for å bli utestengt fra jakt :wink: Har ikke tenkt å utestenge noen.

 

Det kan kanskje tolkes som det er pengene det dreier seg om i mitt første innlegg, avkrefter det igjen, og prisippet har noe med disse å gjøre: "gutteklubben grei" 8) Kan jeg slippe å ha noe med de å gjøre, så ja takk!

Link to comment
Share on other sites

Ja, då er du inne på det som eg ville sett på i dette spørsmålet.

 

Nokre kroner hit og dit, og nokre skogteigar på nokre skarva dekar har ikkje den store betydinga.

 

Dersom det er eit bra dreve grunneigarlag, som har

-ryddig økonomistyring

-ein god og gjennomtenkt driftsplan

-der inntektene går enten tilbake til grunneigarane eller til tiltak for fellesskapet

- og godt samarbeidsklima,

so ville eg framleis vore medlem.

 

Om det ikkje fungerer, og ein ikkje har noko inntekt på det heller, kan ein like gjerne gå ut og sjå på andre mogelegheiter.

Vere med å subsidiere julebord for styret, eller eventuelt ein konto som berre veks og veks og aldri blir brukt til noko fornuftig, hadde ikkje eg hatt noko interesse av i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...