Jump to content

Anbefaler man locktite på basene?


Kriegh

Recommended Posts

Lurer litt på om jeg skal bruke Locktite på basene på min Sauer Outback. Er dette veldig dumt av meg?

Jeg sitter med følelsen av at jeg ikke bør stramme skruene særlig mer, men likevel er jeg redd de ikke sitter godt nok.

 

Noen gode grunner til ikke å gjøre dette?

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på om jeg skal bruke Locktite på basene på min Sauer Outback. Er dette veldig dumt av meg?

Jeg sitter med følelsen av at jeg ikke bør stramme skruene særlig mer, men likevel er jeg redd de ikke sitter godt nok.

 

Noen gode grunner til ikke å gjøre dette?

 

 

Det er sikkert mange meninger om dette. Men jeg bruker i alle fall det på mine baser og ringer. Det finnes imidlertid flere typer (fasthet) locktite, ikke bruk den røde (271) i alle fall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt det 1 gang, aldri mer!

Har aldri sett skruene gå opp selv om jeg ikke har det. ville kun brukt det om jeg har hatt gamle slitene montasjer og skruer. Aldri på nytt utstyr! Fatter ikke vitsen? Det går jo ikke opp om man stramer til, slik man skal :) dette var ikke en oppfordring til og sprenge gjenger elr lingnende! Alle vet hvor mye disse små skruene tåler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bruk blå loctite (eller den fra Biltema som er lik). Bruker selv under basene, og litt for låsing av skruene.

 

Stram skruene på basene passe jevnt og hardt. Skruene på ringene bør du være mer forsiktig med. Legger også litt locktite (smører et tynt lag) på innsiden av ringene ved montering av ring/kikkertsikte.

 

Husk at stoffet ikke herder før det utsettes for friksjon eller varme - eventuelt tørker det ellers meget sakte.

Link to comment
Share on other sites

Men om det står i romtemperatur i en ukes tid, er det nok?

 

Mener alt stivner til slutt - har i alle fall ikke merket noe annet.

 

Mener den herder i fravær av luft(?) eller noe i den duren. I så fall vil den delen av locktiten som etter montering er synlig, event være den som herder sist.(?)

Når du skrur fast selve skruene, og har en liten dråpe loctite på skruen (øverst) like før du tar siste omdreining og strammer, vil du se at "limen" herder grunnet friksjon/ trykk i gjengene.

 

Ellers anser jeg en fordel med bruk av loctite at stoffet fyller ut eventuelle utsparinger under basene o.l., noe som etter egen teori vil medføre mindre vannintrenging(?) og mulighet for rust på steder der det ellers er vanskelig å komme hensiktsmessig til med oljebeskyttelse. Stoffet blir en slags "bedding" mellom låskassen og basene, og inne i ringene.

Link to comment
Share on other sites

Ellers anser jeg en fordel med bruk av loctite at stoffet fyller ut eventuelle utsparinger under basene o.l., noe som etter egen teori vil medføre mindre vannintrenging(?) og mulighet for rust på steder der det ellers er vanskelig å komme hensiktsmessig til med oljebeskyttelse. Stoffet blir en slags "bedding" mellom låskassen og basene, og inne i ringene.

 

Dette er hovedgrunnen til at jeg bruker locktite under basene. Jeg bruker biltema sin.

 

Edit: Spaltekorrosjon er et begrep innen stålkonstruksjon og forrholdene for dette ligger svært godt til rette under f.eks. basene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...