Jump to content

Alstor 8x8 - et udyr i skogen


Egil

Recommended Posts

Har nettopp fått tak i en maskin jeg har gått å ønsket meg i flere år.

Det blir neppe særlig vanskelig å få fram elgen med denne doningen, men først og fremst blir den i bruk i skogen til ved og tømmer.

Tenkte jeg skulle lage en tråd her på denne med litt bilder om fremkommelighet i dårlig land etter hvert.

 

Blir litt skruing, sveising og mekking på edderkoppen før jeg kan ta den skikkelig i bruk, da den har noen skader som må utbedres først.

 

Litt om alstor: Lett lastbærer for tømmer og ved

Drift på 8 hjul

Drives av en to sylindra bensinmotor på 16 hk

Variatordrift med 4 gear og rev.

Lastekappasitet ca 2,5 kubikk

Krana løfter ca 300 kg

Vekta ligger på ca 1300 kg med kran

 

Her har jeg hatt en liten prøvetur, og Rago er selvsagt med.

 

image0.jpg

 

image1.jpg

 

Her er noen linker på youtube for demo.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere!

Kjempe maskin du har kjøpt der. Har vært med å brukt en slik til transport av stokker og røysing av høyspentlinjer. Veldig god framkommelighet for å si det forsiktig :wink: Og det blir nesten ikke et merke i naturen etter den i motsetning til 4/6hjuling! Tror du får det trivelig i skauen med den der.

Link to comment
Share on other sites

faen som den kom fram! :shock: utkonkurer vel til og med snø scooter den der kan jeg tenke meg. men den er ikke litt motorsvak? syns den virka litt spe i videoene på youtube.

Nei snøscootern kommer bedre fram enn Alstorn, men da med betydelig større fart, iallefall min.

Der den kommer til sin rett er på barmark vil jeg si, og med last.

 

Motorstyrken kan jeg ikke si er overveldende, men den klatrer fram nesten uansett, ikke snar men den klatrer.

Med en stor tung motor framme hadde den garantert blitt dårligere til å klatre, det er vel en av fordelene at den er såpass lett.

Hvis en skal bruke Alstor i mye snø får en kjøpt belter til den, men det er mindre aktuelt for meg da denne i hovedsak blir i bruk på barmark.

Vi har vanligvis lite snø her ute ved kysten, men når det er bruker vi mest traktor og vinsj.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei Egil.

Jeg har selv hatt en Alstor, og det er en mye større maskin enn det ser ut som. Det virker som det er en liten motor på 16 hk. men du kan kjøre det du klarer å laste. Har noen fine bilder som jeg skal få se om jeg får skannet og lagt på tråden din.

Lykke til med en artig maskin :D:D

Link to comment
Share on other sites

Janogg! Denne har gått i Lierne, var der å hentet den nå før jul hos Peter.

Var ute i dag å kjørte litt, men har en ulyd i akslingen som går bak inni ramma.

Blir litt skruing for å få den i stand nå.

Vet du om det er mulig å få i instruksjonsbok til den?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har drevet å jobba litt med alstoren, den er utrolig hendig til det jeg holder på med nå, rydding av beite og fremkjøring av ved.

Til kvistrydding er den helt super, og letter arbeidet en hel del, bruker kloa til å samle og kjøre sammen kvisten....Morro!

Har ikke brydd meg om å montere kjettingene til tross for en del snø og is, utrolig hvor godt den krabber opp det meste av hindringer.

 

Tok et par bilder i dag av doningen i arbeid.

 

Rydding2.jpg

 

Rydding3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir helt forelska i denne minimaskinen etter hvert som jeg bruker den, rydder rundt jordene nå i påska å fjerner kratt og ved rundt kantene.

For en kraft det er i denne lille medhjelperen, løfter svære løvtrær rett opp av grøftene og transporterer dem dit jeg kan legge igjen kvisten.

Måtte inn etter kamera i dag å ta noen bilder av doningen, været var fantastisk også!

 

1.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har jobbet med utkjøring av virke i linjetrasse denne uka med Alstor'n.

Grei og moro jobb...

 

image2.jpg

 

Rago er selvsagt med på jobb her også.

 

image6.jpg

 

Her har jeg litt uflaks med underlaget, bakvogna sank ned i myra.

 

image8.jpg

 

image9.jpg

 

La ned en grantopp i sporet på hver side og kjørte rett opp... fantastisk!

 

image10.jpg

 

Her lunner jeg virket ved vei.

 

image13.jpg

 

Tilbake i traseen for ny opplasting.

 

image14.jpg

 

image15.jpg

 

Da var enda ett lass klar for transport til lunneplassen.

 

image16.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk ordna opp og sveisa Alstor'n, gikk en dag bort i mekking, men det er sånt en må regne med når en har utstyr i jobb.

Fikk fullført arbeidet etterpå uten flere avbrekk, dette varte ca en måned.

I helga utførte vi (Alstorn og meg) ett lite dugnadsarbeid for venner, trefelling i hage er egentlig ganske morsomt igrunn.

 

Her står ei sitkagran som skal til pærs!

 

DSC_4000.jpg

 

Det hadde gått helt fint å hugget ned grana, kvista den på bakken og kjørt den vekk, men det er jo sååå kjedelig.

Og når en har nyinnkjøpt treklatreutstyr så må det jo prøves...

 

DSC_4008.jpg

 

Tok kurs i treklattring i vår her, og nå er endelig utstyret på plass.

Det siste en fester på seg er klatresporene før en kobler seg til treet.

 

DSC_4012.jpg

 

Da er det bare å få stroppene rundt stammen.

 

DSC_4032.jpg

 

Dette er skikkelig morro...

 

DSC_4049.jpg

 

Etter som stammen blir tynnere oppover må en stramme til taua rundt treet.

 

DSC_4064.jpg

 

Og her dukket det faktisk opp ett skjurareir i grana, men det har ikke vert bebodd i år.

 

DSC_4068.jpg

 

Her er selve reiret, en klump av størkna blåleire.

 

DSC_4072.jpg

 

På tide å la toppen falle...

 

DSC_4084.jpg

 

DSC_4085.jpg

 

DSC_4089.jpg

 

Etter en vellykket topping klatrer jeg ned og tar oppryddinga med Alstor'n.

 

DSC_3987.jpg

 

DSC_4110.jpg

Link to comment
Share on other sites

østeberg! Lykke til på skolestart, og treklatring er skikkelig moro, det er mye enklere enn det ser ut som i grunn.

Grantrær er jo det enkleste å klatre i da, det går jo bare rett opp og en behøver ikke bruke livline, greinene er jo spinkle så en trenger heller ikke fire dem ned i tau.

Har fått noen oppdrag rundt om nå, så her kommer sikkert flere bilder etter hvert.

Om noen her på kammeret har "problemtrær" de skulle ha fått fjernet er det bare å plinge på pm, neste helg tar jeg en klatretur til Stjørdal...

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden gjorde du for å klare å bryte sund noe på den?? der jeg jobbet før brukte vi Alstor til alt mulig ved linjearbeid. skiftet trafo, reiste stolper. kjørte masse. kort sagt det aller meste. men klarte aldri ødelegge noe slik. Eller vi fikk framvogna til å brenne opp en gang. han som kjørte holdt på å tippe mot venstre og da randt det bensin ut fra luftingen på tanken og ned på eksosanlegget.

En herlig maskin. men veldig ødeleggende for underlaget om man må svinge.

Link to comment
Share on other sites

Boltene til strammeren på kjeden som går fra gearkassa til drivakslinga var for dårlig skrudd til, den forskjøv seg da jeg skulle opp en bratt bakke med fullt lass med furu. Hadde disse vert skikkelig festet hadde dette ikke skjedd.

Det resulterte i at regulerings/strammeskruen ble vridd ut av leie, så da måtte jeg sveise den på plass igjen.

 

Hvis en passer på å svinge mens en kjører, og ikke vrir maskinen over når en står stille begrenser en kjøreskader, men klart noe vil det bli når den svinges knapt pga faste differ.

Link to comment
Share on other sites

det var just det vi og erfarte. i terreng der man helst ikke skulle lage så mye spor var det om å gjøre å kjøre mest mulig rett frem. og ta svinger på hard bakke. Den feilen var ny for meg. største problem vi hadde var at akslingen mellom for og bakvogn gikk fra hverandre (litt kort overlapp) men grattis med et herlig kjøretøy :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Artig å se igjen den gamle maskina mi. :D Har kjørt bortimot 3000m3 på denne. Ser over her at du har ulyd i drivaksel. Vet det var noe galt med innfestinga på lageret ved midjen den gangen jeg kjørte den. Kanskje det er der problemet ligger. Ellers må du ta det forsiktig i svinger med fullt lass. Hvis ikke ryker kjeder i boggikasser eller drivaksler. Det er frest ut et altfor dypt spor i dem som blir for svakt. Måtte bytte denne et par ganger. Kjedene kom jeg ut av tellinga på :shock: Tar du hensyn til dette, er det en veldig bra maskin som tar seg fram overalt!! Den er helt drøy i terrenget. Anbefaler deg sterkt å smøre kjedet fra girkasse til drivaksel med sagkjedeolje hver dag, ellers spiser den opp drevet ganske fort. Boret hull i plåten der og brukte å ha med en oljekanne med tynn "tut".

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips Lumberjack... Går fint med drivakselen nå, den var bøyd og lagret hadde forskjøvet seg.

Fikk den ut å retta den i pressa så nå er den i orden.

I det siste har jeg ikke hatt så mye tømmerkjøring med doningen, men den har fått frakta noen elg, og der er den helt på topp.

Den er forresten helt super å flå elgen med også, heiser dyret ut av skinnet etter framfotene.

Kommer noen flere bilder etter hvert her, når jeg har fått ordna dem...

 

Glade jegere nede etter litt slit i bratta.

 

image5.jpg

 

Ble fin fangst denne dagen med to okser på Alstor'n.

 

image14.jpg

 

Mer senere....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Liten oppdatering med bilder sånn at ikke tråden begynner å muggle.

Driver på med litt rydding med alstor nå, skal bli skogsveg opp her å det skal hugges trasse.

Tar en del mer enn vegbredde da det kan lønne seg med tanke på plass og skade på røtter på sidene.

 

Våren er på full fart nå, og snøsmeltinga går fort med rundt 8 grader.

 

Rago er selvsagt med, men har lært å passe seg når trærne faller.

 

image0.jpg

 

image1-1.jpg

 

Går fint å komme fram uten kjettinger nå bare en kjører på baret.

 

image2.jpg

 

image5.jpg

 

image8-1.jpg

 

image10.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hvordan går det med maskina? Holder den sammen? Regner med at du begynner å bli innkjørt nå. Da har du sikkert funnet ut at du kan kjøre flere steder enn du kan gå :lol: Artig sak! Den egner seg nok bedre til ditt bruk enn i proffesjonelt skogbruk som jeg brukte den til. Som elgtrekker er jo dette Rolls Royce :winke1:

Link to comment
Share on other sites

He he... Lumberjack! Jeg er for tiden sykemeldt med avbrutt fot, men alstorn går enda.

Faktisk er det vel det eneste jeg kan kjøre nå i den tilstanden jeg befinner meg i...

 

I år har jeg kun hatt små private gjøremål med maskina, vi har hatt mye å gjøre i linjeryddinga og der har jeg ikke hatt behov for den.

Men til egen vedproduksjon, samt annet småtteri så er den god å ha.

Ikke minst når det kommer til elghenting i skauen.

I år blir det dårlig med meg å jakta, men jeg skal kjøre å hente elg uansett, krykkene spennes fast på veltebøyla og foten hviler på motorkassa...

Var så uheldig å pådra meg brudd i høyre ankel for 14 dager sia.

Så nå blir det postsitting denne jakta for meg... :cry:

 

For meg er alstoren grei å ha til mindre gjøremål som vedhenting etc.

Den er meget hendig til opprydding i forbindelse med hageoppdrag med trefelling osv.

Men det er ingen stor kapasitet når en tenker avvirkning av skog, til dette går det selvsagt for sakte.

Men fæl å gå i terreng, ja det skal den ha...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...