Jump to content

Er Fiberoptisk sikte lov i NSF?


vingemutteren

Recommended Posts

Er det lov å montere fiberoptiske forsikter (ala Hi-Viz på hagle) på Felt pistoler?

Jeg synes det gjør det lettere å få siktet raskt på plass, da jeg sliter litt med venstre dominans.

 

Jeg vurderer å lage nytt frenkorn på finpistolen min til feltbruk, samt hurtigpistol og Duell skyting.

Men er det lovligt?

Jeg synes regelboka er litt utydlig verørende sin komentar om optiske sikter, som jeg regner mer er det samme som forstørrende sikter?.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som Shadob seier er dette tillatt, men eg vil ikkje anbefale det til banevåpen.

Eg bruker det sjølv på fleire feltvåpen, men må innrømme at samlingane var betre før med svarte sikter.

Du finner kanskje siktene litt tidlegare, men det er og lettare å jukse sidan siktene ser ut som dei er linjert utan at det nødvendisvis er 100 % tilfelle.

 

Så til felt vil eg seie greit nok og til tider ganske bra, men på bane ville eg ikkje gjort dette.

No er det sikkert andre baneskyttarar på kammeret som kan meir om dette enn meg, men eg personleg meier at det er rolegare med svarte sikter.

 

Eg legg heller fokus på å holde våpen korrekt i handa og stilling. Min erfaring er at om dette er feil har eg sjeldan tid til å korrigere siktebildet uansett om siktene er svarte eller fiberoptisk.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Har jo fått montert ett fibersikte på Revolveren, men angsten tok meg da jeg begynte å lese reglene (har ikke konkurrert med det nye siktet enda).

 

Saken er at jeg har store problemer med å finne siktet mot duellskivene, og slikt koster tid. Når en i tillegg ikke har den beste grunnstillingen og siktebilde fra før, ja da sliter en i Hurtigpistol og Duell.

 

Jeg har ingen problem med å tro at man reduserer nøyaktigheten litt, da jeg har kommet til samme konklusjon selv etter testing. Men jeg har kommet til at det utgjør ca 1 poeng/skudd ved finsikting, og jeg skyter fort bort 4-5 poeng/skudd samlet i duell (taper enormt på 4sek rundene). I tillegg har jeg troen på at en lettere får med seg siktefeil i felt ved dårligt lys.

 

Man har jo fortsatt kornet som før, da fiberprikken ligger noe nedenfor selve kornet. Så jeg lurer på om en praktisk løsning for feltbruk, vill være kornet rett på og prikken som en form for rullende sikte?

 

Uansett er det for min del snakk om 30sek på å bytte korn (Hammerli SP20), så jeg taper ikke noe på å prøve meg frem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke hadde vært for at jeg har fått "gammelmannsyn" - ville jeg ikke tenkt tanken på å bytte til fiber.

Briller kan man selvsagt bruke - men så er det forhold som gjør at briller blir så herkete at jeg i ren irritasjon - fjerner de.

Og uten fiber - hadde jeg ikke sett forsiktet i det hele tatt.

 

På feltskivene - er fibersiktene nøyaktige nok.

Link to comment
Share on other sites

På duellen er det jo fullt mulig å skru opp en god del knepp og skyte rullende.

Da vil du se siktene greit.

 

Det forstår jeg ikke. Hva er kontrasten mot siktene da? Noe som befinner seg under blinken?

Som regel er det en eller annen form for bakgrunn, som ikke er svart, under skiva.

Bør uansett gi bedre kontroll på siktene enn svart.

Ville heller satset på det enn på fiberoptisk sikte, som nok vil bli en smule unøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...