Jump to content

Forenkling av våpensøknad i forbindelse med bytte av våpen.


henryno

Recommended Posts

En fortolkning av våpenloven med forskrifter som er praktisert av våpenkontorene har forundret meg og er som følger:

Når du først har fått innvilget våpentillatelse for f.eks en 9 mm pistol og har brukt denne en stund og du så ønsker å bytte inn denne hos en våpenforhandler til ett nytt og mere moderne våpen i samme kaliber, da må du søke på nytt og betale fullt gebyr for dette!! Du har jo allerede en våpentillatelse for dette kaliberet og dermed være helt unødvendig med en ny søknad (etterprøving av en tillatelse du allerede har). Det burde også holde med ett gebyr tilsvarende søknad for en våpendel, dvs. halvt gebyr av ny søknad. Dette burde dekke de administrative kostnader til etaten etter en melding fra våpenhandleren. Jeg er forundret over at de forskjellige skyteorganiasasjoner ikke har tatt initiativ til å løse dette.

 

:) henryno

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En kjøpetillatelse er gyldig et halvt år. Man kan søke om å få den utvidet med et halvt år til uten å betale.

 

Ellers er jeg ikke enig - det kan være forhold siden forrige våpenkjøp som tilsier at man ikke bør få innvilget en søknad. Det er også en viss kostnad forbundet med å registrere et nytt våpen. Minst en offentlig ansatt må involveres, og med dagens timelønner holder ikke kr 400,- (husk at det skal dekke lønn, arbeidsgiveravgift, deler av fast kostnader for vedlikehold, husleie etc.).

 

Er ikke enig med alt våpenforvaltningen driver med, men det vesle søknadsgebyret synes jeg er helt greit.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ett halvt gebyr av ny våpensøknad når du allerede har våpen er ja, ett kvart gebyr. Dette må da være mer enn tilstrekkelig hvis prosedyren blir som følger:

Du leverer våpenet du ønsker å bytte inn sammen med våpenkortet du har, så utsteder våpenforhandler en midlertidig dokumentasjon, f. eks med kopi av innlevert våpenkort og data på det nyanskaffede våpen. Deretter sender han dette og data på det nye våpenet inn på vanlig måte for registrering og utstedelse av nytt våpenkort.

 

At det er forhold ved søkeren som er endret og ikke er berettiget til å ha våpen skal jo fanges opp på andre måter og hånteres deretter, og jeg ser heller ikke den store forskjellen hvis eventuelt våpenkortet og våpen skal måtte trekkes inn. Om du har det eller det våpenet som er byttet inn eller det nyanskaffede spiller vel ingen rolle i forbindelse med en slik handling.

 

:o henryno

Link to comment
Share on other sites

En kjøpetillatelse er gyldig et halvt år. Man kan søke om å få den utvidet med et halvt år til uten å betale.

En liten rettelse, fra og med 1.7.09 er en kjøpetillatelse nå gyldig i ett år, + den tidligere muligheten med ett 1/2 år ekstra.

 

Ellers er jeg helt enig, ved "innbytte" i likt våpen bruksområde og likt kaliber hos våpenforhandler. Burde man kunne fylle yt en søknad på disken til våpenhandleren, legge igjen gammelt våpen og våpenkort, og reise med nytt våpen og blå lapp (- ett 1/4 rettsgebyr). Siden søknaden kun skal arkiveres og nytt våpenkort utstedes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...