Jump to content

Kniver fra Bark River Knives


GB

Recommended Posts

I dag kom det pakke i posten :D . Etter nesten en måned på turne med USPS, kom det endelig to Bark River kniver fra USA. En liten (ca. 2 1/2 ") og en litt større (ca. 4 ").

 

Tok med begge til skogs med bikkjene for å teste om de var noe å spikke med, men det blei fort kaldt på henda nå - nesten 20 kalde. Begge knivene har grønne canvas micarta skaft, og lærslirer fra Sharpshooter Sheath Systems. Grepet passer meg alldeles supert. Tok etpar dårlige mobilbilder også...

 

Dette er en Fox River

fox.JPG

 

Dette er en Woodland

woodland.JPG

 

Begge knivene er fulltange i A2 - tool steel.

 

Gleder meg ti å bruke dem mer :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner :!:

 

Har vært på tur med knivene i dag og er fortsatt godt fornøyd. Brukte også FoxRiver kniven til kjøttskjæring i dag, og den skar som bare det!

 

Har lest litt på noen Amerikanske knivforum om kniver i tilsvarende stål, og ser at det er mange som smører de inn med sennep, ketchup og annet lurium for at de skal oksidere i ulike mønstre.

 

Noen som veit om det er noe man kan bruke for å få en jevnt oksidert overflate?

 

Såvidt jeg forstår beskytter dette kanskje noe mot rust også...

Link to comment
Share on other sites

Sennep++ blir hovedsakelig brukt til å oppnå en "estetisk" patina, vanskelig å si hvor mye det bidrar til korrosjonsmotstand.

Det finnes diverse kaldblånerings produkter på markedet, men mange av disse har en tendens til å bli skjoldete.

A2 er ikke et rustfritt stål, men det inneholder mer krom enn lavlegerte og ulegerte stål. Dette vil gi en viss kjemisk motstand som kan gjøre at diverse oksideringsmiddler ikke biter like bra.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Flotte kniver. Har selv netopp også kjøpt en middels-stor og en liten kniv fra Bark River.

Fine kniver, men jeg er egentlig litt skuffet over evnen til å holde en barberbladskarp egg. Det er imidlertid raskt å få den tilbake ved stropping.

Hvilken leverandør trengte 1 mnd på å få knivene til deg?? Min erfaring er 7-10 dager. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg handla med KnifeSupply, og er godt fornøyd med selger. Knivene blei sendt to dager etter bestilling, men USPS rota det til og mista kontrollen på hvor den var.

 

Er ikke interessert i å lage mønster eller annen dekor på stålet Metallurgen. Tenkte bare om det var noe som gjorde de mer motstandsdyktige mot rust. Når jeg tenker meg om, er det ikke så farlig - så godt som jeg steller med knivene mine :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...