Jump to content

Langholdsskyting, hva trenger jeg?


E Dahl

Recommended Posts

Ei børse som når langt.:wink:

 

Helt vanlige jaktrifler i helt vanlige kalibre har i ordets rette forstand nådd langt i Kongsberg sist vinter.

 

Du er jo allerede et godt stykke på vei til en langholdsbane nær deg ut i fra bosted.

 

Følg med når det startes trening et sted i sentrale Østland.

Det kommer garantert til å sladres om det her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

nå er det mage her som har mer peiling på langholdsskyting enn det jeg har. men et vikltig kriterie for denne skyteformen er at en har et våpen med god presisjon! jeg har planer som å bruke en husqvarna 1900 i 6,5x55 og en husqvarna 1900 i 3006 i kongsberg i vinter. håper å høre gonging på over 500m dette utstyret. kule med gode flygegenskaper er også stikkord i denne sammenheng, men dette overlater jeg til dere andre som har meir peiling enn det jeg har

Link to comment
Share on other sites

nå er det mage her som har mer peiling på langholdsskyting enn det jeg har. men et vikltig kriterie for denne skyteformen er at en har et våpen med god presisjon! jeg har planer som å bruke en husqvarna 1900 i 6,5x55 og en husqvarna 1900 i 3006 i kongsberg i vinter. håper å høre gonging på over 500m dette utstyret. kule med gode flygegenskaper er også stikkord i denne sammenheng, men dette overlater jeg til dere andre som har meir peiling enn det jeg har
Med de riflene så kan du gonge til 1000m hvis du gjør jobben skikkelig. Begrensningen ligger i kikkerten. Du må ha nok klikk tilgjengelig for å komme deg ut til de lange holdene. En vinkla skinne (MOA skinne) under kikkerten hjelper deg på vei.
Link to comment
Share on other sites

Vell. De to beste er vell Zeiss/Henshold og S&B PMII, men de koster deretter. Nightforce blir brukt av noen, inkludert undertegnede, men den koster rundt 12-14000 litt avhengig av hvilken modell.

Så har meopta og IOR noen modeller som er reindyrka langholdskikkerter. Prisen på de vet jeg ikke sånn i farten.

Så det koker ned til hvor mye du ønsker å bruke da.

Brukt er jo ett alternativ, ligger mye snop på finn.no, og kjøp/salg rundt om.

Det viktigste er at du har nok klikk, og at kikkerten er mekanisk solid. Da tenker jeg på at det blir masse skruing på langholdsskyting, og da er det greit at man kommer tilbake til utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Sånn helt i starten synes jeg ikke det er nødvendig å investere i noe som helst. Det er moro uansett :wink:

 

Det første du burde sørge for er at du har ammo som går godt i rifla di. Da helst med kuler med gode ballistiske egenskaper.

 

Hvis du lader selv, i .308, så er vel Lapua Scenar i 155 grain kulevekt å anbefale. pga lav vekt så vil du kunne oppnå høy utgangshastighet for dette kaliberet, samt at kula har en helt respektabel BC (0.508 om jeg ikke husker feil).

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare møtt opp med det utstyret jeg hadde og ladet god ammo (se over) :)

 

Du kommer tidlig nok til å havne i måha-uføret uansett. Ikke sant Luftkjølt :wink:

 

(Har du fått til noen gode samlinger med 300-kreasjonen din eller?)

Link to comment
Share on other sites

Ja må-ha syken kommer tidsnok krypende. Langholdsriggen Dolly ja. Akkurat nå står hun pent pusset og oljet i skapet. Har ikke forsket så mye, men de tre første skuddene med Rem core-lockt satt som ett lite trekløver i innertieren, så det lover jo bra. Har ladet opp endel testladninger med noen og 70 grains bak 185grs Scenar men ikke fått forsket så mye videre. Har ett lønnlig håp om å tilbringe mer tid på banen, etter jul.

Link to comment
Share on other sites

Brukt er jo ett alternativ, ligger mye snop på finn.no, og kjøp/salg rundt om.

 

Men tenk deg om før du kjøper det ultimate skarpskytterkikkertsiktet på finn.no, i bruk hos den kinesiske hæren og spesialstyrkene, til den fantastiske pris av kroner 1000. Men sånt skjønner du sikkert. ;)

 

 

Edit, det koster visst 1800kr, beklager.

Link to comment
Share on other sites

den skyteformen der er sterkt avhengighetskapende..og jeg fraråder deg å prøve den skyteformen før du har minst 25000 på konton :D

du kommer til å kjøpe våpen som er komplett ubruklig til alt annet enn langholdskyting. alt for tung pipe, stor og klumpete kikkert og ikke mist ALT for dyr. jeg gikk selv i fella i fjor vinter, men har fått solgt unna litt nå, så i vinter kommer jeg til å fortsette med langholdskyting med en 1900 sporter og en S&B 1,5-6x42 med komp. kommer sikkert til å angre når romjula kommer og de andre ligger der med varminter, senderoer og det som bedre er...

 

men uansett er dette en skyteform en blir totalt hekta på..så pass deg :D

Link to comment
Share on other sites

*en tager det man haver*

 

Er det noe som heter. Det som er avgjørende til syvende og sist er skytter'n. Hvor godt han behersker rifla, leser skyteforholda og kunnskapen.

Hjelper ikke med utstyr til *100 tusen* om ikke sjåføren behersker utstyret.

Drev selv å skaut sammen med en i sommer på hold opptil 600 meter. Han brukte en Kalinka 6-24 kikkert, ble imponert over hans skytteregenskaper og teknikk ang bruken av siktet.

Klart et sikte til 10-15 tusen er å foretrekke med tanke holdbarheten på kneppa som tidligere nevnt.

Men fra mitt ståsted så skyter jeg for å ha det morro, lære nye ting og skape meg erfaringer. Se ann mine behov og ta invisteringene deretter.

Men som nevnt lengre oppe så blir en hekta, og det skaper behov en ikke trodde en hadde 8)8)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...