Jump to content

Hastigheter på kappet .30-06 pipe?


sirhitalot

Recommended Posts

Jeg tenker muligens å få kappet pipa på elgrifla mi, både for å få den mer hendig og litt tjukkere gjener :wink: , men 30-06 er som kjent ikke optimalt å kutte pga saktebrennende krutt... Jeg lurer derfor på om noen vet ca. hastighet på en 43 cm pipe? (orginalt 53cm, tenker å kappe 10 cm, så pipa blir rundt 16mm tykk). Har prøvd å søke, og fant kun en estimering på rundt 4m/s pr cm kapping, men har noen testet dette ut? Fint om dere som har kappet .30-06 rifla sier noen ord om erfaringene dere har gjort.

(Bruker også fabrikkammo, som fusion og rem. umc... )

Link to comment
Share on other sites

Kommer en artikkel i Vapentidningen nå i desember :wink:

Les mere i tråden her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=28072&start=20&st=0&sk=t&sd=a

Se side 2...

 

Hei, jeg har fått med meg at Vapentidningen i siste nummer hadde en artikkel om pipelengder og hvordan de påvirket hastigheter på våpen i standardkalibrene, 6,5*55, 308 og 30-06, helt fra 70 og ned mot 30 cm eller noe slikt.

 

Prøvde å kjøpe det i dag, men det var for sent, bladet var alt sendt tilbake fordi neste utgave var kommet.

 

Derfor: kan noen av dere andre hjelpe meg med den artikkelen?

 

Takknemlig for hjelp her :-)

Link to comment
Share on other sites

Har kappet en .308 til 42cm, det gikk helt fint med tanke på pressisjon og hastighet.

Men å kappe 30-06 til 43 er kansje i meste laget... tror ikke du finner noen våpensmed som synes det er en veldig god ide.

har lest på noen amerikanske forum og sider. der sier dem at du mister eks. 10ms pr tomme helt til du kommer til en "magisk grense" da bynner hvis hastigheten å droppe mye mer... klarer ikke å huske hvor den grensen gikk for 30-06. men hvis du søker og leser litt på nettet og kansje tar deg en prat med en eller to våpensmeder, skal du nok komme fram til en "minimumslengde" for ditt kaliber som i forkrøppler børsa di helt.

 

Mvh¨

Mats

Link to comment
Share on other sites

skrev dette i en tråd i går.

Tillater meg å nerde litt, følgende er kun simulert i QL, men kan jo gi indikasjoner.

Eksempel på noen helt forskjellige patroner:

maxladning med 300 dakota og 168 grs sierra kule får i min QL 850 msek med 40 cm pipe, og 1000 msek med 70 cm pipe, et tap på 5 msek pr cm løp du kapper.

maxladning med 30-06 og 168 grs sierra kule får i min QL 794 msek med 40 cm pipe, og 914 msek med 70 cm pipe, et tap på 4 msek pr cm løp du kapper.

maxladning for 308win med 168 grs sierra får du 774 msek med 40 cm pipe og 873 msek med 70 cm pipe, et tap på 3,33 msek pr cm løp man kapper.

Link to comment
Share on other sites

skrev dette i en tråd i går.
Tillater meg å nerde litt, følgende er kun simulert i QL, men kan jo gi indikasjoner.

Eksempel på noen helt forskjellige patroner:

maxladning med 300 dakota og 168 grs sierra kule får i min QL 850 msek med 40 cm pipe, og 1000 msek med 70 cm pipe, et tap på 5 msek pr cm løp du kapper.

maxladning med 30-06 og 168 grs sierra kule får i min QL 794 msek med 40 cm pipe, og 914 msek med 70 cm pipe, et tap på 4 msek pr cm løp du kapper.

maxladning for 308win med 168 grs sierra får du 774 msek med 40 cm pipe og 873 msek med 70 cm pipe, et tap på 3,33 msek pr cm løp man kapper.

jepp, har lest den, var faktisk det eneste jeg fant når jeg søkte som jeg ble litt klokere på av å lese. Men er mest ute etter erfaringer (selv om estimater også er verdifulle :wink: )

Link to comment
Share on other sites

jeg tror hastighetsfallet pr cm løp du kapper fra 50cm til 40 cm, er større enn fra 60cm til 50cm løp, så fra 50 til 40 cm løp tipper jeg du vil ligge på 5-6 msek pr cm. For kurven for hastighetsfall er ikke lineær med løpslengda.

 

Men, dette er noe jeg tror. ikke noe jeg har testa.

Link to comment
Share on other sites

Med mitt løp på 40cm og kaliber 30.06 så kan jeg si følgende.

 

Det smeller som faen uten demper :shock: Mye munningsflamme og fyring til kråka :mrgreen: Med demper får du ei kort og hendig børse som selv med demper veier like lite eller tilogmed mindre en med orginalpipe.(kappet fra 61cm og remington profil med 16,5mm i muningen)

 

Presisjonen vet jeg ikke da jeg ikke prøvde den før jeg kappet men den samler på under 25mm nå så jeg klager ikke 8)

 

Så var det hastighetene jeg får da.

 

9,7grams kuler eller 150grain for de som liker det. De klarer jeg mellom 750 og 780m/s litt ettesom kuleprofilen og kruttet jeg bruker.

 

12gram eller 185grain. Ca 700m/s kun skutt med lapua mega i denne vekta.

 

Så nå skyter jeg Lapua mega til jakta og 150grain sierra match king til alt annet med den børsa. Begge treffer likt og gir svært fin presisjon i mi børse.

 

Børsa er en Remington 700bdl i rustfri utførelse. Med syntstokk.

Link to comment
Share on other sites

Sauer200STR, har du prøvd med noe fabrikkladet ammo? Ammoen du bruker, er den makset, eller er det moderate ladninger, lignende fabrikkammo?

 

Ammoen er ladet til tilnærmet samme nivå som fabrikkammoen er. Med kronograf of mikrometer så kan man finne ut mye om trykket i ett våpen :wink: Ellers har jeg skutt noen skudd med fabrikk ammo av typen raufoss med kronehylsa(gammel skytterlagsammo) og den er oppgitt til 835m/s altså ganske slapt ladet. Og den triller ut av løpet med 740m/s i fart så du mister ganske mye hastighet. Men ammoen er gammel så ikke sikkert den gir like høy hastighet lenger.

Link to comment
Share on other sites

har noen gammel raufoss liggende jeg også, men tør ikke å putte det i rifla, da flesteparten av pakkene hadde overtrykk i hylsene, og irret kule... Får se når neste våpentidingen kommer nå da. Er vel rett rundt hjørnet. Kjøpte nr. 7 i dag, regner med at det med pipekappetesten er nr. 8?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...