Jump to content

Kongsberg jaktrifle M83


KrisCobra

Recommended Posts

Eg er ein aspirerande jeger og har tenkt å kjøpe meg ei rimeleg første jaktrifle til storviltjakt, mest hjort. Eg har sett litt rundt om kring og har funne ei eg synst virkar grei. Det er Kongsberg jaktrifle M83. Informasjon om denne rifla er å finne på http://www.oldkongsbergarms.com/ , ein finn den ved då gå inn på 'Galleri' så 'Skytevåpen fra Kongsberg Våpenfabrikk', og der står rifla som 'M83 Jaktrifle'.

 

Det eg lurer på er om det er nokon her som har noko erfaring med denne rifla eller likande rifler? Det hadde vore greit å få vite positive og negative aspekt ved denne rifla i forhold til storviltjakt?

 

Om nokon meiner dette ikkje er ei eigna rifle, tekk eg gjerne imot forslag på andre duglege jaktrifler i 5000-7000 prisklassa.

 

m1983_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, dette er jo ei helt grei jakt rifle jo!!!!!. Av bildet så den kort og lett ut. Med en god kikkert på så blir det farlig å være hjort tror jeg. Du må ta av det jern forsiktet, for det bruker ofte å komme i veien for syns feltet til kikkerten. Skal du kjøpe den brukt må du ikke betale alt for mye for en gammel Mauser da. For en rundt 6000-7000 kr får du en helt ny feks Howa el min favoritt REMINGTON på div butikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk en slik i 308. Det vil si: Kona har overtatt den....

 

Når jeg brukte den, hadde jeg på en "provisorisk" kolbeforlenger da den var altfor kort for en kar på 188cm som meg. Litt "sinna" rekyl, en voksen stikkflamme og ubehagelig smell for de som lå nærmest meg på standplass. Men det falt et ti-talls elger, noen reinsdyr og et utall rådyr for denne børsa.

 

Etter å ha fått montert lyddemper og rekyldempende kolbekappe, har børsa fått et nytt liv. Kona, på 165cm, har blitt virkelig glad i den og jeg må innrømme at også jeg sniker med meg denne på banen i blant.

 

Konklusjon: Helt grei børse for en under 170cm, men lyddemper anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...