Jump to content

banevåpen til jakt rifle


Dianas

Recommended Posts

Hei alle sammen ! Har en konsberg mauser ( banevåpen )kal 6,5 , M67 er vel betegnelsen på den . skal bygge den om til ei jakt rifle , vet det ikke er fornuftig i henhold til kostnader osv ! men men . Tenkte å bestille en tommelhullstokk fra usa , men så kommer spørsmålet ! Må jeg bestille stokk til M98k ? Er M67 bygd på M98k kasse ? Hva slags løp er mest fornuftig å putte i kassa ? Blir toppjakt og litt beverjakt den kommer til å bli brukt til .

 

Alle innspill mottas med takk ! Tar imot linker til lignende prosjekter !

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygget om en M67 for ett år siden. Jeg fikk børsemakker til å kappe det orginale baneløpet på 60cm og montere kikkert. Etter det fikset jeg den orginale stokken selv; fjernet over treet, kappet lengen på fremdre del osv. Rifla er tung men god å skyte med. Tenkte du kunne ta det med som ett tips hvis du ikke vil legge så mye penger i det.

Link to comment
Share on other sites

Har en m67 selv, som jeg bruker både til jakt og elgbaneskyting. Har kkc stokk på den. Kjøpte kkc stokk tilpasset m98, men den passa ikke rett inn, pga match avtrekket som står på m67 måtte det freses ut litt i stokken :)

 

Hva er grunnen til at du ikke vil bruke det orginale løpet? Så lenge det ikke er utskutt går de jevnt over bra.

Har fortsatt det orginale løpet og det går meget bra!

Så lenge løpet du har er i god stan er det ingenting å utsette verken på kalibret eller kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Er M67 en smalringet M98 kasse eller ikke ?

 

siterer meg selv:

M67 er en M98 kasse som er bygd om til banevåpen.

Dvs: M67 kasse passer i et M98 skjefte.

 

 

Tror du kan finne litt ved å søke her på forumet ;)

 

En M67 kasse er en M98 kasse. den er slipt for å få vekk tysk stempling men er fortsatt en M98 kasse.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp gått til anskaffelse av ein m67 med samme tanken,planen min var å fjerne overstokken og beholde resten av orginalstokken.

er det nødvendig å bytte sikring og smi om hevearm når eg skal sette på kikkert?

 

På M67 går det normalt bra med hevarmen og kikkert. Når det gjelder sikring slipte jeg bare av sikrings"vingen" til den smatt under kikkerten, men det krever en forholdsvis høy montasje/klaring til kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Går med akkurat samme planer selv og, men med en M59 det da. Er vel mulig nesten det samme som M67 det?. Er det noen som vet forskjellen på dem?. Vet ikke helt hva jeg gjør enda da. At jeg tar av for treet, og kapper litt på forskjeftet. Prøver også å se etter en brukt jaktstokk. Løpet er nesten ikke brukt, så lurer på å kappe det litt, å dreie av litt på tykkelsen. Nytt avtekk må vel ha også, eller prøve å justere det som er. Får se hva jeg greier å få til, prøve å gjøre det så billig som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Min M59 er faktisk ombygget hevarm, for det er en Bushnell Thropy som står oppe på den. Låner litt tråden her jeg, å slenger ut noen spørsmål ang M59. Åssen avtrekk står det på den?, er sikkert orginalt, for jeg tror ikke det er gjort noe med, om det er råd å justere. Om en får tak i feks en mer jakt preget stokk, som passer til M98, vil den passe til min M59?.

Link to comment
Share on other sites

Er det et brukbart avtrekk?, eller bør jeg skifte til noe annet?. Er litt vekk skjemt med Sauer avtrekk jeg. Har lyst til å lære litt ang disse mauserene, å som nevnt prøve lage ei ok res rifle av denna M59. Får se åssen økonomien blir fremover, men hadde vært morro å fått på et lettere og tynnere løp og. En som jakter på valdet mitt har "laga" ei rå flott, kort og lett rifle av en M98, å den ble bare kjempe fin. Er litt innspirert av den.

Link to comment
Share on other sites

Er det et brukbart avtrekk?, eller bør jeg skifte til noe annet?. Er litt vekk skjemt med Sauer avtrekk jeg..

 

Om du er "vant til" 200STR avtrekket feks så er det vanskelig få noe som er like bra uten å betale deg blå i trynet.

Om det er et brukbart avtrekk må du jo selv kjenne på. noen av de M59 avtrekkene er faktisk ganske bra til å være et ujusterbart avtrekk lagd for krig. (tror de er polert på KV, men er ikke sikker)

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg får se meg om etter nytt avtrekk, Ser de fleste litt større som selger våpen og rekvisita har ofte en liten krok med div Mauser deler i. Men jeg skal prøve å få til ei brukbar rifle av dette, for det er jo et fint våpen, og for godt til å kastes. Prøvde å selge den, men måtte betale for å bli kvitt den nesten. Dette våpenet har så og si ikke vært brukt. Arvet etter bestefar, å han var en ihuga rype og reve jeger, så for han var det bare fjellet som var viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...